Корисні інструменти

Гейміфікація в бізнесі: як гра допомагає залучати клієнтів та множити прибуток

Юлія Михайлюк

29 Чер. 2022

10 minutes

Гейміфікація в бізнесі: як гра допомагає залучати клієнтів та множити прибуток

Міленіали не звикли довго чекати вагомих результатів — ці люди не вірять, що невеликі послідовні зусилля можуть призвести до значної мети. Вони краще досягають цілей, коли процес схожий на гру — цікаву, де можна змагатися, проходити рівні та діставати винагороди.

Сьогодні говоримо про гейміфікацію в бізнесі — як виконувати робочі завдання за допомогою гри. Розповімо, для яких саме завдань можна використовувати ігрові техніки, як поетапно впровадити їх у компанії. Наведемо приклади бізнес-гейміфікації від компаній різного масштабу та сфер діяльності.

Що таке гейміфікація в бізнесі

Гейміфікація — це впровадження ігрових механік у неігрові процеси, такі як бізнес. Вони допомагають залучати та утримувати співробітників і клієнтів, робити взаємодію з компанією цікавою й перетворювати її на приємну звичку.

Наприклад, коли в офісі повно роботи, ви несподівано оголошуєте змагання між відділами, а за продуктивність нараховуєте бали та вручаєте приз переможцям. Це гейміфікація всередині компанії. Або пропонуєте квест: ховаєте на сайті кілька кодових слів, які можна використовувати як промокод. Це гейміфікація клієнтів.

Ви скажете: «Як у дитячому садку». Може й так, але ж насправді ігри люблять усі. Від гри, суперництва та перемоги в організмі людини виробляється гормон щастя — дофамін, який тісно пов’язаний зі здатністю вчитися, запам’ятовувати та відчувати симпатію. А від цього напряму залежить прибуток.

У звіті Gartner зазначається, що до елементів гейміфікації сьогодні вдаються понад 70 % компаній із тих, які входять до списку Forbes Global 2000. Щороку все більше організацій гейміфікують бізнес-операції.

Гейміфікація охоплює більшу частину країн світу, але з різною швидкістю
Гейміфікація охоплює більшу частину країн світу, але з різною швидкістю. Джерело

Дослідження аналітиків Fortune Business Insights свідчить: тенденція використовувати ігрові елементи в різних сферах B2B та B2C з кожним роком набуває все більших розмахів.

Якщо ділити за секторами економіки, то найчастіше цей інструмент використовують у роздрібній торгівлі та освіті.

Сектори, де найбільш активно використовують гейміфікацію. Джерело
Сектори, де найбільш активно використовують гейміфікацію. Джерело

Втім, очікується, що гейміфікація охопить різні галузі: не тільки такі інноваційні як ІТ і фінанси, а й зазвичай консервативний державний сектор і навіть військову справу.

Що дає гейміфікація в бізнесі

Гейміфікація в бізнесі допомагає стимулювати співробітників, залучати клієнтів, домагатися їхньої лояльності і зрештою більше заробляти.

Мотивація працівників

У бізнесі завжди є «муторні» завдання, наприклад, стартове навчання чи підвищення кваліфікації. Немотивованим співробітникам виконувати їх нудно і складно. Тож варто запропонувати стимул, а не змушувати людей вчитися «з-під палиці». Або, скажімо, плани продажів — перетворіть їх на змагання, щоб співробітники мали додаткову мотивацію викладатися на максимум.

Зверніть увагу: на відміну від реального життя в грі немає страху поразки. Завжди можна зробити пазу та повернутися до завдання або розпочати його наново. У бізнесі гейміфікація переносить це на роботу — навіть перфекціоністам стає легше братися за складні справи й доводити їх до кінця.

Залучення клієнтів

Є таке поняття, як синдром втраченої вигоди, — страх пропустити щось цікаве і приємне. Саме він змушує нас тягнутися до мобільного телефону, знов і знов оновлювати стрічку.

Ігри, як і соцмережі, захоплюють увагу. Тому публікуйте новий ігровий контент, надсилайте користувачам повідомлення — так вони частіше користуватимуться сервісом і перевірятимуть оновлення.

Гейміфікація в бізнесі спонукає людей проводити більше часу із вашою компанією. Наприклад, запропонуйте клієнтам пройти квест на сайті — щоб отримати знижку або використати онлайн-конструктор — щоб «зібрати»‎ кеди мрії. Адже чим довше люди будуть на сайті й чим більше позитивних емоцій отримають, тим вища ймовірність, що вони стануть вашими клієнтами.

Натрапивши навіть випадково на такий онлайн-конструктор, людина може «залипнути» на сайті надовго
Натрапивши навіть випадково на такий онлайн-конструктор, людина може «залипнути» на сайті надовго

Лояльність

Лояльність складається з двох компонентів — вигода та емоційна прихильність.

Гейміфікація в бізнесі дарує клієнтам позитивні емоції: гра розважає, забезпечує соціальне схвалення інших учасників та почуття єдності з ними, а також дарує радість перемоги. Прагніть, щоб кожен контакт із компанією був приємним, тоді клієнти не підуть до конкурентів, навіть якщо ті запропонують нижчі ціни.

Лояльність співробітників теж важлива. Лояльні працівники тісно пов’язують успіх компанії з якістю своєї роботи. Вони готові працювати більше, шукати нові рішення для продуктивності та підвищення прибутку. До того ж лояльний співробітник прямує на роботу, як на свято, що забезпечує високий клієнтський сервіс і хорошу атмосферу в колективі.

Приріст аудиторії

По-перше, класна рекламна кампанія із застосуванням ігрових елементів точно приведе нову аудиторію. По-друге, клієнти розповідатимуть друзям про ваші цікавинки. Відгуки, коментарі, огляди — це контент користувача, який є безоплатною рекламою й потужним соціальним доказом.

Email-розсилки для бізнесу

Легко і швидко створюйте професійні шаблони для масових email-розсилок з конструктором листів від SendPulse!

Монетизація

Гейміфікація в бізнесі допомагає збільшити прибуток. З приростом аудиторії компанія здобуває більше клієнтів, яких може зробити лояльними.

Також гейміфікація збільшує обсяг продажів наявним клієнтам, якщо ви правильно визначите цілі та зв’яжете ігрову механіку з підвищенням продажів. Так влітку 2021 року мережа супермаркетів «Сільпо» запустила комплексну програму лояльності «Мавка. Світ Лісу». Усім, хто робив покупку від 149 гривень касири пропонували придбати за 2,99 грн «мавчиків» — це невеликі фігурки тварин і казкових істот:

Програму лояльності «Мавка. Світ Лісу» супроводжувала активна рекламна кампанія
Програму лояльності «Мавка. Світ Лісу» супроводжувала активна рекламна кампанія

Механіка дещо маніпулятивна, але ефективна: батьки витрачають трохи більше грошей — дитина радіє новій іграшці. Іграшок у серії багато, тож хочеться зібрати увесь комплект. Плюс азарт — яка фігурка трапиться цього разу.

Метода працює й на дорослих. Влаштуйте полювання за цікавинкою й пересвідчиться в цьому. Як приклад, акція від книжкового магазину, де приз — легендарна марка з «рускім воєнним кораблем»‎. Чим більша сума замовлення, тим вищі шанси дістати бажану рідкість:

Email від Yakaboo з умовами акції
Email від Yakaboo з умовами акції

Гейміфікація в бізнесі: впровадження

З чого починати, як досліджувати свою аудиторію, як правильно підібрати механіку та як аналізувати результати.

Досліджуємо аудиторію

Для початку потрібно зрозуміти, яка гра може захопити увагу ваших клієнтів чи співробітників. Складіть їхні портрети:

  • наскільки вони азартні;
  • який різновид гри їм цікавий;
  • які винагороди їх мотивують;
  • скільки зусиль вони готові докласти, щоб отримати винагороду;
  • чи люблять вони змагатися.

Позначаємо цілі

Виберіть чітку мету, до якої буде прив’язана ігрова активність. Інакше — навіть за успіху самої гри — ви ризикуєте провалити KPI. Глобальні цілі розбивайте на конкретні: як саме ви хочете збільшити прибуток, який різновид користувацького контенту потрібен тощо.

Наприклад, як може виглядати список цілей щодо бізнес-гейміфікації для клієнтів:

  • користувач щодня заходить у застосунок;
  • контакт — не менше 10 хвилин;
  • кожен п’ятий користувач буде постити результати на свою сторінку в соцмережі.

А ось такі цілі ставимо для співробітників:

  • підвищення середнього чеку на 20%;
  • скорочення угоди від першого контакту до покупки на 10%;
  • збільшення кількості працівників, які проходять додаткове навчання, до 90%.

Вибираємо ігрову стратегію

На основі портретів покупців або співробітників визначтеся, які способи залучення будете використовувати в ігровій механіці. Дизайн-дослідник Джейсон Точчі пропонує п’ять типів приманок:

  1. Досягнення — боротися, отримати винагороду, досягти кращий результат, відчути успіх.
  2. Уява — фентезі-елемент, вдавання, рольова гра, дослідження.
  3. Соціалізація — спілкуватися, працювати в команді.
  4. Відпочинок — упорядкувати розум та емоції, розслабитися.
  5. Сабверсія — порушувати правила, грати не за сценарієм, використовувати ігрові елементи не за призначенням, баги в грі обертати собі на користь, грати проти товаришів по команді.

Приманка «соціалізація» буде корисною в іграх для співробітників — корпоративний дух і співпраця. Приманку «досягнення» ви й самі часто зустрічали: чим більше набираєш балів за покупки, тим більшу знижку дістаєш. Тут важливі рівні: досягнення має бути чіткою точкою зі зрозумілою винагородою.

Найрідкісніша приманка — «сабверсія», вона краще годиться для офлайн-ігор. Втім, і її можна використовувати, якщо ви хочете мотивувати працівників на нешаблонне мислення та креативні проєкти. Сам факт того, що можна діяти не за правилами, може спонукати співробітників до нових рішень.

Принципи, яких слід дотримуватися, щоб ваша ігрова механіка залучала та утримувала користувачів:

  • Простий вхід у гру. Слідкуйте, щоб гравцеві легко було розпочати — проста реєстрація, короткі та зрозумілі правила.
  • Досяжні цілі. Створюйте невеликі проміжки дій, через які отримується винагорода, демонструйте наочний результат.
  • Підтримання цікавості. Оновлюйте ігровий контент, ускладнюйте завдання в процесі просування в грі.
  • Конкуренція. Демонструйте показники на загальних рейтингах, показуйте найкращих гравців.
  • Повернення до гри. Нагадуйте про гру, якщо користувач втратив цікавість. Надсилайте повідомлення в додатку, листи.

Впроваджуємо, тестуємо, покращуємо

Анонсуйте гру в розсилці, соцмережах, на сайті. Щоб коректно виміряти результати та впливати на них, уявіть свою механіку як воронку продажів. Розбийте її на етапи від залучення клієнта до виконання цільової дії. Так ви можете тестувати кожну зміну, яку вносите в механіку гри.

Приклади гейміфікації в бізнесі

Доки ви не поринули у приклади компаній різного розміру та сфер бізнесу, які ми для вас підготували, зробіть паузу й помилуйтесь інтерфейсом Asana — платформи, що допомагає командам організовувати, відстежувати й керувати своєю роботою.

Такий казковий персонаж може викликати усмішку навіть у дуже серйозних людей

Закривати завдання завжди приємно, а коли тебе вітає єдиноріг — удвічі приємніше. Не вірите? Перейдіть на форум спільноти Asana і побачите, що дорослих і серйозних людей непокоїть, коли створіння, що вітають із завершення завдання, з якихось причин не з’являються на екрані. Так, анімований єдиноріг, який мчить через ваш екран, може зробити ваш день!

А тепер переходимо до прикладів.

Гейміфікація в навчанні

Сервіс Lingualeo спрощує навчання за допомогою гейміфікації
Сервіс для вивчення англійської Lingualeo спрощує навчання за допомогою гейміфікації

Портал для вивчення англійської Lingualeo перетворив навчання в гру. Усе зроблено у такий спосіб, щоб користувачі лишалися надовго:

  • безплатна версія;
  • прості завдання, що згодом ускладнюються;
  • різноманітні короткі тренування, щоб не нудьгувати;
  • візуальний прогрес — щоденний рейтинг у балах і рівень, що підвищується;
  • монетизація — щоб отримати доступ до найпросунутіших завдань, потрібно купити преміумпідписку;
  • нагадування — регулярні email-розсилки з інформацією про сервіс, знижками на передплату, додатковими активностями, акціями, іграми тощо.

Гейміфікація для мотивації працівників

За опанування нових скілів українська компанія Reprezent, що займається дизайном презентацій та навчає цього інших, нараховує співробітникам коїни — внутрішню валюту, яку можна витратити всередині компанії.

Спеціальний магазин, де можна розрахуватися коінами
Спеціальний магазин, де можна розрахуватися коінами

Співзасновник та керівник компанії Олександр Томілін розповідає, що раніше через велику завантаженість поточними справами в співробітників не лишалося часу та мотивації на здобуття нових знань та навичок. Компанія витрачала кошти на додаткову освіту працівників, але бажаного результату не було.

Тож тепер тактику змінили: люди отримують монети не за результат, а за час, присвячений саморозвитку. Для трекінгу часу використовують спеціальний додаток, а кожній навичці присвоїли ціну в коінах — залежно від її важливості для роботи.

За словами Олександра, спочатку колеги прийняли з ентузіазмом нову систему та згодом активність дещо спала. Втім, результатами в компанії задоволені: вчитися та читати працівники точно почали більше.

Гейміфікація для спікерів конференції

Що постає в уяві, коли чуєте словосполученнях «офлайн-конференція»‎ і «підготовка доповіді»‎? Навряд чи щось круте і драйвове. Втім, і сюди можна додати нотку гри й гумору. Про це свідчить досвід організаторів конференції 8Р, які ще у 2016 році запровадили систему гейміфікації… для спікерів! Вони вирішили: цікаво має бути не тільки слухачам, а й доповідачам.

За кожен виконаний етап підготовки й додатковий контент спікерів нагороджували класними бейджами, які додавали до «дошки пошани» в їхніх профілях.

Заохочувальні бейджи для спікерів 8Р
Заохочувальні бейджи для спікерів 8Р

Підсумки змагання збирали й підбивали в турнірній таблиці. Завдяки цьому підготовка доповідей стала максимально прозорою для учасників і цікавою для спікерів.

Гейміфікація для збору даних

Креативно до гейміфікації бізнес-завдань підійшов Google. Компанії потрібно було вчасно та в повному обсязі збирати дані про відрядження. Тож співробітникам, які їдуть у відрядження, надали можливість самостійно обирати транспорт та готель у межах встановленої суми. Якщо вони вкладалися в менші гроші, заощаджені кошти могли витратити понад ліміт у наступній поїздці або відправити будь-якій благодійній організації на свій вибір.

У результаті співробітники почали активно брати участь у плануванні поїздок: за пів року всі добровільно перейшли на нову систему. Google дістала необхідну інформацію про те, які авіакомпанії, служби таксі, готелі тощо мають попит у її працівників. Відтак компанія може укласти договір на корпоративне обслуговування з цими організаціями.

Ця історія про застосування гейміфікації в бізнесі демонструє, що працівники активно шукають нові шляхи, якщо надати їм можливість ухвалювати рішення самостійно. Головне — створити рамки очікувань, щоб люди розуміли бажаний результат і обсяг ресурсів, який можна на це витратити.

Гейміфікація в банківській сфері

Чимало банків і фінансових компаній України певним чином вдаються до гейміфікації. Та чи не найбільш яскравим прикладом у цій сфері стала кампанія від Monobank: за ті або інші досягнення клієнти отримували анімовані стікери з кумедним котом у різних амплуа. За них можна було придбати брендовану футболку або світшот.

Обережно: анімовані котики викликають залежність!

Досягненнями були переважно звичайні фінансові операції: за 100 купівель через Google Pay або Apple Pay люди отримували ачівку «Будда»‎, за першу покупку у фітнес-клубі — «Підсніжник»‎ тощо. Це приклад однієї з базових механік — колекціонування. Людям подобається збирати речі за однією ознакою.

Та траплялися і справжні квести. Наприклад, щоб відкрити ачівку «Похмілля»‎, треба розплатитися карткою mono в барі з другої до третьої ночі, а між сьомою і восьмою того ж дня — у ресторані. Або «Невловимий Джо»‎ — протягом трьох годин провести оплати в категоріях «Таксі»‎ → «Кафе й ресторани»‎ → «Квіти»‎ → «Кіно»‎ → «Магазин іграшок»‎ → «Взуття»‎ → «Продукти й супермаркети»‎ → «Краса й медицина»‎ → «Книги»‎ → «Таксі»‎. У суворій послідовності — інакше жодної винагороди не дістанеш… Справжній екшн!

Ідея «зайшла»‎: восени та взимку 2019 році майже третина з 1,8 млн клієнтів збирала «котів»‎ і змагалася, у кого їх більше.

Гейміфікація в мережі супермаркетів

Ми вже згадували про механіку «Мавка. Світ Лісу», та це лише крапля в морі гейміфікації від «Сільпо»‎. Їхні маркетологи роблять це всюди, де можна, — навіть на чеках публікують передбачення або побажання.

Застосунок «Сільпо»‎ — це окрема історія. Тут є щонайменше дві гри. На «Колесі фортуни»‎ щодня розігруються знижки, додаткові бали й бонуси.

Гра «Колесо фортуни»‎

Ще одна гра в додатку — «Монеточка»‎. Стане в пригоді, коли потрібно ухвалити рішення, а раціональні механіки не допомагають. Підкиньте монетку й покладіться на долю.

Гра «Монеточка»‎ у додатку «Сільпо»‎

Що може бути більш буденним, ніж похід у супермаркет? Та навіть із цього «Сільпо»‎ намагається зробити свято. Недарма позиціонує себе як мережу найяскравіших супермаркетів України.

Київ, Чернігів, Буча, Біла Церква, Одеса, Харків, Канів, Луцьк, Умань — неповний перелік міст, де розташовані так звані дизайнерські супермаркети, кожен із яких присвячений певній тематиці:

Погодьтеся, відвідувати такий магазин приємніше, ніж безликий «гастроном»‎.
Погодьтеся, відвідувати такий магазин приємніше, ніж безликий «гастроном»‎.

Емоційний відгук викликають і тематичні фудхоли «Сільпо»‎:

«‎Сільпо»‎ вміє створювати казкову атмосферу
«‎Сільпо»‎ вміє створювати казкову атмосферу

Гейміфікація в B2B

А ось приклад гейміфікації в секторі B2B: замість банальних привітань до професійного свята SEO-платформа Serpstat надіслала потенційним клієнтам жартівливий тест.

Приклад email-розсилки із застосуванням гейміфікації
Приклад email-розсилки із застосуванням гейміфікації

Такий лист нагадує про компанію, викликає прихильність і формує цікавість до продукту.

Більше прикладів гейміфікації в email-маркетингу — у вебінарі за посиланням.

Реєструйтеся в SendPulse, щоб розвивати гейміфікацію за допомогою email-розсилок, SMS– та Viber-повідомлень, а також чат-ботів для Instagram, Telegram та Facebook. Геть рутину — шукайте нові шляхи й робіть своїх колег і клієнтів щасливими!

Дата публікації:

29 Чер. 2022

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Середня оцінка: 5/5
Всього голосів: 8
Поділитися:
Twitter