OLX, Rozetka, Prom — ці та інші маркетплейси входять до рейтингу найпопулярніших сайтів України у 2023 році. Сучасні майданчики для продажу надають підприємцям необхідні умови для швидкого старту: мільйонну аудиторію, зручне розміщення товарів, прості рекламні інструменти та прозорі умови співпраці. Але чи все так просто? Розберемося, як почати торгувати на цих платформах, скільки це коштує, а також розглянемо маркетплейси-лідери в Україні та світі.
Вміст:
Які бувають торгові майданчики
Сучасні підприємці можуть вести справу або розширити офлайн-бізнес, використовуючи торгові майданчики. Найпоширеніші серед них, безперечно, маркетплейси. Та ми розглянемо й альтернативні варіанти.
Маркетплейс
Це віртуальний торговий майданчик в інтернеті, де продавці пропонують товари або послуги, а покупці шукають і купують їх. Маркетплейси забезпечують цифровий простір для взаємодії між сторонами, спрощуючи процес купівлі та продажу. Щоб схема спрацювала, торговий майданчик має виконати три функції:
- Забезпечити прості умови викладення товарів та послуг для покупців, а також пошуку для клієнтів.
- Спростити комунікацію, алгоритми замовлення, оплати, повернення.
- Організувати процеси відповідно до нормативно-правової бази.
Маркетплейс — збірне поняття. І Rozetka, і Uber є маркетплейсами, але їхні функції різні. Тому на сучасному ринку торгові майданчики класифікують за декількома ключовими критеріями. Це:
- Типи учасників: клієнт-клієнт, як в OLX; бізнес-клієнт, як Prom; бізнес-бізнес, як Amazon Business.
- Пропонована продукція: товари, послуги або комбіновані варіанти.
- Бізнес-модель: гуртовий майданчик для продажу, роздрібний або агрегатор.
- Географія: регіональні, національні, міжнародні.
Незалежно від типу, маркетплейси зазвичай мають мільйонну аудиторію, що дає бізнесу можливість значно розширити охоплення. Водночас платформи надають інфраструктуру для проведення транзакцій, оброблення платежів та створення безпечних умов торгівлі.
Соціальні мережі
Багато підприємців успішно використовують соціальні платформи для продажу своїх товарів чи послуг. Переваги:
- Пряма комунікація: можливість взаємодії з потенційними клієнтами через коментарі, особисті повідомлення та обговорення.
- Візуальний контент: можливість презентувати продукти за допомогою фото та відео.
Читайте також:
- «Просування у Facebook: 12 ідей для постів та поради для розкрутки сторінки»;
- «Як знайти ефективні канали продажів для свого бізнесу»;
- «Як збільшити охоплення в Інстаграм: 30 способів».
Власний інтернет-магазин
Створення власного майданчика для продажу дає повний контроль над брендом, продуктами та процесами продажів. Це доступно навіть для початківців. Shopify, WooCommerce для WordPress, OpenCart та інші системи керування контентом забезпечують можливість простої розробки інтернет-магазину. Але є ще простіший варіант.
Конструктор сайтів SendPulse дає змогу швидко та легко створити торгові майданчики без знання коду. Сервіс пропонує великий вибір шаблонів для різних типів сайтів, а також можливість створювати проєкти з нуля.
Власний інтернет-магазин дає більше переваг у порівнянні з торгівлею через маркетплейс:
- Можливість створити унікальний бренд, який відображає місію та цінності компанії.
- Повний контроль над дизайном сайту та користувальницьким досвідом.
- Встановлення власних цін без обмежень, запропонованих маркетплейсами.
- Проведення акцій та надання знижок на свій розсуд.
- Прямий зв’язок з клієнтами для розв’язання проблем та надання підтримки.
- Повний доступ до даних про продаж та поведінку покупців.
- Можливість проводити дослідження серед своєї аудиторії.
- Уникнення комісій, які стягують маркетплейси за кожну транзакцію.
- Контроль за обліком товарів та управлінням запасами.
- Можливість вибору методів доставки.
- Оптимізація сайту для пошукових систем та проведення власних маркетингових кампаній;
- Повний доступ та контроль над даними клієнтів.
Попри ці переваги, власний магазин потребує додаткових зусиль у сфері маркетингу, логістики та обслуговування клієнтів. Це частина роботи, яку беруть на себе централізовані торгові майданчики.
Читайте також: «Як зробити продавальний лендинг: інструкція, поради, приклади».
Аукціонні майданчики
Ці платформи надають можливість продавати товари або послуги за допомогою торгів. Аукціони можуть стимулювати конкуренцію та збільшувати цінність товарів. Але переважно вони підходять для продажу унікальних або колекційних предметів.
Як працюють майданчики для продажу
Платформи для продажу надають віртуальний простір, щоб продавці могли розміщувати свої товари чи послуги, а покупці могли легко знаходити та купувати необхідні продукти. Та що відбувається «за лаштунками»?
Для початку розглянемо дві популярні моделі роботи майданчиків для продажу, залежно від підходу до фулфілменту. Під цим терміном маються на увазі всі процеси, що відбуваються з моменту оформлення замовником замовлення: формування, упаковка, маркування, відправка тощо. Отже, існують:
- FBO (Fulfilment By Operator). Маркетплейси, що працюють за цією схемою, мають власні склади та забезпечують логістику. Все, що потрібно продавцеві, — передати маркетплейсу свої товари та займатися просуванням магазину, спілкуванням з покупцями, стратегічним розвитком. Так працює, наприклад, Amazon.
- FBS (Fulfillment by Seller). У цьому випадку фулфілментом займається сам продавець. Маркетплейс лише надає йому майданчик для продажу, просування та комунікації з покупцями. Процеси зберігання, обробки, відправлення та приймання повернень продавець бере на себе. Так працює, наприклад, Prom.
Тепер розглянемо типову схему роботи торгового майданчика.
Реєстрація та створення облікового запису
Продавець реєструється на маркетплейсі, створює та заповнює профіль. У деяких випадках знадобиться верифікація даних: надання документів, які б підтверджували легальність підприємницької діяльності. На інших майданчиках це необов’язково.
Розміщення товарів чи послуг
Продавець додає продукти на майданчик відповідно до правил та стандартів платформи. Надає детальний опис, фотографії, ціни та іншу необхідну інформацію.
Маркетплейс забезпечує структурований формат для представлення завантаження даних та презентації продуктів покупцям.
Обробка замовлень та транзакцій
Якщо маркетплейс працює за моделлю FBS, то він опрацьовує замовлення, надає різні опції для оплати, забезпечує безпечні транзакції.
Продавець забезпечує своєчасну видачу чи відправлення товару.
Обробка доставки
Якщо маркетплейс працює за моделлю FBO, його персонал формує замовлення клієнта та передає службі доставки або передає на власний пункт видачі. Також торговий майданчик надає покупцю інформацію про статус замовлення, дає можливість відстежити доставку та, за потреби, повернути товар.
Зворотній зв’язок та оцінки
Маркетплейс надає покупцям систему оцінок та відгуків для створення довіри та оцінки якості продавців.
Читайте також:
- «Найкращі методи NPS-опитувань: поради і приклади»;
- «Огляд кращих інструментів NPS-опитувань у 2023 році»;
- «Як відповідати на негативні відгуки клієнтів».
Оплата комісії
Продавець за кожен успішний продаж платить комісію маркетплейсу.
Маркетплейс утримує комісію та надає продавцю доступ до коштів після проведення транзакції.
Маркетинг та просування
Продавець просуває свій магазин через акції, знижки, використання ключових слів тощо.
Маркетплейс може надавати інструменти для просування продуктів усередині платформи.
Читайте також: «Маркетингові стратегії бізнесу»
Як почати продавати на торгових майданчиках
Перший крок — це вибір ніші або товару, який ви продаватимете. Для цього необхідно провести аналіз ринку, щоб зрозуміти, які товари чи послуги потрібні, в якій ніші висока конкуренція, а в якій низька.
Наступний крок — складання бізнес-плану. Це допоможе упорядкувати процеси на старті бізнесу, розрахувати розмір необхідних вкладень та термін виходу на окупність.
Рекомендуємо прочитати: «Бізнес-план: значення, різновиди, структура та покрокова інструкція зі створення».
Для продажу товарів на маркетплейсі необхідно зареєструвати бізнес та відкрити рахунок у банку. Можна вибрати ФОП чи ТОВ. Після цього можна реєструватися на торговому майданчику та проходити верифікацію.
Важливі критерії успішного продажу — правильне оформлення профілю та товарних сторінок. Картка товару — це перше, що бачить потенційний покупець. Тому необхідно приділити особливу увагу її оформленню. Обов’язкові елементи:
- назва та опис товару,
- фото і відео,
- актуальна ціна
- умови оплати та доставки,
- технічні характеристики,
- відгуки, фото та огляди від клієнтів.
Ось кілька порад, які допоможуть вам почати продавати на маркетплейсах:
- вибирайте нішу, в якій ви розбираєтесь, і де є попит;
- дотримуйтесь вимог торгового майданчика;
- просувайте свої товари за допомогою SEO та реклами;
- вивчайте аудиторію та реагуйте на мінливі тренди.
Рекомендуємо почитати: «Що таке сегментація ринку та яка її роль у маркетингу».
Три провідні торгових майданчики України
Вони добре відомі українським покупцям, а дві з них — Rozetka та Prom — входять до однієї бізнес-групи. Розглянемо трійку лідерів на ринку роздрібних онлайн-продажів.
Розетка
Один із найбільших торгових майданчиків в українському сегменті інтернету з показником відвідувань майже 40 млн на місяць. Компанія продає товари самостійно та дає можливість використовувати торговий майданчик іншим. Важливо: на цей маркетплейс не пускають дропшиперів.
Щоб почати торгувати на Rozetka, потрібно:
- Відправити запит.
- Підписати договір. Опція доступна ФОП на загальній або єдиній системі оподаткування для 2-ї та 3-ї групи, а також юрособам.
- Згенерувати спеціальний документ — фід товарів у форматі XML за вимогами маркетплейсу.
- Пройти модерацію. Це складно, оскільки фіди перевіряють довго та ретельно, часто повертають на доопрацювання.
Щоб використати Rozetka як майданчик для продажу, потрібно сплачувати щомісячний внесок та комісію за кожен проданий товар. Цікаво, що розмір комісії маркетплейс встановлює індивідуально та озвучує після обробки заявки.
Особливості продажу на Rozetka:
- Назва та айдентика мають бути унікальними. Якщо ви вже маєте свій інтернет-магазин, вам заборонено використовувати його айдентику тут.
- Партнерські товари маркетплейс просуває за допомогою контекстної, банерної та таргетованої реклами.
- Якщо ваші продукти співпадають з товарним асортиментом Rozetka, ви не можете продавати їх дешевше.
- Краще не допускати негативного балансу в кабінеті продавця: торговельний майданчик дає лише тиждень на поповнення.
- Rozetka працює за різними схемами: FBO та FBS. У першому випадку розмір комісії з продавця буде вищим.
Читайте також:
- «Як налаштувати таргетовану рекламу в Facebook: гайд для новачків»;
- «Як налаштувати рекламу в Instagram через Facebook та власний інтерфейс застосунку»;
- «Таргетована реклама для бізнесу [Запис вебінару]».
Prom.ua
Середній показник відвідуваності маркетплейсу понад 43 млн на місяць. Довго цей майданчик позиціонували як найбільшу платформу для продажу в Україні, але зараз їй дихають у спину сильні конкуренти.
На відміну від Rozetka, Prom надає продавцям не окремий торговий обліковий запис, а сайт з типовим шаблоном. Товари, опубліковані на цьому сайті, автоматично потрапляють до основного каталогу маркетплейсу. Продавець має тиждень на безкоштовне знайомство з функціями інтернет-магазину, а потім потрібно вибирати тариф і співпрацювати платно.
Щоб почати торгувати на Prom, потрібно:
- Пройти реєстрацію.
- Завантажити товари, для чого потрібно сформувати спеціальний документ — фід.
- Вказати дані про умови оплати та доставки.
- Внести базові налаштування до інтернет-магазину: вказати назву, завантажити айдентику.
- Вибрати тарифний план.
- Договір для роботи на торговому майданчику підписують лише юрособи.
Ціна розміщення та реклами на Prom починається від 5 900 грн на рік. Цей тариф дає змогу розмістити до 1000 товарів. Реклама здебільшого внутрішня: маркетплейс просуває товари у своєму каталозі. Додатково майданчик використовує товарну та контекстну рекламу для збільшення охоплення.
Особливості продажу на Prom:
- Платформа відкрита для дропшиперів та продавців б/в продукції.
- Адмінпанель та опції налаштування товарних сторінок складні. Доведеться не раз звертатися до підтримки.
- Конкуренція на маркетплейсі колосальна, тому багато продавців залучають покупців виключно шляхом демпінгу.
- Продавці скаржаться на фейкові негативні коментарі: адміністрація не хоче розбиратися в цьому та видаляти їх.
Epicentrk.ua
Попри те, що компанія стала позиціонувати свій інтернет-магазин як маркетплейс тільки у 2020 році, він дуже швидко вийшов на відвідуваність близько 20 млн на місяць. Високий трафік і невисока конкуренція роблять Epicentrk.ua гідною альтернативою провідним торговим майданчикам. Товари продавців розміщені в одному каталозі з асортиментом офіційного магазину Епіцентр.
Щоб почати торгувати на Epicentrk.ua, потрібно:
- Подати заявку та пройти співбесіду з менеджером.
- Підписати договір. Це можуть зробити ФОП та юрособи. Для підприємців на Єдиному податку є обмеження: лише 2 чи 3 групи.
- Подати перелік товарів відповідно до правил майданчика та пройти модерацію.
- Поповнити баланс на оплату послуг маркетплейса.
Стартовий платіж від продавця складає 1100 грн. 100 грн із цієї суми — частина щомісячної абонплати. 1000 грн — сума для оплати комісій за замовлення. Розмір комісійних варіюється від 10 до 20% і залежить від типу товару.
Маркетплейс ранжує товари партнерів у своєму каталозі, орієнтуючись на кількість замовлень: що більше, то вищими будуть позиції. Значення має і відсоток відмов: що він нижчий, то вище в каталозі буде продукція. Водночас Epicentrk.ua не надає спеціальних інструментів для внутрішнього просування, а зовнішню розкрутку забезпечує за допомогою товарної та контекстної реклами.
Особливості продажу на Epicentrk.ua:
- дуже скрупульозна модерація,
- дропшиперів сюди не пускають,
- не можна продавати товари з асортименту Епіцентр.
Міжнародні торгові майданчики: трійка кращих
Продаж хендмейд-виробів, реалізація нових та вживаних товарів: розглянемо, які можливості надають українцям найбільші міжнародні маркетплейси.
Etsy
Це онлайн-платформа, створена для продажу та купівлі унікальних товарів, ручної роботи, вінтажних виробів та хендмейду. Etsy стала популярним місцем для творчих підприємців та покупців, які шукають унікальні та оригінальні вироби.
З 2021 року опцію створення нових магазинів заблокували для мешканців України. Але восени 2023 року ця можливість знову відкрилася завдяки тому, що в нашій країні почав працювати офіційний платіжний сервіс Etsy Payments.
Щоб почати торгувати на Etsy, потрібно:
- Зареєструвати магазин та внести базові налаштування.
- Прив’язати до магазину свій рахунок у банку чи картку.
- Додати фото товарів, опис, дані про оплату та доставку, ціни.
Etsy пропонує різні рекламні інструменти: зокрема, можна використовувати таргетовану рекламу. Також товарні сторінки маркетплейсу непогано просуваються в органічній пошуковій видачі.
З продавців сервіс стягує такі комісії:
- за листинг — 0,2%;
- за транзакцію — від 1,9 до 6,5%, залежно від методу;
- за рекламу — 12–15%, залежно від показника продажів.
Серед особливостей торгівлі на майданчику Etsy варто відзначити завищені вимоги до якості продукції та сувору модерацію: товари, що не відповідають правилам маркетплейсу, блокують.
Amazon
Це найбільший у світі онлайн-ринок та технологічна компанія, що надає широкий спектр товарів та послуг. За даними розробника ПЗ для Amazon та Ebay RepricerExpress, обсяг транзакцій на майданчику щохвилини становить $283 тис. Amazon дає можливість продавцям реалізувати свої товари на платформі через програму Fulfillment by Amazon (FBA), що містить пакування, доставку та обслуговування клієнтів.
Щоб почати торгувати на Amazon, необхідно:
- Відкрити бізнес-аккаунт. Для цього необхідно надати інформацію про свій бізнес, включаючи назву, адресу, контактні дані та інформацію про реєстрацію.
- Вибрати тип облікового запису. Amazon пропонує три варіанти: Individual, Professional та Vendor Central. Individual-аккаунт підходить для продавців-початківців, які продають невелику кількість товарів. Professional — для великих компаній, які хочуть отримувати доступ до розширених функцій і звітів. Vendor Central призначений для продавців, які продають товари безпосередньо Amazon.
- Заповнити податкову інформацію. Маркетплейс вимагає від продавців надати інформацію про свою податкову реєстрацію.
- Завантажити товари. Для цього необхідно надати повну інформацію, включно з назвою, описом, фотографіями та цінами.
Реєстрація на торговому майданчику безоплатна, а ось комісії одні із найвищих серед маркетплейсів. Це пояснюється трафіком: за даними звіту Jungle Scout Consumer Trends Report, щомісяця сайт відвідують близько 2 млрд потенційних покупців. Тому компанія дозволяє собі брати комісію за публікацію товарів від $0,99 до $4,99 за одну позицію. Крім того, 15% маркетплейс бере за продаж, $0,3 — за виведення коштів, від $0,01 — за один перехід за оголошенням.
Особливості продажу на Amazon:
- Складна реєстрація та верифікація. До того ж, оператори підтримки спілкуються лише англійською.
- Сувора модерація товарів. Продукцію, яка не відповідає правилам, не пропускають.
- Висока конкуренція. Щоб зробити магазин помітним, потрібно постійно щось покращувати та пропонувати.
eBay
Це онлайн-платформа, заснована у 1995 році. В її основі — ідея маркетплейсу для продавців колекційних, раритетних та вживаних товарів. Нині тут продається, зокрема, велика кількість нової продукції. Цікаво, що eBay поєднує функції майданчика для продажу та аукціону: продавці можуть виставляти речі на торги або встановлювати фіксовані ціни.
Щоб почати торгувати на eBay, необхідно:
- Пройти реєстрацію. Це стандартна процедура, в процесі якої потрібно вказати персональні та контактні дані, а також підтвердити свій email та номер телефону.
- Вибрати та верифікувати платіжні методи: банківську картку, PayPal або інші варіанти.
- Створити лістинг товару. Необхідно завантажити фото, вказати назву, опис, ціну та умови доставки.
З усіх міжнародних маркетплейсів eBay найбільш дружньо ставиться до українців: не створює штучних перепон під час реєстрації та верифікації. Створення магазину тут безкоштовне, а за розміщення лотів потрібно заплатити від $0,01 до $0,3. Майданчик бере комісію 10% за кожен продаж, $0,01-0,03 за клік по рекламному оголошенню та $0,3 за виведення грошей.
Особливості продажу на eBay:
- велика кількість конкурентів;
- складне просування всередині системи;
- додаткові комісії за виведення грошей на українські банківські картки.
Висновки
Маркетплейси є невіддільною частиною торгівлі в Україні та світі. Вони надають унікальні можливості як для покупців, так і для продавців, спрощують процес торгівлі та забезпечують доступ до глобальної аудиторії.
Для успішного початку продажів на маркетплейсах необхідно ретельно вивчити обрану платформу, визначити унікальну торгову пропозицію, стежити за трендами ринку та забезпечувати якісне обслуговування клієнтів. Незалежно від того, чи є ви новачком у світі електронної комерції або досвідченим підприємцем, правильний підхід та стратегія допоможуть вам ефективно використати потенціал маркетплейсів та досягти успіху в онлайн-бізнесі.
Хочете заощадити час на рутинних операціях та сконцентруватися на розвитку? Автоматизуйте продаж та комунікацію, забезпечте ефективний маркетинг за допомогою єдиної платформи для маркетингу та продажів SendPulse: налаштуйте email, SMS та Viber розсилки, push-up оповіщення, консультуйте та продавайте через чат-боти, відстежуйте заявки та замовлення у CRM-системі. Діставайте результат та розвивайте бізнес з максимальною вигодою для себе!