Маркетинг та продажі

Як стати фрілансером: інструкція для початківців

2 minutes

Як стати фрілансером: інструкція для початківців

Спочатку через карантин, а тепер і через війну, кількість українців, які цікавляться фрілансом, зросла. Згідно з дослідженням сервісу Freelancehunt, у порівнянні з літом 2021 роком попит на послуги фрилансерів в Україні літом 2022 року виріс на 30%. Розповідаємо, як стати фрілансером із нуля без досвіду, де шукати замовників та де вчитися, щоб заробляти в інтернеті.

Хто такий фрілансер

Фрілансер — позаштатний фахівець, який самостійно шукає клієнтів та може поєднувати роботу одразу в кількох проєктах.

Часто поняття «фрілансер» та «віддалений співробітник» використовують як синоніми, але це не так. На відміну від фрілансера, віддалений співробітник працевлаштований в одній компанії та працює за нормованим графіком. Фрілансер співпрацює з різними клієнтами та встановлює графік роботи самостійно.

Плюси та мінуси фрілансу

Такий спосіб зайнятості має чимало як переваг, так і недоліків. Розглянемо їх докладніше.

Плюси

Переваги фрілансу, через які сюди прагнуть потрапити люди з наймів:

  1. Можна працювати з будь-якої частини світу. Для роботи потрібні лише комп’ютер та вихід в інтернет. Тож подорожувати можна не лише у відпустці. Ви вільно пересуваєтеся світом без прив’язки до конкретного міста.
  2. Самі встановлюєте графік роботи. Якщо ви сова й любите розпочинати роботу в другій половині дня, на фрілансі це легко робити. Ви самі формуєте свій графік роботи, головне — вкладатись у дедлайни, поставлені клієнтом.
  3. Можна працювати із замовниками з усього світу. На фрілансі ви не обмежені географією працедавця. Ви можете співпрацювати із замовниками з інших міст та країн.
  4. Цікаві та різноманітні проєкти. Для тих, хто не любить рутину, різноманітність проєктів та завдань дає можливість постійно бути в динаміці.
  5. Широкі можливості для нетворкінгу. На фрілансі потрібно постійно спілкуватися із новими людьми на різних проєктах. Ви набуваєте велике коло корисних знайомств.

Мінуси

Якщо плануєте переходити на фріланс, пам’ятайте і про недоліки, щоб не розчаруватися й не опустити руки:

  1. Висока конкуренція серед фрілансерів. Без гарного портфоліо важко дістати замовлення. Необхідно постійно розвиватися, проходити курси, поповнювати портфоліо.
  2. Заробіток безпосередньо залежить від працездатності. Тут не можна відсидіти певну кількість годин, як на звичайній роботі й за це отримати зарплату. Скільки зробив — стільки й заробив. Тому часто доводиться працювати більше та старанніше, ніж у найманні.
  3. Немає оплачуваних відпусток та лікарняних. Багато фрілансерів починають гнатися за проєктами й бояться піти у відпустку, бо втрачають у грошах. На цей випадок доведеться запланувати окремий бюджет та вчитися домовлятися із клієнтами.
  4. Брак будь-яких гарантій. На вашому шляху може трапитися нечесний замовник. На фрілансі ніхто не гарантує, що ви отримаєте гроші за свою роботу. Тому досвідчені фрілансери радять брати передоплату — 30–50 % від вартості проєкту. Але, якщо ви новачок, не всі клієнти готові на це.

Як стати фрілансером із нуля

У цьому розділі ми зібрали поради, які допоможуть підготуватися до переходу на фріланс і зробити його більш комфортним.

Підготуйте фінансову подушку

Перші кілька місяців вам доведеться витратити на створення портфоліо, пошук замовників та напрацювання навичок, тому заробляти ви почнете не одразу. Крім того, на фрілансі завжди є ризики: брак замовлень, невдоволення замовників роботою та повернення грошей, періоди хвороби тощо. Тому на цей час вам потрібна фінансова подушка.

Краще запасти кошти на найближчі 3–4 місяці. Порахувати, скільки грошей вам знадобиться для комфортного життя на місяць, можна заповнивши таблицю. Впишіть сюди свої дані: основні витрати та суми.

Категорія бюджету Витрати на місяць
Житло
Харчування
Транспорт
Здоров’я
Разом

До отриманої суми додайте 20–30% на непередбачені витрати: ремонт техніки, лікування тощо. Так ви отримаєте приблизний розмір фінансової подушки на місяць.

Складіть розпорядок дня

Коли вас ніхто не контролює, дуже легко почати відкладати завдання на вечір, завтра, післязавтра. Отже, ви ризикуєте зірвати дедлайн або виконати роботу неякісно. Крім того, що ви не отримаєте гроші за свою роботу, а ще й зіпсуєте репутацію, яка на фрілансі особливо важлива.

Тут вам доведеться взяти себе в руки та зайнятися самоорганізацією. Як вибудувати свій робочий день та які сервіси використовувати для планування, читайте в нашій статті «Тайм-менеджмент проти перевтоми та стресу. Базові засади та інструменти управління часом».

Оцініть вартість своєї роботи

Найскладніше на фрілансі встановити адекватні ціни за свою роботу. На що спиратися під час створення прайсу?

  1. Орієнтуйтеся на ринок. Подивіться, яку ціну встановлюють інші фрілансери у вашій ніші. Можете вивчити розцінки на біржах, про які ми розповімо нижче.
  1. Розрахуйте вартість своєї години. Визначте бажаний дохід на місяць (реальний, з огляду на ваші навички) і поділіть кількість робочих годин. Скажімо, ви новачок і наразі плануєте заробляти 6 000 гривень на місяць. У вас є 5 вільних годин на день на фріланс. Рахуємо: 6 000: (5 годин x 22 робочих дні на місяць) = 55 гривень може коштувати година вашої роботи.

Вчіться спілкуватися з клієнтами

Щоб комфортно працювати на фрілансі, навчайтеся вести переговори та продавати свої послуги. Вам можуть нав’язати невигідний розмір оплати чи умови роботи, якщо не зможете донести цінність того, що робите.

Скоротити розбіжності щодо виконаної роботи між вами та замовником допоможе бриф.

Книги, які допоможуть вести переговори та домовлятися з клієнтами:

  • «Немає відбою від клієнтів», Майкл Порт;
  • «Як розмовляти з ким завгодно», Марк Роудз;
  • «Мистецтво пояснювати», Лі ЛеФевер;
  • «Психологія переконання», Роберт Чалдіні;
  • «Спочатку скажіть “ні”», Джим Кемп;
  • «Домовитися можна про все», Гевін Кеннеді.

Також вам може стати в пригоді наша стаття «Виявлення потреб клієнта: що це, як і навіщо».

Просувайте свої послуги

Найкращий спосіб просування послуг — якісно виконувати роботу. Тоді «сарафанне радіо» принесе вам нових лояльних клієнтів. Та на початку потрібен час і замовники.

Щоб залучати клієнтів, заведіть блог у соцмережах, почніть розповідати про свою роботу, поділіться кейсами та відгуками. Використовуйте мультипосилання — мініваріант лендінгу, де зібрано опис ваших послуг, посилання на соцмережі, відгуки клієнтів або прайс.

Приклад мультипосилання тренерки з письменства
Приклад мультипосилання тренерки з письменства

Мультипосилання можна розмістити в описі вашої сторінки у Facebook або в шапці профілю Instagram, як у прикладі нижче.

Мультипосилання не займає багато місяця в профілі Instagram
Мультипосилання не займає багато місяця в профілі Instagram

Створити мультипосилання безплатно можна в конструкторі SendPulse.

Конструктор мультипосилань від SendPulse
Конструктор мультипосилань від SendPulse

Ще один варіант просування послуг — чат-боти. Їм можна делегувати презентацію ваших послуг, демонстрацію портфоліо з вибраної теми, інформування про розцінки та середні терміни виконання замовлення та збір заявок.

Створити чат-бот в Instagram, Telegram, Facebook або WhatsApp ви можете самостійно без допомоги програміста в конструкторі чат-ботів SendPulse.

Відкрийте для себе чат-бота

Вибудовуйте автоворонки продажів та відповідайте на запитання користувачів за допомогою чат-бота у Facebook, Instagram, Telegram і WhatsApp.

Як перейти на фріланс

У цьому розділі ми зібрали поради, які допоможуть вам перейти на фріланс.

Виберіть напрям

Визначте, що ви вмієте та в якому напрямі хочете розвиватися на фрілансі. Розвивайтеся в одній конкретній спеціалізації. Скажімо, дизайн чи програмування. Так ви швидше станете експертом та дістанете гарні замовлення. Беріть проєкти та навчайтеся в процесі.

Сформуйте портфоліо

Якщо у вас немає жодної бази, зробіть кілька безоплатних проєктів для портфоліо. Коли з’явиться невеликий досвід, можна взяти кілька завдань за символічну плату. І лише після цього — перші платні замовлення.

Працюйте безпосередньо із замовниками

До бірж досвідчені фахівці ставляться двояко: якщо людині спокійніше починати працювати без комунікації, то чому б ні. Є завдання, є відгук і гарантована оплата, ви нічого не втрачаєте. Завалили завдання — пішли на іншу біржу.

Але якщо хочеться відразу влитися в справу, варто працювати безпосередньо із замовниками. Так ви вчитеся спілкуватися та домовлятися з клієнтами. Починаєте розуміти принципи роботи.

Робіть якнайбільше дотиків із потенційними клієнтами

Відгукуйтеся на вакансії в чатах, пишіть повідомлення з комерційними пропозиціями в соцмережах і на пошту. Чим більше спроб, тим більше шансів на успіх.

Ще один варіант пошуку клієнтів — Instagram. Вибираєте нішу, з якою вам буде цікаво працювати. Як-от, спорт, психологія, будівництво. Шукаєте експертів у цій ніші та пишете їм у директ повідомлення з пропозицією про співпрацю. Важливо, щоб у вашому обліковому записі була хоч якась інформація про те, чим ви займаєтесь.

Вибудовуйте особисті межі

На фрілансі можна зіткнутися з людьми, які не дотримуються особистих кордонів.

Клієнт може написати або зателефонувати о другій годині ночі та попросити щось терміново зробити, внести правки. Це нормально, якщо ви працюєте в такому графіку, але якщо ваш робочий день, скажімо, з 12:00 до 20:00, краще попередити про це клієнта ще на початку співпраці. Також можна включати «безшумний режим» на телефоні, коли ваш робочий день закінчено.

Чому важливо вибудовувати особисті кордони із клієнтами? Якщо цього не робити й бігти на допомогу щоразу, коли від тебе чогось чекають, ви дуже скоро дізнаєтесь, що таке емоційне вигоряння.

Запитайте себе: «З ким я хочу працювати, а з ким точно не стану? Хто мій ідеальний клієнт?». Тоді ви і свою самоцінність піднімете, і самі для себе визначите особисті межі.

Також вам може стати в пригоді безплатний курс «Основи фрілансу» на Campster.

Де шукати замовників: популярні фріланс-майданчики

Цей розділ ми присвятили українським та іноземним майданчикам, де можна знайти роботу для фрілансерів.

Біржі фрілансу

Weblancer — перша фріланс-біржа України для фахівців різних напрямів. Тут можна знайти замовлення у сфері вебдизайну, програмування, SEO, копірайтингу, бухгалтерії та багатьох інших. Щоб подавати заявки на замовлення, потрібно зареєструватись. На платформі пропонується заповнити портфоліо — воно підвищує шанси знайти роботу.

Сторінка з активними замовленнями на біржі Weblancer
Сторінка з активними замовленнями на біржі Weblancer

Не на всі замовлення зазначаються фіксовані ціни. Ви самі встановлюєте ціни на свою роботу на деяких проєктах. Зароблені гроші виводяться на банківську картку Visa та Mastercard. Комісія сервісу — 5% від суми угоди.

«Кабанчик» — український сайт для фрілансерів-початківців. Тут є проєкти для маркетологів, дизайнерів, розробників, фотографів. Загалом на сайті знайдуться завдання не тільки для роботи в інтернеті, але й із ремонту техніки, надання побутових послуг, сервісів для краси тощо. Щоб розпочати виконання замовлень, пройдіть реєстрацію та виберіть сферу діяльності.

На сайті є окрема вкладка із категоріями завдань для фрілансерів
На сайті є окрема вкладка із категоріями завдань для фрілансерів

Одразу після реєстрації сервіс робить добірку замовлень за вашою спеціалізацією. Найкращі виконавці показуються в топі. Комісія сервісу залежить від обраної категорії й коливається в межах 5–15%.

Upwork — міжнародна біржа фрілансу. Робота в сервісі розділена за категоріями: «Розробка», «Дизайн», «Фінанси», «Техпідтримка», «Копірайтинг», «Юридичні послуги», «Продажі та маркетинг». Є проєкти з погодинною та фіксованою оплатою. Комісія сервісу — 20%. Якщо з одного клієнта ви сумарно заробили 500 доларів, комісія знижується до 10%. Щоб комісія склала 5 %, вам потрібно заробити 10 000 доларів з одного клієнта.

Категорії із замовленнями на біржі Upwork
Категорії із замовленнями на біржі Upwork

Механізм роботи такий самий як на всіх біржах. Ви реєструєтеся на платформі й починаєте відгукуватися на проєкти в цікавій для вас категорії. Під час вибору виконавця замовники вивчають вашу пропозицію та профіль, тому потрібно грамотно заповнити особисту сторінку.

Зверніть увагу! У мережі є безоплатний із роботи на біржі «Відеощоденник фрилансера Upwork».

Freelancer — ще одна відома міжнародна біржа фрілансу. Тут є замовлення в різних тематиках: від простих завдань типу розсилки повідомлень у месенджері до створення програм та чат-ботів. Для пошуку роботи необхідно зареєструватися, заповнити профіль та вказати свої навички. Відповідно до них сервіс підбере проєкти.

Так інтерфейс виглядає для виконавця
Так інтерфейс виглядає для виконавця

Тут є можливість розміщувати свої роботи на вітрині — так замовники можуть самі знайти потрібного їм виконавця

Комісія сервісу як для проєктів із фіксованою вартістю, так і з погодинною оплатою — 10–15 %. Є й додаткові платежі. Скажімо, якщо ви хочете, щоб ваша заявка на проєкт була виділена кольором, доведеться заплатити долар. Зароблені гроші можна вивести на дебетову картку Payoneer або акаунт PayPal.

Fiverr — майданчик для фрілансерів з усього світу. Особливість цієї біржі в тому, що не замовники розміщують свої завдання, а фрілансери розміщують свої послуги. Категорії, у яких можна розміститися: «Дизайн», «Маркетинг», «Копірайтинг та переклади», «Відео та анімація», «Музика», «Розробка», «Робота з даними», «Бізнес», «Спосіб життя».

Пропозиції фрілансерів у категорії Social Media Management на біржі Fiverr
Пропозиції фрілансерів у категорії Social Media Management на біржі Fiverr

Розміщення послуг безплатне, але сервіс забирає собі20 % із кожної угоди. Після заповнення профілю вам запропонують пройти безкоштовний онлайн-курс про те, як продавати свої послуги на біржі.

Guru — міжнародний фріланс-сервіс. Щоб подати заявку на проєкт, потрібно зареєструватись. Безплатно можна надіслати 120 відгуків на рік. Якщо хочете відгукуватися частіше, доведеться придбати платний тариф. Усього їх чотири. Є безплатний тариф Basic. Наступний за ним обійдеться в 11,95 долара на місяць, а найпросунутіший — 49,95 долара на місяць.

Сторінка із пошуком замовлень на біржі Guru
Сторінка із пошуком замовлень на біржі Guru. Можна задати потрібну категорію, вибрати мінімальну межу оплати та інші параметри

Чим вищий тариф, тим більше відгуків можна зробити й тим менша комісія сервісу. Наприклад, на безплатному тарифі ви віддаватимете біржі 9%, а на найдорожчому — 5%. Крім того, вам регулярно доведеться підтверджувати свою кваліфікацію проходженням тестів, за які також потрібно платити. Просунуті тарифи дають можливість робити це безкоштовно.

Telegram-канали з вакансіями

Наразі ми не знайшли Telegram каналів із пропозиціями суто для фрілансерів. Тому пропонуємо канали як для фрілансерів, так і для фахівців, що бажають працювати віддалено.

«Віддалена робота | Вакансії | Стажування | Курси» — канал із добірками вакансій для різних рівнів підготовки, у тому числі й зі стажування. Є анонси платних і безплатних вебінарів і марафонів, а також теги для зручної навігації: #маркетинг, #бездосвіду, #лінгвістика, #продажі, #фінанси, #HR, #дизайн тощо. Канал закритий, але заявки розглядаються миттєво.

Workado — канал із проєктами із різних ніш. Є вакансії для верстальників, дизайнерів, менеджерів із продажу, копірайтерів, контент-менеджерів, розробників та інших спеціалістів.

Digital masons — канал із вакансіями у сфері digital. Є пропозиції для SMM-ників, таргетологів, дизайнерів, копірайтерів. Також тут є корисні матеріали, анонси курсів, новини з маркетингу та редактури.

«Крезюме Вакансії» — медіа з вакансіями для копірайтерів, менеджерів SMM, журналістів і редакторів.

Наостанок зазначимо, що пропозиції для фрілансерів або тих, хто бажає працювати віддалено, можна знайти й на популярних сайтах із працевлаштування.

На сайтах із пошуку роботи також можна знайти замовника
На сайтах із пошуку роботи також можна знайти замовника

Резюме

Якщо ви вирішили стати фрілансером, ось кілька порад:

  • Виберіть спеціалізацію й почніть навчатися в цій ніші. Для початку підійдуть і безплатні курси, зокрема, і з Академії SendPulse.
  • Сформуйте портфоліо. Можна взяти кілька безплатних проєктів для напрацювання навичок.
  • Визначтеся, з чого розпочати пошук замовників: з бірж, агрегаторів вакансій, чи працювати з клієнтами напряму.
  • Складіть супровідний лист і не бійтеся відгукуватися на проєкти.
  • Вчіться спілкуватися та чути потреби клієнтів, домовлятися та вибудовувати особисті межі.
  • Просувайте себе, щоб створити постійний потік клієнтів. Для цього використовуйте мультипосилання або мінілендінг.
  • Підвищуйте якість сервісу. Оперативно обробляйте заявки від клієнтів у соцмережах та месенджерах за допомогою чат-боту. Створіть його за кілька кроків без допомоги програміста в безплатному конструкторі чат-ботів.

Дата публікації:

28 Вер. 2022

Дар’я Мілакова

Пишу про маркетинг та IT. Допомагаю читачам отримувати відповіді на їхні запитання, а компаніям досягати своїх цілей за допомогою тексту.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Середня оцінка: 5/5
Всього голосів: 4
Поділитися:
Twitter