Що таке психологія кольору в маркетингу та чи правда, що червоний колір провокує апетит, а синій викликає довіру? Розберемося в цьому, а ще навчимо вибирати кольори для просування бізнесу.
Вміст:
Історія вивчення кольору в психології
Хоча «психологія кольору» — сучасний термін, люди здавна вірили у вплив певних кольорів на настрій, емоції та дії людини. У стародавніх єгиптян була теорія терапевтичного впливу різних відтінків на організм. Вони фарбували стіни кімнат у помаранчевий, щоб зняти втому або в синій, щоб полегшити біль. Давньоіндійська Аюрведа, китайська традиційна медицина теж ґрунтуються на лікуванні захворювань за допомогою кольору.
Теорія Ґете
У 1810 році Вольфганг фон Гете опублікував працю, присвячену психології кольору. Як поет та художник він вірив, що кольори викликають різні емоції, тому вирішив «розшифрувати» їх. Так, жовтий він назвав радісним, а синій — меланхолійним. Проте наукове співтовариство розкритикувало книгу, оскільки автор не посилався на дослідження, а описав власні відчуття. Проте сучасні вчені підтвердили: Гете мав рацію, оскільки кольори справді впливають на емоційний спектр людини.
Перші дослідження
Офіційне вивчення впливу кольору на поведінку та емоції людини провели у XX столітті. Учені виявили: колір не лікує від захворювань, але може вплинути на артеріальний тиск, покращити настрій, стимулювати апетит.
Першим прорив у цій сфері здійснив німецький нейропсихолог Курт Гольдштейн, який спеціалізувався на лікуванні пацієнтів із захворюваннями центральної нервової системи. У 1942 році він провів серію експериментів на п’ятьох пацієнтах, щоб визначити, як певні кольори впливають на моторику.
Гольдштейн просив пацієнтів спостерігати за червоними та зеленими об’єктами та аналізував, як це впливає на тремор та рівновагу. Здавалося, червоний посилює симптоматику, а зелений, навпаки, покращує рухові функції. Так виникла гіпотеза: червоний є подразником, а зелений заспокоює.
Згодом гіпотезу визнали неточною, оскільки інші дослідники не змогли її підтвердити. Проте роботи Гольдштейна вплинули на сучасну психологію кольору. По суті, він став популяризатором ідеї, що кольори можуть викликати різні фізіологічні реакції.
Ще однією важливою фігурою у вивченні психології кольору став швейцарський психіатр Карл Юнг. Він вважав, що певні кольори можуть символізувати різні психологічні стани та емоційні аспекти особистості.
У XX столітті вплив кольору на поведінку також вивчали Фабер Бірен та Макс Люшер. Бірен досліджував колір у контексті архітектури та дизайну, підкреслюючи його вплив на сприйняття простору та настрою. Макс Люшер розробив тест, де колір використовується для діагностики психологічного стану людини.
Улюблений колір
Дослідники з компанії NeuroLaunch вважають: кольори справді впливають на фізіологічні реакції завдяки світловим хвилям різної довжини. Наприклад, червоний колір із довшими хвилями викликає збудження, частіше серцебиття та підвищений кров’яний тиск. Це пов’язано з активацією симпатичної нервової системи, яка регулює реакції «бий або біжи». Водночас синій та зелений надають заспокійливий ефект. Короткі хвилі цих кольорів можуть знижувати рівень стресу та викликати уповільнення серцевого ритму шляхом активації парасимпатичної нервової системи.
Так само вчені дізнались, який колір улюблений у більшості людей. Трійка лідерів: синій, червоний та зелений. Першим це виявив психолог Ганс Юрген Айзенк 1939 року. Пізніше дослідники отримали аналогічні результати. Загалом люди віддають перевагу яскравим і насиченим кольорам, але водночас більшості не подобаються коричневий, чорний та жовтувато-зелений.
Якщо вплив кольору на людину підтверджено науково, бізнес просто повинен використовувати ці напрацювання для впливу на цільову аудиторію. Про це поговоримо нижче.
Читайте також: «Айдентика: навіщо бренду потрібне візуальне «обличчя» і як його створити».
Основи психології кольору
Людство сприймає одні й самі кольори по-різному. Люди, які живуть на іншому континенті, можуть не бачити відтінків, які розрізняєте ви. Причина — у мовних традиціях. У 2004 році група вчених виявила: мешканці племені Хімба з Намібії не бачать синього кольору, тому що в їхній мові немає такого позначення. Тому, коли їм показували малюнок із колірним спектром, вони не розпізнавали синій. Водночас коли жителям племені показали кілька малюнків із ледве вловимою різницею у відтінках зеленого, вони легко розпізнали кожен відтінок — адже у їхній мові є багато позначень для варіацій цього кольору.
Перечитайте «Одіссею» Гомера, і ви здивуєтеся: автор упевнений, що в моря винний колір, вівці — фіолетові, а мед — зелений. Німецький філософ Лазарус Гейгер та британський дослідник Вільям Гладстон з’ясували: давні люди — за винятком єгиптян — не розрізняли синій колір. Загалом перші згадки про кольори в стародавніх текстах стосуються лише чорного та білого. Пізніше автори почали згадувати червоний, а ще пізніше — жовтий та зелений. Синій колір з’явився в культурі останнім. І тут не все так просто: наприклад, україномовні чітко визначають різницю між блакитним та синім, тоді як для англомовних є лише blue — синій.
Це означає, що психологія кольору — складна та багатогранна наука, яка стосується не лише фізіологічних аспектів сприйняття. Те, як люди сприймають кольори, залежить від середовища, мови та традицій. Проте є загальноприйняті основи, про які поговоримо нижче.
Основи колірної теорії
Кольори зазвичай поділяють на три основні категорії:
- Теплі: червоний, жовтий та помаранчевий. Викликають асоціації з енергією, радістю та оптимізмом. Можуть привертати увагу та активізувати емоції. Тому їх часто використовують у рекламі та дизайні, щоб створити відчуття бадьорості та приязності.
- Холодні: зелений, синій та фіолетовий. Заспокоюють та розслаблюють. Створюють атмосферу довіри та спокою. Це робить їх ідеальними для використання в таких сферах, як фінанси чи охорона здоров’я, де важлива стабільність та надійність.
- Нейтральні: білий, чорний та сірий. Часто використовуються для балансування яскравих відтінків. Універсальні. Привносять відчуття елегантності та професіоналізму, створюють гармонійне сприйняття в будь-яких проєктах.
У роботі з кольорами важливо розуміти кілька ключових термінів:
- Тон — основний колір, який ви вибираєте.
- Хроматичність — вказує на чистоту кольору та наявність додаткових відтінків.
- Тінь — це темний відтінок, що отримується додаванням чорного.
- Відтінок — це світлий відтінок, створений додаванням білого.
- Тональність — визначається додаванням сірого до чистого кольору.
- Насиченість — показує яскравість або тьмяність кольору.
- Яскравість — вказує, наскільки колір темний чи світлий.
Як використовувати знання про кольори під час розроблення дизайну сайту, читайте у нашій статті.
Сприйняття бренду через колір
Якщо сучасний бренд вибирає певні кольори для логотипу, повірте, це не випадково. Здебільшого це результат пошуків, досліджень, аналізу та дискусій. Колір — один із найбільш значущих елементів ідентифікації. Ми говоримо «червоний» — і відразу згадуємо фірмову етикетку Coca-Cola.
Проаналізуємо, що означає колір для бізнесу та клієнтів на прикладі кількох брендів.
Синій
Використовують: Facebook, LinkedIn, VISA, Samsung, більшість банків та державних організацій — зокрема, поліцейських управлінь.
Цей колір викликає довіру. Тому його так часто використовують технологічні гіганти та фінансові установи. Вони ніби передають сигнал: «З нами безпечно».
Жовтий
Використовують: McDonald’s, IKEA, Shell, Nikon.
Жовтий привертає увагу та підходить для компаній, які хочуть здаватися доступними та доброзичливими. Від імені брендів він транслює повідомлення: «З нами радісно. Ти можеш проявляти себе та розвиватися».
Червоний
Використовують: Coca-Cola, YouTube, Netflix, KFC.
Колір вибирають бренди, які хочуть стимулювати активні емоції: наприклад, викликати асоціації з веселощами та насолодою або мотивувати до активної взаємодії.
Зелений
Використовують: Starbucks, Spotify, Bolt.
Бренди, пов’язані з екологією, здоровим способом життя або природними продуктами, часто вибирають для логотипу зелений, щоб посилити асоціацію з екологічною відповідальністю та благополуччям. А Starbucks, наприклад, використовує зелений, щоб передати відчуття спокою.
Помаранчевий
Використовують: Fanta, Amazon, Nickelodeon.
Цей колір часто називають «дружнім». Він наголошує на відкритості компанії і водночас акцентує на сміливості. Ось чому його так люблять використовувати дитячі та молодіжні бренди.
Фіолетовий
Використовують: Yahoo, Milka, Viber.
Якщо хочеться підкреслити креативність бренду, але водночас викликати спокійні, довірчі асоціації, фіолетовий підходить якнайкраще.
Рожевий
Які бренди використовують: Barbie, Victoria’s Secret, Cosmopolitan.
Залежно від відтінку, рожевий може викликати відчуття веселощів та молодості, або ж делікатності та романтичності. Це «фірмовий» колір ляльок Barbie — однієї з найпопулярніших іграшок світу. Йому навіть присвячений окремий відтінок у всесвітній галереї Pantone.
Чорний
Які бренди використовують: Louis Vuitton, Prada, BMW.
Який колір сукні вважається безпрограшним на всі випадки життя, й на гламурні вечірки? Чорний! Це колір розкоші, витонченості, статусності. Його використовують бренди, орієнтовані на лакшері-аудиторію.
Білий
Які бренди використовують: Apple, Tesla, Вікіпедія.
За допомогою білого бренд показує: «Нам нема чого приховувати». Колір чистоти та прозорості — традиційне і водночас вдале рішення. Подивіться хоч би на показники продажів айфонів.
Читайте також:
- «Як розробити дизайн сайту»;
- «Як створити логотип: самостійне розроблення та ідеї для натхнення»;
- «Все про брендбук: особливості, поради щодо створення, вартість та приклади»;
- «Фірмовий стиль: гайд для бізнесу».
Як «змусити» споживача прийняти рішення за допомогою кольору
Як працює психологія кольору в маркетингу? Дослідження, опубліковане в Journal of Retailing and Consumer Services, підтвердило теорію, що колір впливає до 90 % рішень про покупку. Проаналізувавши десятки рекомендацій від лідерів серед дизайн-студій, ми створили таблицю, яка допоможе вибрати колірні рішення для залучення покупців.
Колірні палітри | Психологічні ефекти | Найкраща сфера для застосування |
Білі, бежеві, світло-сірі | Відчуття простору, розслаблення, гостинність | Інтер’єрні товари, меблі, модні товари, товари для дітей |
Сині, блакитні, бірюзові | Спокій, довіра, свіжість, відчуття стабільності та надійності | Фінансові послуги, медичні установи, технології |
Зелені, трав’яні, м’ятні | Гармонія, природа, здоров’я, почуття умиротворення та свіжості | Екопродукти, фітнес, натуральні косметичні засоби |
Жовті, золотисті, лимонні | Оптимізм, радість, привернення уваги, відчуття бадьорості | Реклама, дитячі товари, креативні стартапи |
Помаранчеві, персикові, теракотові | Енергія, дружелюбність, активність, мотивація до взаємодії та спілкування | Ресторани, спортивні товари, акції |
Фіолетові, лавандові, сливові | Розкіш, креативність, таємничість, унікальність | Елітні товари, бренди високої моди, мистецтво |
Рожеві, коралові, малинові | Ніжність, романтика, жіночність, створення затишної та теплої атмосфери | Косметика, жіноча мода, товари для дітей |
Коричневі, кавові, шоколадні | Надійність, стабільність, природа, відчуття комфорту та затишку | Меблі, їжа, товари, що акцентують на традиціях |
Чорні, темно-сині, сірі | Елегантність, сила, витонченість, владне почуття | Розкішні товари, вечірні заходи |
Як вибрати колір для логотипу, упаковки, реклами
Чек-лист, який допоможе визначити колірну гаму з урахуванням психологічного впливу на аудиторію:
- Визначте цілі бренду. Подумайте, які емоції та асоціації ви хочете викликати у клієнтів.
- Вивчіть цільову аудиторію. Дізнайтеся переваги та очікування потенційних покупців.
- Використовуйте теорію кольору. Спирайтеся на отримані знання про теплі, холодні та нейтральні кольори, щоб створити потрібний настрій.
- Дослідіть конкурентів. Вивчіть їхні колірні рішення, щоб зрозуміти, які кольори вже використовуються у вашій галузі.
- Вибирайте кольори, які відповідають ніші. Наприклад, синій — для фінансів, зелений — для здоров’я.
- Створюйте контраст. Виділяйте важливі елементи та покращуйте читаність.
- Обмежте кількість кольорів. Для логотипу та упаковки намагайтеся використовувати 2–3 основні кольори, щоб уникнути перевантаженості.
- Перевіряйте колір на різних носіях. Переконайтеся, що вибрані варіанти мають гарний вигляд як у друкованому, так і в цифровому форматі.
- Тестуйте. Проводьте тести з різними варіантами кольорів на фокус-групах, щоби побачити, як вони сприймаються.
Пам’ятайте, що кольори можуть мати різні значення в різних культурах. Тому зважайте на міжнародні аспекти, якщо ваша аудиторія не обмежується однією країною.
Психологія кольору та digital-маркетинг
Чи працює психологія кольору в маркетингу, якщо йдеться про сайти, електронні розсилки та мобільні застосунки? Так! Колірна гармонія визначає комфорт користувача та доступність елементів.
Тому для розроблення сайтів використовують теорію балансу кольорів за формулою 6:3:1. Це означає, що 60 % простору потрібно присвятити основному кольору, 30 % — другорядному та 10 % — акцентному. Це захистить очі користувачів від сенсорного навантаження.
Як вибрати колір для електронної платформи
Якщо ви вже сформували кольори для бренду, дотримуйтесь цієї гами на цифрових платформах. Вам потрібно створити колірну єдність, яка викликає стійкі асоціації з вами. Розглянемо, як запровадити це на різних платформах:
- Соціальні мережі. Використовуйте зображення з фірмовою гамою кольорів для оформлення профілів. Створюйте контент із дотриманням палітри кольорів: графічні матеріали, включно з постами та історіями, повинні відповідати вашій колірній гамі. Це досягається за допомогою рамок або спеціальних фільтрів для фотографій. Тому розробіть шаблони для постів, щоб зберегти візуальну єдність.
- Електронні розсилки. Застосовуйте колірну палітру бренду для фону, шрифтів та кнопок. Використовуйте кольори, щоб виділити важливі елементи: заголовки та заклики до дії. Виберіть однакові колірні рішення для всіх розсилок. Проводьте A/B тести, щоб побачити, які рішення найефективніші.
- Корпоративний сайт чи онлайн-магазин. Використовуйте колірну гамму в заголовках, кнопках і фонах для створення єдиного стилю. Переконайтеся, що комбінації кольорів на сайті сприяють хорошому розпізнаванню тексту. Використовуйте основний колір логотипа для виділення головних елементів навігації.
За допомогою SendPulse ви можете поєднати вплив психології кольору та правильні маркетингові акценти. Створіть у простому конструкторі розумний попап: елемент, який показуватиметься лише за заданим сценарієм. Уявіть: клієнт розглядає товар на сайті, і раптом бачить вигулькове вікно, де червоними літерами на жовтому фоні написаний промокод для знижки. Шанси на успішний продаж після цього зростуть. А завдяки простій інтеграції з іншими інструментами платформи ви зможете ще ефективніше керувати своїми маркетинговими кампаніями.
Як вибрати правильний колір: тренди, джерела, інструменти
Колірні тренди в маркетингу постійно змінюються, одним із ключових індикаторів цих змін є Колір року Pantone. Ця ініціатива виділяє колір, який, на думку експертів, матиме значний вплив на дизайн, моду та маркетинг упродовж року. Наприклад, у 2024 році трендовим назвали Peach Fuzz — ніжний оксамитовий персиковий тон, що символізує бажання піклуватися про себе та інших.
Очікується, що Pantone оголосить трендовим кольором 2025 року Future Dusk: поєднання темно-фіолетового та темно-синього.
Також користуйтесь рекомендаціями платформи з аналізу трендів WGSN. Знаючи актуальні рішення ви зможете зберігати увагу своєї цільової аудиторії.
Під час вибору кольору продукту або торгової марки можна використовувати сучасні технології на основі штучного інтелекту. ШІ може аналізувати запити споживачів та тренди в реальному часі і допомагає брендам швидко адаптуватися до змін. Зокрема, алгоритми можуть виявляти найбільш популярні комбінації кольорів, аналізуючи поведінку користувачів на сайтах і у соцмережах. Це допомагає ухвалювати більш обґрунтовані рішення, вибираючи кольори, які найімовірніше відгукнуться аудиторії. Серед таких рішень: Adobe Sensei та Colormind.
А якщо ви вже знайшли колірні рішення та хочете їх протестувати, використовуйте такі інструменти:
- Adobe Color. Допомагає створювати колірні схеми, що базуються на вибраному вами кольорі. Ви можете досліджувати різні гармонії кольорів і побачити, як вони виглядають разом.
- Paletton. Створює палітри, використовуючи базові кольори та різні стилі комбінацій. Дає змогу побачити, як вибрані кольори виглядатимуть на сайті.
- Coolors. Це генератор колірних палітр, який швидко створює та налаштовує схеми. Ви можете зберігати кольори, які вам подобаються, та генерувати нові на їхній основі.
Психологія кольору — ще один елемент залучення та утримання аудиторії. Застосовуйте його, та пам’ятайте: це не чарівна пігулка. Ефективність залежить від комплексу процесів. Тому застосовуйте всі необхідні маркетингові інструменти. SendPulse допоможе вам створити сайт, налаштувати розсилки email, SMS і Viber, а також налагодити комунікації через чат-ботів. Використовуйте всі маркетингові можливості для роботи з клієнтами та досягнення бізнес-цілей!