Відповідаємо на питання, як створити онлайн-курс з нуля, не маючи досвіду в інфобізнесі. Покроково розберемо процес створення курсу: від тестування гіпотез та збору команди до реєстрації інфобізнесу та запуску. Розкажемо про те, як підібрати формат курсу та платформу для розміщення уроків.
Вміст:
Аналіз гіпотез
Перед запуском курсу необхідно скласти та перевірити гіпотези про ваш майбутній проект. Потрібно переконатися, що тема затребувана і люди готові платити за навчання.
Дослідження ринку
Насамперед необхідно вивчити ринок: який його обсяг, динаміка та трендові напрямки. Щоб приблизно визначити обсяг ринку, потрібно середню ціну курсу помножити на загальну кількість покупок на рік.
Якщо у вас є кілька ідей продуктів, потрібно оцінити перспективність відповідних ринків. Наприклад, ваші варіанти — курси з маркетингу або вивчення іноземних мов. Якщо результати аналізу показують, що попит на іноземні мови вищий і обсяг ринку більший, логічно вибрати саме цей варіант.
Якщо ви вже визначилися з нішею, але сумніваєтеся щодо спеціалізації, потрібно оцінити ринкові тренди. Якщо за якимось напрямком продажів помітно більше, ніж середньо в ніші, — це і буде драйвером зростання, на який варто звернути увагу. Коли курси з приготування «правильних» десертів продаються краще, ніж звичайні кулінарні курси, це тренд.
Залежно від ресурсів та ступеня ризику можна розглянути різні варіанти. Великі компанії звертаються до профільних агентств, а невеликим фірмам та індивідуальним підприємцям вигідніше найняти самозайнятого спеціаліста.
У фрілансерів має бути доступ до баз даних з інформацією про ринок, на основі яких виконується аналіз. Цінник у цьому випадку буде в рази нижчим, ніж в агентств. Уважно вивчіть профіль спеціаліста: перевірте відгуки, перегляньте готові кейси, уточніть, які джерела він використовує у роботі. На біржах фрілансу зазвичай така система: замовник формує ТЗ та оголошує бюджет. Після вибору виконавця гроші резервуються на рахунку та у разі успішного виконання замовлення переходять до виконавця за вирахуванням комісії. Можна обійтися без посередництва біржі, але тоді вищі ризики для обох сторін.
Ще один варіант — виконати дослідження самотужки. Він підходить у випадку, коли потрібно орієнтуватися в ситуації на ринку, але немає потреби у його докладному аналізі. Існує достатньо джерел, звідки можна взяти аналітичну інформацію. Часто потрібна платна підписка, але частина даних є у відкритому доступі. Ресурси, з якими корисно ознайомитись:
- Statista — надає статистику за 56 країнами, територіями та різними сферами: споживчі товари, технології, фінанси, digital-медіа та інші з прогнозами розвитку ринків.
- Euromonitor International — тут можна переглянути ринкові дослідження щодо індустрій, брендів, споживчих тенденцій та країн, у тому числі демографічні та соціально-економічні дані.
- MarketResearch — аналітика з різних регіонів та галузей, що охоплює всі сектори економіки. Звіти оновлюються щодня.
Аналіз конкурентів
Важливо проаналізувати своїх найближчих конкурентів. Вивчіть продукти: які їхні курси, наскільки вони складні і масштабні, чим залучають цільову аудиторію, у чому полягає УТП . Знайдіть інформацію про виручку та прибутки компаній, динаміку розвитку, тарифи і ціни, обсяг трафіку сайту та його джерела, а також про способи просування. Це знадобиться, щоб орієнтуватися на успішні приклади у ніші та приблизно розуміти, чого очікувати.
Вивчіть соцмережі конкурентів. Так можна визначити, де та за допомогою якого контенту легше набрати аудиторію, зацікавлену в продукті. Подивіться креативи компаній вашої ніші, наприклад, у Бібліотеці реклами Facebook . Також після відвідування їхніх сайтів та сторінок у соцмережах вам, швидше за все, показуватиметься реклама.
Для аналізу можна звернутися до агентств, фрілансерів або виконати роботу самостійно. Дізнатися відвідуваність сайтів та джерела трафіку допоможуть спеціалізовані сервіси, такі як SimilarWeb, Semrush та інші.
Сервіси дають приблизні дані, тому краще використовувати кілька з них одночасно. Великих конкурентів ви зможете проаналізувати безкоштовно, решта — за платною підпискою.
Дослідження ЦА
Тут зазвичай два основних напрями досліджень. Перше — для визначення продукту, у якому існує реальна потреба. Для цього потрібно розібратися в болях цільової аудиторії — виявити та проаналізувати їх допомагають проблемні інтерв’ю.
Наприклад, у вас є гіпотеза про те, що більшість фрілансерів мають проблеми з тайм-менеджментом, тому їх може зацікавити курс ефективного керування часом та боротьби з прокрастинацією. Перш ніж створювати такий продукт, необхідно перевірити гіпотезу.
Поспілкуйтеся із представниками ЦА. Задавайте їм ряд питань, наприклад: «Чи вдається розпланувати робочий день і встигнути все задумане?», «Чи відчуваєте ви відчуття, що багато часу марнуєте?», «Чи є вечорами почуття задоволення від виконаної роботи?» і тому подібне.
Не слід озвучувати під час інтерв’ю ідею свого проекту. Дозвольте людині описати свої емоції та проблеми, з якими вона стикається. Проаналізуйте отриману інформацію та виділіть основні болі, щоб зрозуміти, на який продукт є запит. Є ймовірність, що ваша гіпотеза не підтвердиться, зате з’явиться краща ідея. У нашому прикладі можливий наступний розвиток подій: у більшості фрілансерів немає проблем з тайм-менеджментом, але вони мають труднощі в процесі спілкування з клієнтами. Тоді можна запустити курс прокачування відповідних soft skills.
Також дослідження проводяться з метою покращення існуючих курсів. Тут найчастіше використовують інтерв’ю лояльності. Ви не можете знати напевно, що саме приваблює клієнтів у вашому продукті. Інтерв’ю лояльності допомагає це дізнатися.
Шукайте кандидатів для інтерв’ю у тематичних спільнотах та Telegram-каналах. Краще пообіцяти не гроші, а безкоштовний урок чи знижку на майбутній курс чи інший продукт, що вже існує. Так буде більше шансів набрати представників цільової аудиторії, а не випадкових любителів халяви.
Вибір типу та формату курсу
Існують різні варіанти подачі матеріалу. Щоб підібрати потрібний, можна влаштувати опитування серед представників цільової аудиторії. Також формати можна комбінувати, щоб зробити процес навчання максимально комфортним та ефективним.
Живі вебінари
Курс, який повністю складається з живих вебінарів, — рідкісний випадок. Такий варіант підійде для коротких онлайн-курсів та безкоштовних марафонів. Зазвичай вебінари є доповненням до записаних відеоуроків.
Важливо добре підготуватися до вебінару та скласти сценарій, щоб не було довгих пауз та відхилень від теми, бо це стомлює та знижує концентрацію уваги, що позначається на результатах учнів.
Намагайтеся не обмежуватися форматом стандартної лекції при подачі матеріалу. Додайте інтерактивні елементи, спонукайте студентів до активної участі. Задавайте питання аудиторії, робіть розбір їхніх кейсів та домашніх завдань, заохочуйте до дискусії, давайте вправи безпосередньо під час ефіру, проводьте квести. Використовуйте гумор, якщо це доречно, щоб пожвавити урок і налаштувати учасників на позитивний лад.
Мінус прямих ефірів у тому, що технічні проблеми або проблеми з інтернетом можуть стати причиною затримки або скасування заняття. Також і підібрати час, що підходить усім учням та спікеру, непросто. Тому подбайте заздалегідь про всі технічні нюанси, перевірте якість відео та звуку, швидкість інтернет-з’єднання, а також збережіть запис вебінару для тих, хто не зміг бути присутнім.
Записані відеоуроки
Записане відео — поширений формат онлайн-курсу, у якому легше засвоювати інформацію: за умови, що уроки грамотно структуровані та позбавлені «води». Подбайте про якість картинки та звуку та відсутність стороннього шуму.
Не варто робити надто довгі відеоуроки. Якщо матеріалу багато, краще поділіть його на окремі модулі всередині теми, так буде набагато легше сприймати інформацію. Ролики повинні бути динамічними та з приємною картинкою. Додайте розбір реальних прикладів, використовуйте сторітелінг і красиво оформлену інфографіку .
Аудіоуроки
Ще один формат — аудіоуроки. Це хороший варіант для людей з високою завантаженістю: лекції з маркетингу чи історії мистецтв, уроки англійської чи німецької можна слухати шляхом на роботу або в університет. При цьому не потрібно спеціально виділяти час на навчання.
Якість звуку та дикція повинні бути ідеальними. Можна додати музичні заставки та звукові ефекти, а також використовувати різні голоси, щоб слухач не нудьгував.
Текстово-візуальні уроки
Невеликі інфокурси іноді представлені у вигляді книг або презентацій із текстовою та візуальною частиною: ілюстрації, інфографіка, майнд-карти тощо. Найчастіше такі матеріали доповнюють відеокурси, але можуть бути самостійним продуктом.
Тут не зайвим буде зробити оригінальний дизайн, сторітелінг, зрозумілі схеми. Текст важливо розбавляти картинками, поділити на абзаци, додавати заголовки та списки, бо якісно структуровану інформацію легше утримати у пам’яті.
Окремо варто сказати про формати виконання завдань. Учні можуть отримувати зворотний зв’язок у процесі виконання робіт — для цього використовуються:
- мозковий штурм ;
- майстер-класи;
- дискусії;
- віртуальна та доповнена реальність;
- тренажери з автоматичною перевіркою;
- ігри та вікторини.
До речі, для створення вікторин зручно використовувати чат-боти.
Інший варіант: учні виконують завдання самостійно, а куратор перевіряє готову роботу. Зазвичай це індивідуальні завдання, але бувають і групові проекти із спільним захистом.
Збір команди
Якщо ви вперше запускаєте курс і бюджет невеликий, не варто збирати великий штат співробітників. Буде добре, якщо вдасться об’єднатися з однодумцями, які згодні працювати за відсоток від прибутку. Якщо такого варіанту немає, пошукайте кандидатів у пабліках соцмереж з вакансіями, на сайтах пошуку роботи та біржах фрілансерів. Про всі умови домовляйтеся «на березі» — до того, як почнете працювати над курсом.
Експерти та куратори
Експерт — ключова фігура в будь-якому курсі. Експертність має бути підтвердженою: дипломи, сертифікати, публікації у профільних журналах, книги, досвід практичної роботи тощо. Звичайно, часом експертами виступають люди, які розібралися в темі самі і хочуть поділитися досвідом. Переважно це стосуэться різних марафонів схуднення та набору м’язової маси, танцювальних курсів, б’юті-сфери, створення контенту — там, де очевидний результат, який сам по собі викликає в аудиторії довіру. А ось навчатися у доморощеного нутриціолога чи психолога мало хто погодиться.
Окрім фахівців, які готують матеріали для онлайн-курсу, потрібні ще люди, які добре знаються на темі та зможуть давати зворотній зв’язок учням щодо виконаної роботи. Для невеликого пробного запуску, швидше за все, буде достатньо одного-двох експертів на всі завдання, а якщо проект виявиться успішним, доведеться розширювати штат.
Багато онлайн-шкіл оголошують, що учням із найкращими результатами запропонують вакансію куратора. Це спрощує пошук кандидатів та одночасно мотивує студентів краще навчатись.
Оплата праці експерта залежить від складності теми, кваліфікації, обсягу роботи. Намагайтеся знайти баланс, щоб і не переплатити, і фінансово не образити співробітника. Для пробного запуску можна домовитися на невеликий оклад плюс відсоток із продажу, а у разі успіху обговорювати зростання суми.
Дизайнери
Для продажу курсу знадобиться посадкова сторінка, а матеріали потрібно оформити у красиві презентації чи методичні посібники з ілюстраціями. При пробному запуску з цими завданнями можна впоратися самотужки, а надалі варто найняти дизайнера.
Оператори та відеомонтажери
Якість відео відіграє важливу роль в успіху навчальних курсів. Навіть для першого запуску воно має бути якісним, але за наявності гарної техніки можна записати уроки самостійно. Якщо надалі ви вирішите розвивати повноцінний конкурентоспроможний проєкт, потрібно буде знайти професійних операторів та відеомонтажерів.
Менеджери з продажу
Щоб приймати замовлення, потрібні менеджери з продажу. Альтернативою можуть стати чат-боти, які автоматизують частину процесів воронки продажів або навіть закривають угоду цілком.
Іноді для оформлення покупки таки важлива участь живого менеджера, у цьому випадку можна додати кнопку перемикання на адміністратора. Але і тут чат-бот допомагає заощадити час співробітників, завдяки чому вони встигають опрацювати більше заявок.
У чат-ботах SendPulse для Telegram, WhatsApp, Instagram, Facebook доступна інтеграція з платіжними системами PayPal, Fondy, Stripe. У нашій базі знань покроково описано, як підключати системи та приймати платежі прямо у чат-боті.
Технічні спеціалісти
Щоб розміщувати завдання на платформі, заливати відео, робити розсилки, налаштовувати вебінари та запускати автовебінари, можуть знадобитися спеціалісти. Та з невеликим обсягом роботи на першому запуску можна впоратися самостійно.
Також при створенні та просуванні курсу може виникнути потреба у контент-менеджері, копірайтері, таргетологу — такі завдання зазвичай легше делегувати, ніж виконувати самому.
Легалізація інфобізнесу
Для легалізації інфобізнесу найкраще підходить ФОП: зрозуміліший облік, небагато звітності та можно швидко закрити ФОП за потреби.
У документах на реєстрацію потрібно вказати код із КВЕД — так ви повідомляєте держорганам, у чому полягає ваша діяльність. Виберіть відповідну систему оподаткування, а далі слід подати до податкової інспекції документи для оформлення ФОП. Це можна зробити в електронному вигляді через «Дію» або вебпортал органів виконавчої влади України. Також на цьому порталі ви можете знайти іншу корисну інформацію щодо реєстрації бізнесу. Ще вам може бути корисним Закон України «Про реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
При реєстрації ФОП вибирайте банк із розвиненою системою онлайн-банкінгу та заводьте онлайн-бухгалтерію. Потрібно буде відкрити розрахунковий рахунок та зробити електронний підпис, якщо хочеться здавати звітність із дому, без відвідування податкової.
Вибір платформи для розміщення курсу
При створенні курсу істотну частину витрат становить оплата платформи, де ви розміщуватимете матеріали, а учні — проходитимуть навчання. Не варто поспішати з вибором, бажано протестувати всі можливі варіанти, тим більше, що найчастіше платформи пропонують безкоштовний пробний період.
Під час вибору платформи звертайте увагу на такі критерії:
- Цінова політика. Як правило, вартість залежить від кількості учнів та обсягу займаного місця.
- Функціонал, за допомогою якого ви зможете реалізувати онлайн-школу у тому вигляді, в якому плануєте. Подумайте, які додаткові функції вам потрібні: CRM, автоматичні розсилки, конструктор лендингів, інструменти для створення вебінарів та запуску автовебінарів, захист відео від копіювання тощо.
- Зручність та простота використання. Від цих критеріїв залежить успішність проходження курсів учнями. Почитайте відгуки про платформи та протестуйте їх самостійно. Добре, якщо ви зможете отримати думку від представників своєї ЦА.
- Звідси наступний критерій — наявність тестового періоду, під час якого ви зможете оцінити платформу за всіма важливими параметрами та порівняти з аналогами.
- Питання, пов’язані з оплатою за навчання. Деякі платформи не вимагають від вас підключення онлайн-каси — вони приймають платежі через вбудовану систему і видають вам гроші за вирахуванням комісії. На інших потрібно завести шлюз у банку, еквайринг, оформити онлайн-касу та договір із оператором фіскальних даних.
Підготовка контенту для курсу
Переходимо безпосередньо до створення та оформлення онлайн-курсу.
Лендінг
Для першого запуску спробуйте зробити лендинг самостійно, а якщо все буде вдало, можна найняти професіоналів.
На деяких платформах є редактори посадкових сторінок. Також можна використовувати окремі конструктори для створення лендінгів.
Зручний конструктор лендингів є в SendPulse — з його допомогою ви створите посадкову сторінку за півгодини або швидше. Можна вибрати шаблон із галереї або зібрати унікальний макет. Додайте блоки з текстом, зображеннями та відео, кнопки та інші елементи. Змінюйте відступи, розміри та кольори на свій розсуд.
На лендінг можна додати мультиканальну форму підписки на чат-ботів у месенджерах та на розсилку по email та SMS. Є внутрішня статистика та інтеграція з Google Analytics, а також налаштування SEO-оптимізації — все це доступно на безкоштовному тарифі.
На платному тарифі можна використовувати своє доменне ім’я, додавати піксель Facebook та приймати оплату через системи Fondy, PayPal, Stripe.
Відеоматеріали
Для зйомки відео потрібно знайти підходяще приміщення з гарним освітленням. Якщо немає офісу, можна орендувати студію. Виділяйте час на зйомку із запасом — не завжди виходить зняти матеріал із першого дубля.
Можна найняти оператора та монтажера або частину роботи виконати самостійно. Також є студії, які спеціалізуються на зйомці відео для онлайн-курсів під ключ. В цьому випадку результат буде найкращим, але й ціна вищою. Виходьте з потреб та бюджету – не обов’язково все робити ідеально, іноді достатньо зробити добре.
На відеоролики бажано накласти титри для зручності учнів. Відео можна залити на YouTube або купити обліковий запис на Vimeo.
Коригування програми курсу
Коли програма курсу готова, корисно дізнатися про думку представників цільової аудиторії: чи всі важливі питання розібрані? Що ще варто було б додати? Де потрібно більше практики, а де потрібно доповнити теоретичну частину?
Також можна надати тимчасовий безкоштовний доступ до платформи декільком зацікавленим у навчанні людям. Ви отримаєте зворотний зв’язок з приводу зручності та вмісту онлайн-курсу, а натомість запропонуйте знижку на покупку. Як варіант, можна дозволити тестувальникам пройти курс повністю безкоштовно, але без перевірки завдань кураторами.
Просування курсу
Якщо ви вирішили створити онлайн-курс, почніть розвивати спільноти в соцмережах, де публікуватимете освітній контент і прогріватимете аудиторію. На момент запуску у вас з’являться лояльні підписники, яким легше продати товар. Можна проводити безкоштовні вебінари з експертом, щоб потенційні покупці переконалися у його професіоналізмі.
Щоб отримати більше лідів, можна використовувати таргетовану та контекстну рекламу, купувати рекламні публікації у блогерів у соцмережах або в профільних Telegram-каналах, використовувати SEO-просування сайту. Аналіз конкурентів часто допомагає вибрати ефективні способи просування.
Запуск онлайн-курсу
Пробний запуск можна зробити, коли готовий міні-курс або все необхідне для ознайомлювальних вебінарів, після яких в учасників з’являться перші результати та інтерес до поглибленого вивчення теми. Так ви зможете оцінити свою ідею у дії, краще зрозуміти аудиторію та побачити можливі проблеми. Попросіть учасників залишити відгук, натомість пообіцяйте запис вебінару або корисну інструкцію.
Якщо пробний запуск пройшов успішно, можна анонсувати повноцінний курс за кілька місяців — залежно від того, скільки часу, за вашими оцінками, потрібно на підготовку. Зазвичай потрібно не менше двох місяців.
Зберіть та опублікуйте відгуки учасників пробного запуску. Запропонуйте їм написати відгук самостійно у вашій спільноті. Натомість можна подарувати запис вебінару або корисний чек-лист.
Запустіть рекламу, зробіть нагадування в соцмережах на момент старту курсу, запустіть розсилку по email або в чат-боті, якщо набралася база підписників. Пообіцяйте знижку тим, хто здійснить покупку протягом обмеженого часу, наприклад, у перший день або тиждень продажу.
Висновок
Будь-які знання можна монетизувати, тому у багатьох виникає питання, як створити онлайн-курс. Оскільки значна частина наших клієнтів зайнята у сфері онлайн-освіти, у SendPulse найближчим часом буде запущено власну платформу для онлайн-курсів. Можливості нашої платформи:
- зручний блоковий конструктор курсу;
- автоматична генерація лендингів під курс;
- вбудована CRM;
- додавання інших викладачів;
- аналітика залучення до процесу навчання;
- проведення тестувань;
- генерація сертифікатів;
- автоматичний прийом оплати через популярні платіжні системи;
- налаштування автоматичних повідомлень.
Слідкуйте за оновленнями та використовуйте наші інструменти: чат-боти, конструктор лендінгів, безкоштовну CRM, сервіси email, SMS та Viber-розсилок, а також браузерні повідомлення