Маркетинг та продажі

Бізнес з нуля: покрокова інструкція для початківців, як відкрити свій бізнес у 2025 році

Бізнес з нуля: покрокова інструкція для початківців, як відкрити свій бізнес у 2025 році

Розпочати власний бізнес — мрія багатьох, проте не кожен ризикує до неї наблизитися. Одні з найпоширеніших перепон — страх невдачі та відсутність знань про те, як правильно почати свою справу. Однак, правильний підхід і планування допоможуть побудувати успішний бізнес навіть новачку. У цій статті розглянемо, як почати свій бізнес з нуля покроково: починаючи з вибору ідеї, перевірки ринку, і закінчуючи розробленням бізнес-плану та реєстрацією підприємства.

Чому варто розпочати власний бізнес

Підприємництво дає можливість узяти контроль над життям у свої руки, робити те, що вам цікаво. Але, окрім свободи, є інші дуже суттєві причини розпочати власний бізнес. Наприклад:

  1. Фінансова незалежність. Ви зможете не тільки гарно заробляти, але і накопичувати активи. Наприклад, Ілон Маск розпочав свої підприємницькі кроки зі створення Zip2 і PayPal, що потім дало змогу йому інвестувати у SpaceX та Tesla. Ви перестаєте залежати від роботодавців і можете керувати своїм заробітком.
  2. Особистий розвиток. Підприємництво змушує розвивати різні навички. Річард Бренсон, засновник Virgin Group, починав з музичного бізнесу, але згодом пішов у різні сфери та побудував свою імперію.
  3. Керування власним часом. Ви самі вирішуєте, коли та скільки працювати, плануєте свій графік під власні потреби. Підприємці мають можливість балансувати між роботою та особистим життям, зокрема, більше часу проводити з сім’єю або займатися улюбленими хобі, волонтерською діяльністю.
  4. Можливість впливати на світ. Власний бізнес дає змогу не тільки заробляти, але й змінювати життя людей, розв’язати їхні проблеми за допомогою ваших продуктів або послуг. Це дає відчуття задоволення та значущості. Успішний бізнесмен Джеймс Дайсон, творець відомих пилососів, витратив 15 років на те, щоб створити свій перший прототип. Але його продукт змінив ринок і покращив життя багатьох людей.
  5. Задоволення від роботи. Залучення у власний проєкт дає можливість втілювати свої ідеї та займатися тим, що справді цікаво. Це значно підвищує рівень задоволення від роботи, кожен день стає більш значущим та щасливим.

Основні труднощі бізнесу з нуля

Хоча підприємництво виглядає привабливо, труднощі все ж існують. Бізнес з нуля потребує значних ресурсів — не лише фінансових, а ще й інтелектуальних та часових.

Фінанси

Перший виклик — нестача стартового капіталу. Багато підприємців починають свій шлях із мінімальним бюджетом або зовсім без нього. Це ускладнює запуск бізнесу, але змушує шукати творчі підходи до зниження витрат.

Як розпочати власний бізнес без грошей знав Річард Бренсон. Він заснував свій перший бізнес — журнал Student — практично без стартового капіталу. Бренсон залучив гроші через продаж реклами у ще не надрукованому журналі. Він зробив ставку на зв’язки та не помилився.

Журнал Student.
Журнал Student

Марк Цукерберг, засновник Facebook, почав свій бізнес, працюючи у студентському гуртожитку. Стартові інвестиції були невеликими та зростали з розвитком платформи.Створивши першу версію з мінімальними вкладеннями, він швидко зрозумів, що проєкт має потенціал для розширення та став шукати підтримку.

На ранніх етапах йому допомогли інвестиції від друзів із кампусу — Дастіна Московіца та Едуардо Саверіна, які стали першими партнерами. Пізніше, коли платформа набула популярності, Цукерберг отримав більш значущі інвестиції від відомих підприємців, як-от Пітер Тіль, який вклав у Facebook $500 000 у 2005 році, допомігши компанії вийти на новий рівень розвитку.

Поступове залучення фінансування дозволило Марку розширити команду, забезпечити сервісну інфраструктуру та масштабувати проєкт. Історія Facebook показує, що перспективний стартап може починати з невеликих вкладень та згодом залучати додаткові інвестиції для подальшого розвитку.

Якщо у вас, як і у Цукерберга на початку, обмежені ресурси, ось кілька практичних способів отримати підтримку і розвинути ваш проєкт:

  1. Залучення інвесторів. Спочатку можна звернутися до друзів чи родини або ж знайти «бізнес-ангелів», які підтримують нові ідеї на початкових етапах. Платформи на кшталт AngelList можуть допомогти знайти зацікавлених інвесторів, які готові підтримати стартапи із потенціалом для зростання. Також на ранніх етапах деякі інкубатори, такі як Y Combinator, пропонують фінансову підтримку для розвитку бізнес-ідеї.
  2. Гранти та програми підтримки підприємців. Деякі державні та недержавні організації надають гранти для інноваційних стартапів або компаній, що мають соціальний вплив. Такі гранти можуть допомогти покрити витрати на запуск бізнесу без необхідності повернення коштів.
  3. Краудфандинг. Платформи на кшталт Kickstarter чи Indiegogo дають змогу отримати кошти від людей, які зацікавлені у вашій ідеї або продукті. Вони також допомагають зібрати потенційних клієнтів ще на етапі запуску.
  4. Партнерство та співпраця. Можна знайти партнерів, які мають ресурси або досвід, що доповнює ваші сильні сторони. Наприклад, партнерство з людиною, яка спеціалізується на маркетингу чи технологіях, дасть можливість вам зосередитися на розвитку бізнесу, розподіляючи ресурси ефективніше.

Ці кроки допоможуть забезпечити підтримку навіть на стартовому етапі, коли фінансові ресурси обмежені, але ідея має потенціал для успіху.

Брак досвіду

Якщо ви ніколи не керували бізнесом, то такі речі як бухгалтерія, маркетинг чи ведення переговорів із постачальниками, можуть здаватися складними. Але вихід з цього є, навіть декілька:

  • Бізнес-інкубатори та акселератори. Це програми, які не тільки фінансово підтримують стартапи на ранніх етапах розвитку, вони також пропонують навчання та менторську підтримку. Учасники інкубаторів проходять інтенсивні курси з розвитку бізнесу, отримують поради від досвідчених підприємців, а також доступ до мережі інвесторів. Приклад такого інкубатора — Techstars.
  • Курси та онлайн-програми. Крім бізнес-інкубаторів, молодим підприємцям доступні численні онлайн-курси. SendPulse Academy пропонує безплатні курси, які охоплюють важливі аспекти цифрового маркетингу, email, чат-ботів та автоматизації. На платформах, як Coursera, edX, Udemy можна знайти курси з бухгалтерії, маркетингу, управління бізнесом і багатьох інших тем, що відповідають потребам початківців.
  • Мережі підприємців і нетворкінг. Важливим ресурсом досвіду є підприємницькі мережі та об’єднання, такі як Startup Grind або місцеві бізнес-клуби. Ці платформи не тільки надають доступ до досвідчених підприємців, також там можна обмінятися досвідом, знайти партнерів чи наставників.
  • Менторські програми та консалтинг. Наприклад, онлайн-платформа MicroMentor надає підприємцям можливість знайти ментора для консультування у конкретних сферах, наприклад: стратегічне планування, маркетинг, фінанси та управління персоналом.
  • Стажування. Для тих, хто тільки починає, стажування в компаніях або робота в стартапах може надати практичний досвід, зокрема в маркетингу чи бухгалтерії, а також показати, як ведеться бізнес «зсередини».

Конкуренція

Вибір популярної ніші часто означає зіткнення з жорсткою конкуренцією. Це може ускладнити пошук клієнтів і вихід на прибутковість. Важливо знайти свою унікальну торгову пропозицію — те, що вас відрізняє від інших. Це може бути індивідуальний підхід до клієнтів, ексклюзивні товари або додаткові послуги, які конкуренти не пропонують.

Щоб уникнути конкуренції можна використовувати стратегію «голубого океану». ЇЇ суть у створенні товарів чи послуг, які до цього ніхто не пропонував. Ось кілька прикладів:

  1. Apple iTunes. У епоху піратства та фізичних носіїв iTunes були інноваційними, бо дали змогу користувачам купувати музику легально та зручно.
  2. Nintendo Wii. Замість боротьби з більш потужними консолями, Nintendo зосередилася на інтерактивних іграх для сімей, створивши нову аудиторію покупців ігор.
  1. Компанія Cirque du Soleil змінила індустрію цирків, об’єднавши театральні елементи з цирковими трюками, уникаючи прямої конкуренції з традиційними цирками. Це дало змогу їм стати одним із найпопулярніших цирків у світі.

Труднощі з управлінням часом

На початкових етапах ви будете виконувати більшість завдань самостійно — від маркетингу до обслуговування клієнтів. Це може викликати стрес і призвести до емоційного вигорання. Щоб мінімізувати негативні наслідки, навчіться делегувати завдання навіть на початкових етапах. Використовуйте аутсорсинг або автоматизацію процесів, щоб звільнити час для стратегічного планування та відпочинку.

Що можна автоматизувати:

  1. Спілкування з клієнтами: розсилки та консультувати за допомогою чат-ботів.
  2. Обробку замовлень за допомогою CRM-системи.
  3. Аналіз продажів та рекламних кампаній.

Все це ви можете зробити за допомогою SendPulse. Це маркетингова екосистема, розроблена спеціально для підприємців, яка має безліч переваг:

  1. Комплексність. SendPulse об’єднує інструменти для email маркетингу, SMS-розсилок, чат-ботів, створення сайтів і CRM-систему тощо, що дає змогу вести всі маркетингові активності в одному місці.
  2. Розумна автоматизація. Ви можете налаштувати розсилки на основі поведінки користувачів, що підвищує ефективність ваших кампаній. Окрім того, у SendPulse є автоматизація воронки продажів на кожному з етапів.
  3. Зручність. Інтуїтивно зрозумілий інтерфейс розрахований на пересічного користувача інтернету. Широкий вибір шаблонів та інструментів спрощує створення сайтів, віджетів, розсилок.
  4. Аналіз і звітність. Вбудовані аналітичні інструменти допоможуть відстежувати результати роботи та коригувати стратегії на основі даних.
  5. Підтримка. SendPulse пропонує цілодобову підтримку клієнтів, що допомагає швидко розв’язувати незрозумілі питання.
Створення ланцюжка автоматизації у SendPulse
Створення ланцюжка автоматизації у SendPulse

Якщо ви розглядаєте можливість започаткування освітнього бізнесу, SendPulse вам стане у пригоді. Ось кілька переваг платформи для створення онлайн-курсів від SendPulse:

  1. Інтерактивність. SendPulse дає змогу створювати курси з різноманітними форматами контент: текст, відео-уроки, тести, що сприяє залученню учнів.
  2. Автоматизація. Ви можете налаштувати автоматизовані email розсилки для сповіщення учнів про нові уроки, нагадування про виконання домашніх завдань та інші важливі оновлення.
  3. Вебінари. Платформа підтримує проведення вебінарів, що дає змогу взаємодіяти зі студентами у режимі реального часу та відповідати на їхні запитання.
  4. Можливості інтеграції. Ви можете інтегрувати платформу з іншими сервісами, що спрощує управління курсами та маркетинговими кампаніями.
  5. Гнучкі тарифні плани. Можна вибрати тарифний план, що відповідає вашим потребам і бюджету, починаючи з безплатного варіанту для новачків.

Ці функції роблять SendPulse потужним інструментом для тих, хто хоче успішно створювати та управляти онлайн-курсами.

Додати курс у SendPulse можна в один клік
Додати курс у SendPulse можна в один клік

SendPulse надає підприємцям всі необхідні інструменти для залучення та утримання клієнтів. Результат ви відчуваєте одразу: в отриманих клієнтах, часу, що звільнився, та зручності.

З чого почати бізнес — з ідеї

Кожен бізнес починається з ідеї. Але не кожна приведе вас до успіху. Як проаналізувати свою на життєздатність? Читайте інструкцію нижче.

Вивчення ринку

На першому кроці треба зрозуміти, які продукти або послуги мають попит. Досліджуйте ринок: яких товарів не вистачає, а яких навпаки дуже багато. Цей етап може показатися занадто складним чи обʼємним, але від нього залежить ваш подальший успіх.

Використовуйте SWOT-аналіз. Це класичний інструмент для вивчення продукту, який допомагає оцінити внутрішні та зовнішні фактори, що впливають на бізнес:

  1. Strengths — сильні сторони. Визначте переваги вашої майбутньої компанії над конкурентами. Наприклад, унікальні продукти чи сильний особистий бренд.
  2. Weaknesses — слабкі сторони. Проаналізуйте ваші недоліки, наприклад, нестача ресурсів або брак досвіду.
  3. Opportunities — можливості. Оцініть зовнішні можливості для зростання: нові ринки або технології.
  4. Threats — загрози. Визначте ризики, які можуть негативно вплинути на ваш бізнес. Наприклад, зміни в законодавстві.

SWOT-аналіз допомагає стратегічно планувати розвиток, враховуючи всі ці фактори.

Наприклад, ви хочете відкрити бізнес повʼязаний з їжею і помітили, що в одному із районів вашого міста не вистачає якісних кав’ярень. Це може стати гарною відправною точкою. Використаємо SWOT-аналіз, щоб проаналізувати цю ідею.

Сильні сторони Слабкі сторони Можливості Загрози
Авторські рецепти кави та десертів Висока вартість інгредієнтів Виконання тортів та десертів на замовлення Недостатній попит у звʼязку з тим, що продукт не масовий
Локація у жвавому районі міста Обмежений бюджет на маркетинг Кейтерінг та обслуговування урочистих подій Війна та економічна нестабільність
Обслуговування та посуд преміумкласу Відсутність знань про будування бізнесу Доставка десертів на дім Зміни в податковому законодавстві

Пошук проблем для вирішення

Найкращі бізнес-ідеї розв’язують конкретні проблеми людей. Наприклад, Uber виник через незручність користування традиційними таксі. Чим більша проблема, тим більше шансів на успіх вашого бізнесу.

Слоган компанії — Дістанься будь-якого місця разом з Uber
Слоган компанії — Дістанься будь-якого місця разом з Uber

Оцінювання особистих навичок та досвіду

Важливо вибрати напрям, у якому ви маєте хоча б мінімальні знання або зацікавленість. Оцініть свій бекграунд. Що вже зараз ви можете дати світу? Що вас настільки запалює, над чим ви готові працювати все своє життя?

Ілон Маск завжди вибирав напрями, які його захоплювали: від електромобілів до космічних польотів. Завдяки своїм знанням і пристрасті, він зумів вивести ці галузі на новий рівень.

Tesla почалася з мрії
Tesla почалася з мрії

Якщо вам потрібно більше натхнення та ідей, шукайте їх в статті «Бізнес-ідеї та поради для підприємців-початківців».

Читайте також:

Перші кроки для відкриття свого бізнесу

Коли у вас є готова ідея, варто переходити до аналізу конкурентів та створення унікальної торгової пропозиції.

Аналіз конкурентів

Вивчіть, що пропонують ваші конкуренти, і знайдіть шляхи зробити це краще. Ви можете запропонувати інший формат послуги або поліпшити якість обслуговування.

Ось список питань, які допоможуть зробити детальний аналіз конкурентів:

1. Хто основні конкуренти:

  • Які компанії пропонують подібні продукти чи послуги?
  • На якому географічному ринку вони працюють?

2. Які продукти чи послуги пропонують конкуренти:

  • Чи є їхній асортимент ширшим або вужчим порівняно з вашим?
  • Чи пропонують вони унікальні продукти або послуги?

3. Яка цінова політика у конкурентів:

  • Які ціни вони встановлюють на свої товари чи послуги?
  • Чи використовують вони знижки або спеціальні пропозиції?

4. Яка якість продукту чи послуги:

  • Як клієнти оцінюють їхні продукти чи послуги?
  • Який рівень сервісу вони пропонують?

5. Який маркетинг використовують конкуренти:

  • Які рекламні канали вони використовують: соціальні мережі, контекстна реклама, email маркетинг тощо?
  • Які ключові повідомлення вони транслюють у своїй рекламі?

6. Яка їхня цільова аудиторія:

  • Хто основні клієнти конкурентів?
  • Як взаємодіють зі своєю аудиторією?

7. Які слабкі місця у конкурентів:

  • Чи є у їхніх процесах або продуктах щось, що можна покращити?
  • Які відгуки клієнтів натякають на їхні недоліки?

8. Які переваги конкурентів:

  • У чому вони сильні? Наприклад, ціна, якість, швидкість обслуговування, лояльність клієнтів.

9. Як вони взаємодіють з клієнтами:

  • Чи вони пропонують якісну підтримку клієнтів?
  • Як швидко відповідають на питання або вирішують проблеми?

10. Які нові тренди впроваджують конкуренти:

  • Чи використовують нові технології або інновації у своїй діяльності?
  • Як адаптуються до змін у ринку?

Аналізувати конкурентів можна нескінченно, але відповіді на ці питання вже дадуть гарну базу для роздумів та прийняття рішень щодо продукту, маркетингу та сервісу.

Унікальна торгова пропозиція

УТП — це те, що відрізняє вас від інших на ринку. Ваша пропозиція має бути настільки привабливою, щоб клієнти вибрали саме вас. Наприклад, компанія Apple зробила ставку на простоту та дизайн своїх продуктів, за що їх зараз люблять у всьому світі.

Як знайти своє УТП:

  1. Аналізуйте потреби клієнтів. Подумайте, які проблеми ваш продукт або послуга вирішує краще, ніж у конкурентів. Чим ви можете бути корисніші, зручніші або швидші для вашої аудиторії? Проведіть опитування потенційних клієнтів, щоб зрозуміти, чого вони очікують від продукту і що їх не влаштовує в існуючих рішеннях.
  2. Порівняйте себе з конкурентами. Вивчіть, що пропонують конкуренти та які в них слабкі місця. Можливо, їхній продукт занадто складний у використанні, або ж вони не пропонують достатньої підтримки клієнтів. Знайдіть, що ви можете зробити краще.
  3. Фокусуйтесь на своїх сильних сторонах. Визначте, у чому ваша компанія або продукт перевершує інших. Це може бути інновація, екологічність, швидкість доставки або неповторний стиль. Головне — щоб це було важливо для ваших клієнтів.
  4. Сформулюйте коротке і зрозуміле повідомлення. Ваше УТП має треба зробити лаконічним, простим і чітким. Воно має пояснювати клієнтам, чому ті мають обрати саме вас, і робити це за кілька секунд. Наприклад, «Найзручніший конструктор лендінгів».
  5. Тестуйте різні варіанти. Створіть кілька варіантів УТП та протестуйте їх на аудиторії. Запустіть опитування, використайте A/B-тестування в рекламі або на сайті, щоб побачити, яка пропозиція отримує найбільший відгук. Читайте нашу статтю «Як працює психологія кольору в маркетингу: практичний посібник для бізнесу», щоб створювати більш дієві маркетингові кампанії.
  6. Підтримуйте УТП реальними діями. Важливо, щоб ваша унікальна торгова пропозиція не була лише словами. Якщо ви обіцяєте найкращий сервіс або найшвидшу доставку — дотримуйтесь цього в кожній взаємодії з клієнтами.

Тестування попиту

Перш ніж вкладати значні кошти у виробництво або запуск нового продукту, важливо перевірити, чи є на нього реальний попит. Одним з ефективних способів тестування є стратегія Fake it until you make it.

Вона полягає в тому, щоб створити ілюзію продукту, який вже існує та протестувати, як на нього реагуватимуть потенційні клієнти. Це дає змогу зрозуміти, чи буде ідея популярною, не інвестуючи значні ресурси на початку.

Як застосовувати стратегію на практиці:

  1. Створення простого прототипу або концепту. Вам не обов’язково мати готовий продукт. Достатньо створити макет або концепт, який ви покажете потенційним клієнтам. Це може бути лендинг з описом продукту або презентація.
  2. Пропозиція продукту, якого ще немає. Наприклад, ви можете запустити сайт або рекламу, де пропонуєте продукт або послугу. Якщо клієнти зацікавлені й роблять замовлення, це підтверджує наявність попиту. Ви завжди можете пояснити клієнтам, що продукт ще знаходиться на стадії розробки, але ви повернетеся до них, коли він буде готовий.
  3. Оцінка реакції ринку. Спостерігайте за тим, скільки людей проявляють інтерес до вашої пропозиції, як вони реагують на ціни та які ставлять запитання. Це допоможе зрозуміти, чи варто вкладати ресурси у виробництво або запуск цього продукту.
  4. Зворотний зв’язок. Стратегія дає змогу отримати ранні відгуки, що допоможуть покращити продукт ще до його повного створення. Можливо, клієнти підкажуть, які функції варто додати або змінити.
  5. Економія ресурсів. Використовуючи Fake it until you make it, ви не витрачаєте час і гроші на створення продукту, який може не мати попиту. Натомість ви дієте обережно, перевіряючи ринок за допомогою простих і недорогих інструментів.

Компанії часто використовують цю стратегію. Наприклад, Dropbox на початкових етапах використала відеопрототип продукту. Так засновникам вдалося залучити перші 15 000 $ від бізнес-інкубатора Y-combinator, але коштів на створення повноцінного продукту не вистачало.

Дрю Х’юстон, автор ідеї Dropbox, розумів, що презентація не може показати всі можливості сервісу і вирішив випустити демонстраційний ролик, який у жартівливій, але зрозумілій аудиторії формі доносив інформацію про продукт. Ролик виклали на сайт Digg та Reddit.

Відео спрацювало. За кілька днів на сайт компанії прийшло понад 100 тисяч користувачів, а кількість замовлень бетаверсії зросла з 5 тисяч до 75 тисяч Саме у цей момент компанія почала стрімко зростати.

Складання бізнес-плану

Бізнес-план — це дорожня карта, яка допоможе чітко зрозуміти, якими стежками треба йти. Цей документ потрібен не тільки для залучення інвестицій. Бізнес-план дає можливість побачити цілісну картину вашої справи, зрозуміти, які ресурси знадобляться, та оцінити шанси на успіх.

Марк Кубан, підприємець, власник Dallas Mavericks, вважає, що найважливіший елемент бізнес-плану — це повне розуміння всіх аспектів свого бізнесу. Це включає фінанси, маркетинг, процеси та клієнтів. Чим глибше ви розумієте свій бізнес, тим більше у вас шансів на успіх.

Ось основні розділи бізнес-плану:

  1. Опис продукту або послуги з точки зору користі для ринку та клієнтів. Джеф Безос, власник Amazon, завжди підкреслював, що найважливіша частина будь-якого бізнес-плану — розуміння потреб клієнтів. Важливо розробляти стратегію навколо того, як можна забезпечити кращий сервіс або продукт для ваших клієнтів.
  2. Аналіз ринку. Які конкуренти? Які продукти користуються попитом?
  3. Фінансовий план. Скільки грошей вам потрібно для запуску бізнесу? На які витрати варто очікувати в перший рік? Коли ви плануєте вийти на прибутковість? Бізнес-план має відображати не лише короткострокові цілі, а й довгострокові амбіції компанії. Інвестори звертають увагу на здатність бізнесу до стійкого зростання.
  4. Маркетингова стратегія. Які канали просування ви будете використовувати? Як плануєте будувати бренд і взаємодіяти з клієнтами?

У статті «Бізнес-план: значення, різновиди, структура та покрокова інструкція зі створення» ви знайдете докладний опис розроблення бізнес-плану.

Чек-лист для перевірки бізнес-плану

Після створення документу рекомендуємо перевірити себе за допомогою чек-листа.

Категорія Пункт для перевірки
Опис бізнесу Чи зрозуміло з опису, що саме робить ваш бізнес?
Чи визначені короткострокові та довгострокові цілі?
Чи зазначена місія та бачення компанії?
Опис продукту/послуги Чи чітко визначено, яку проблему вирішує ваш продукт?
Чи зрозуміло, чим продукт відрізняється від конкурентів?
Чи описані ключові характеристики продукту, що роблять його цінним для споживача?
Аналіз ринку Чи проведено детальний аналіз конкурентів?
Чи визначено вашу цільову аудиторію, її потреби та очікування?
Чи вказані ринкові тренди та можливості для розвитку?
Маркетингова стратегія Чи є чіткий план просування продукту?
Чи визначена унікальна торговельна пропозиція?
Чи прописані канали комунікації, які використовуватимуться?
Фінансовий план Чи включені всі основні витрати та прогнозовані доходи?
Чи є прогноз фінансових потоків?
Чи прорахована окупність та потенційний прибуток на кожному етапі розвитку?
Операційний план Чи чітко описані всі щоденні процеси?
Чи є план роботи з постачальниками та партнерами?
Чи описані основні ризики та шляхи їх мінімізації?
Команда та управління Чи є структура команди та обов’язки кожного члена?
Чи вказані навички та компетенції, необхідні для досягнення успіху?
Юридичні аспекти Чи враховані юридичні вимоги та регуляторні аспекти?
Чи описані патенти, ліцензії чи дозволи, які необхідні для роботи?

Подальші кроки для відкриття бізнесу з нуля

Після складання бізнес-плану вам потрібно перейти до конкретних дій, які допоможуть офіційно запустити бізнес. Це включає реєстрацію, фінансове планування, створення бренду і маркетингову стратегію. Нижче розглянемо кожен із цих кроків із прикладами.

Реєстрація

Оформлення юридичної особи — це важливий аспект для легалізації діяльності. Вам потрібно вибрати відповідну форму власності. Наприклад, фізична особа-підприємець, тобто ФОП, або товариство з обмеженою відповідальністю, або ТОВ. Це залежить від багатьох чинників. Наприклад, як ви плануєте масштабувати бізнес у майбутньому.
Якщо ви плануєте залучати інвесторів або мати кілька співзасновників, краще створити ТОВ.

Щоб знайти більше корисної інформації про юридичні аспекти ведення бізнесу, ви можете:

  1. Вивчити законодавство. Ознайомтеся з основними законами про підприємництво у країні, в якій ви плануєте відкрити бізнес. Довіряйте офіційним джерелам — сайтам державних органів або офіційним правовим ресурсам.
  2. Узяти консультації з фахівцями. Розгляньте можливість звернення до юристів або бухгалтерів, які спеціалізуються на підприємництві. Вони нададуть цінні поради з вибору найкращої форми оподаткування та допоможуть з оформленням документів. Це особливо важливо, якщо ви плануєте відкрити бізнес за межами України, де питання податків та легалізації можуть значно відрізнятися.
  3. Пройти онлайн-курси та вебінари. Багато юридичних та суміжних компаній проводять вебінари, з яких можна отримати корисні знання про юридичні аспекти створення бізнесу.
  4. Звернутись до професійної спільноти. Приєднайтеся до онлайн-спільнот підприємців, де ви зможете поставити запитання та обговорити різні аспекти ведення бізнесу з людьми, які мають подібний досвід.

Ці методи допоможуть краще зрозуміти, як легалізувати вашу діяльність і вибрати найкращу форму власності для себе.

Фінансове планування

Перш ніж почати бізнес, важливо точно розрахувати стартові витрати та знайти шляхи їх покриття. Є кілька способів залучення коштів: власні заощадження, краудфандинг, позики або залучення інвесторів.
Наприклад, творці розумної пляшки для води HidrateSpark зібрали понад $600 000 через платформу Kickstarter, що дало змогу не тільки запустити виробництво, але й забезпечити попит до виходу продукту на ринок.

Розумні пляшки HidrateSpark.
Розумні пляшки HidrateSpark

Створення бренду

Бренд — це не тільки назва або логотип. Це про те, як ваш бізнес виглядає і як взаємодіє з клієнтами. Важливо створити унікальну ідентичність, яка відрізнятиме вас від конкурентів.
Наприклад, Nike з самого початку приділяла увагу створенню сильного бренду, асоціюючи себе зі спортивними перемогами та мотивацією. Це дало їм величезну перевагу на ринку, і зараз їхній логотип та гасло Just Do It є впізнаваними у всьому світі.

Кожен хоча б раз в житті говорив цю фразу
Кожен хоча б раз в житті говорив цю фразу

Так, наприклад, кав’ярня у невеликому місті, може створити свій бренд навколо місцевої культури та цінностей.

Читайте також:

Маркетинг і просування

Після того, як ви створили продукт або послугу, необхідно донести інформацію до потенційних клієнтів. Використовуйте різноманітні маркетингові інструменти, такі як соціальні мережі, контент-маркетинг або таргетовану рекламу.

Складання ефективної маркетингової стратегії є дуже важливим. Ось кілька кроків, які допоможуть вам розробити власну:

  1. Визначте цільову аудиторію. Дослідження вашої цільової аудиторії є першим кроком. Потрібно зрозуміти, хто ваші потенційні клієнти, їхні інтереси, потреби та проблеми. Це допоможе правильно адаптувати пропозиції.
  2. Проаналізуйте конкурентів. Вивчіть, що роблять конкуренти. Які маркетингові стратегії вони використовують? Які канали комунікації та контент найефективніші? Це дасть змогу розробити свої канали та фішки для просування.
  3. Визначте цілі. Чітко сформулюйте, чого ви хочете досягти своєю маркетинговою стратегією. Це може бути збільшення обсягу продажів, підвищення впізнаваності бренду або залучення нових клієнтів. Ваші цілі мають бути конкретними, вимірюваними, досяжними, релевантними та обмеженими в часі, тобто відповідати технології SMART.
  4. Вибір маркетингових каналів. Визначте, які канали комунікації найкраще підійдуть для контакту з вашою цільовою аудиторією. Це можуть бути соціальні мережі, контент-маркетинг, email розсилки, SEO, PPC-реклама тощо. Проаналізуйте, які платформи використовує ваша аудиторія, щоб максимізувати охоплення.
  5. Створення контенту. Розробіть план контенту, який буде привабливим і корисним для аудиторії. Контент має відповідати вашим цілям і бути адаптованим під обрані канали комунікації.
  6. Відстежування результатів. Постійно відстежуйте ефективність стратегії, використовуючи аналітичні інструменти. Оцініть, чи досягаєте ви своїх цілей, та вносіть корективи в стратегію відповідно до отриманих даних.

Бренд косметики Glossier зумів побудувати свою клієнтську базу завдяки активній роботі у соціальних мережах. Вони залучали клієнтів через Instagram, ділилися реальними історіями користувачів продукту і створювали контент, що резонував із цільовою аудиторією.

Instagram у Glossier не тільки красивий, а ще і прибутковий
Instagram у Glossier не тільки красивий, а ще і прибутковий

Автоматизація процесів

Автоматизація бізнес-процесів на початковому етапі може суттєво полегшити ведення справ і зосередитися на розвитку основної діяльності. Ось кілька переваг, які вона надає:

  1. Економія часу. Автоматизація рутинних завдань, таких як обробка замовлень, управління запасами та ведення обліку, дає змогу зекономити багато часу. Замість того, щоб витрачати години на ручні операції, ви можете автоматизувати їх та зосередитися на важливіших аспектах бізнесу.
  2. Зниження витрат. У вас вийде знизити адміністративні витрати. Наприклад, на зарплату працівників для виконання адміністративних задач, що особливо важливо для стартапів з обмеженим бюджетом.
  3. Підвищення продуктивності. Ви зможете здійснювати більше операцій за коротший час. Це дає можливість, наприклад, обробляти більшу кількість запитів або замовлень одночасно.
  4. Покращення точності. Людський фактор може призводити до помилок у реалізації скриптів в обслуговуванні. Автоматизація зменшує ризик помилок, оскільки системи виконують операції на основі заданих алгоритмів.
  5. Легкість у масштабуванні. Автоматизовані процеси легше масштабувати, що допомагає вам швидко реагувати на зростання бізнесу. Це важливо, якщо плануєте розширення або впровадження нових продуктів.
  6. Аналіз даних. Автоматизовані системи включають аналітичні інструменти, які допомагають зібрати дані про продуктивність бізнесу.Завдяки цьому ви зможете краще розуміти поведінку клієнтів і адаптувати стратегії на майбутнє. Така можливість, наприклад, реалізована в чат-ботах SendPulse.
  7. Покращення обслуговування клієнтів. Наприклад, чат-боти відповідають на запитання 24/7. Це підвищує задоволеність клієнтів і зменшує навантаження на вашу команду.

Малому бізнесу буде дуже корисно використовувати маркетингову екосистему SendPulse для створення сайту, спілкування з клієнтами, а також обробки замовлень.

Як почати бізнес з нуля без грошей

Головне питання: чи реально це? Так, якщо змістити фокус з пошуку інвестицій на реалізацію власних знань та навичок. Тобто, замість формули «знайшов гроші, щось купив і перепродав дорожче» застосуйте підхід «я маю компетенцію, і можу продавати це як цінність». Щоб це вдалось:

  1. Складіть перелік всього, що вмієте робити добре: у тому числі враховуйте хобі. Наприклад, ваша пристрасть до випічки цілком може стати стартом для власної справи.
  2. Сконцентруйтесь на послугах, а не на товарах. Товарний бізнес вимагає високих стартових витрат: на закупівлю, зберігання, логістику. Якщо немає грошей, ваш актив — вміння та час.
  3. Використовуйте безкоштовні інструменти: соціальні мережі для просування особистого бренду, OLX для пошуку клієнтів, SendPulse для створення односторінкового сайту і комунікації з покупцями чи замовниками.
  4. Діліться знаннями в соцмережах, допомагайте порадами: створіть реноме експерта, якому можна довіряти.
  5. Не нехтуйте друзями та родичами: виконайте перші замовлення для них і попросіть залишити об’єктивні публічні відгуки.

Популярні ідеї для бізнесу з нуля

Якщо немає коштів на інвестиції в бізнес, розглядайте бізнес-моделі, що базуються на посередництві або наданні послуг:

  • Фриланс або консалтинг. Найпопулярніший та найдоступніший спосіб почати свій бізнес у сферах копірайтингу, SMM, дизайну, перекладів, розробки, монтажу тощо. Для початку зареєструйтесь на українських та міжнародних фріланс-біржах: наприклад, Freelancehunt, Upwork. Почніть подавати заявки на невеликі недорогі замовлення для здобуття досвіду та відгуків.
  • Освіта. Репетитори зі шкільних предметів, викладачі іноземних мов, вчителі музики та малювання, ментори курсів дизайну чи програмування — попит на людей, які можуть поділитись експертними знаннями, залишається стабільним. Для початку розмістіть оголошення на спеціалізованих сайтах: Preply чи BUKI — та запропонуйте перші заняття зі знижкою.
  • Послуги на базі хобі. Монетизувати можна будь-яку пристрасть. Любите тварин? Надавайте послуги з вигулу та тимчасового догляду. Добре знаєтесь на акціях в магазинах? Пропонуйте персональний шопінг. Вмієте організувати простір? Надавайте відповідні послуги. Це ж стосується навичок з ремонту, приготування їжі, написання музики тощо. Знайдіть перших клієнтів на спеціалізованих платформах: наприклад, OLX або Kabanchik.
  • Дропшипінг. Якщо ви все ж відчуваєте потяг до сфери продажів, але не маєте стартового капіталу, спробуйте цю модель. Ваше завдання — продавати товари, а їх зберігання та надсилання бере на себе постачальник. Ви знаходите клієнта, приймаєте замовлення та оплату, а партнер напряму відправляє товар покупцеві. Ваш заробіток — це різниця між вашою ціною та вартістю продукту в постачальника. Шукайте партнерів на спеціальних платформах — наприклад, opt-drop.com — або самостійно: багато виробників або гуртових постачальників мають на сайті розділ з відповідними умовами. Шукати клієнтів можете онлайн: через соцмережі або власний сайт. створити його можна швидко та просто у конструкторі SendPulse.
  • Фудтрак. Цей бізнес трохи виходить за межі «без грошей», проте стартові витрати порівняно невисокі. Кава та інші напої, легкі закуски «на колесах» — формат, кий зручно застосовувати на фестивалях, у парках та бізнес-центрах, тестуючи різні локації. Для старту вам знадобляться інвестиції, тому ретельно сформулюйте бізнес-модель та підрахуйте можливі видатки. Створіть бізнес-план, з яким зверніться до банку за кредитом чи спробуйте податись на державний грант «Є робота».
  • Партнерський маркетинг. Це заробіток без власних витрат: вам платять за те, що ви рекомендуєте товари або послуги інших компаній. Модель наступна: ви реєструєтесь у партнерській програмі певного бренду, отримуєте унікальне посилання та рекламуєте його у власних соцмережах чи в блозі. Коли хтось переходить за вашим посиланням і здійснює покупку або цільову дію, ви отримуєте відсоток. Варіант підходить для людей, які мають достатньо велику та активну аудиторію в інтернеті.
  • Локальна доставка. Очевидно, що конкурувати з «Новою поштою» чи Glovo ви не зможете. Проте в цій ніші є варіанти для заробітку: наприклад, доставка продуктів з магазину чи документів між офісами в межах одного міста. Можете почати навіть з велосипедом чи громадським транспортом. Домовтеся з місцевими невеликими магазинами, кав’ярнями чи офісами про співпрацю.

Більше бізнес-ідей та практичних порад для підприємців-початківців читайте в нашій статті.

Які інструменти потрібні на старті бізнесу

Починаючим підприємцям доступні безкоштовні та недорогі онлайн-інструменти для автоматизації рутинних операцій, керування справами та фінансами, виконання робочих задач, просування бізнесу й комунікації з клієнтами.

Онлайн-інструменти

Ці сервіси — ваш віртуальний офіс та маркетинговий відділ, доступний з будь-якого ноутбука чи смартфона:

  • SendPulse. Це універсальна маркетингова платформа, яка закриває одразу кілька ключових потреб стартапу. На безкоштовному тарифі ви можете: створити простий сайт-візитку або лендінг, налаштувати email-розсилки для клієнтів, створити чат-ботів для автоматичних відповідей в Instagram, Facebook та інших месенджерах, а також вести базу клієнтів у вбудованій безкоштовній CRM-системі.
  • Canva. Незамінний інструмент для всіх, хто хоче створювати візуальні елементи. Допомагає розробляти візуальний контент для соціальних мереж, а також презентації, комерційні пропозиції, логотипи, візитівки та будь-які інші маркетингові матеріали. Величезна бібліотека шаблонів, шрифтів та елементів у безкоштовній версії робить дизайн доступним для кожного.
  • Google Docs, Sheets, Drive. Вам знадобиться безкоштовний офісний пакет від Google. Docs — для створення документів, комерційних пропозицій, контенту. Sheets — для аналітики, ведення баз даних, фінансового обліку. Drive — хмарне сховище для надійного зберігання всіх файлів з доступом 24/7 та можливістю спільної роботи над документами в реальному часі.
  • Планувальники: Trello, Notion. Це інструменти для організації роботи та проєктного менеджменту. Trello використовує просту систему дощок та карток, що ідеально підходить для візуалізації робочих процесів та відстеження статусу завдань. Notion — це більш потужний онлайн-простір, де можна вести нотатки, формувати бази знань, планувати проєкти та навіть створювати публічні сторінки.

Фінанси

Правильне ведення фінансів з першого дня — запорука стабільності та уникнення проблем з податковою в майбутньому. Які інструменти у цьому допоможуть:

  • «Монобанк» або «ПриватБанк для ФОП». Одразу розділяйте особисті та бізнес-фінанси. Відкрийте рахунок ФОП у вказаних банках або інших: приймайте на нього оплату від клієнтів, а також зручно формуйте фінансову звітність.
  • Електронний підпис КЕП. Абсолютний мастхев для будь-якого підприємця в Україні. Він потрібен для подання податкової звітності онлайн, підписання електронних договорів, роботи з державними порталами. Отримати його можна онлайн через ваш банк або в одному з акредитованих центрів сертифікації ключів.
  • Таблиці для обліку прибутків чи витрат. Найпростіший, але найважливіший фінансовий інструмент. Створіть у Google Sheets або Excel просту таблицю, куди ви будете щодня вносити абсолютно всі надходження та всі витрати вашого бізнесу. Це допоможе контролювати рентабельність, планувати бюджет та вчасно подавати коректну звітність. До речі, такими таблицями можуть зацікавитись податківці при перевірці. і вон найкращим чином продемонструють ваш чистий легальний облік.
  • Платіжні системи: LiqPay, WayForPay. Якщо ви плануєте приймати оплату онлайн на своєму сайті чи в соцмережах, вам потрібно буде підключити один з цих сервісів. Вони легко інтегруються та дають змогу клієнтам зручно оплачувати ваші товари чи послуги через зручні онлайн-форми.

Як залучити перших клієнтів

Перша покупка або замовлення — своєрідний рубіж, який доводить життєздатність бізнес-ідеї. На старті, коли у вас або немає грошей на маркетинг, або бюджет дуже обмежений, вам треба використовувати особисті зв’язки та прості цифрові інструменти.

«Нульовий» крок: друзі та знайомі

Як вже було сказано вище: не соромтесь залучити близьких людей. Ваша мета на цьому етапі — не гроші, а чесний відгук, тестування продукту в реальних умовах, перші фото для портфоліо тощо. Завдяки друзям ви здобуваєте соціальний доказ, який зможете використовувати для приваблювання наступних клієнтів.

Як діяти: запропонуйте знижки або надайте послуги в обмін на чесний розгорнутий відгук.

Таргетована реклама в соцмережах

Реклама в Instagram та інших соціальних мережах — потужний інструмент для швидкого залучення клієнтів навіть на старті бізнесу. Але підходити до неї треба зважено, адже за даними SMM-агенції WeLoveSmm, мінімальний денний бюджет на рекламу складає $5-10. А це досить великі витрати на старті. Тому дуже важливо налаштувати аудиторію, щоб показувати оголошення лише потенційним замовникам.

Як діяти: прочитайте наші статті про рекламу в Instagram і TikTok та впроваджуйте рекомендації.

Чат-бот для консультацій

Це ваш віртуальний помічник, що працює 24/7. Він може стати першою точкою контакту для потенційного клієнта. Він може миттєво відповідати на типові запитання, проводити кількома або всіма етапами воронки продажів, кваліфікувати клієнта, збирати контактні дані та навіть продавати.

Як діяти: створіть чат-бота у простому конструкторі SendPulse. Налаштуйте ланцюжок повідомлень, який буде вести діалог з користувачем, ставити уточнюючі питання і передавати вам вже «теплого» ліда.

Email розсилки

Навіть якщо у вас невелика база контактів — зібрана від друзів, знайомих, перших лідів, email розсилка допоможе нагадати про себе та зробити вигідну пропозицію. Саме електронні листи дають змогу напряму донести інформацію до зацікавленої аудиторії.

Як діяти:

  1. Додайте до адресної книги в SendPulse email-адреси, які ви отримали легально: тобто, люди надали їх добровільно та погодились на отримання листів.
  2. Перейдіть до розділу «Розсилки» в SendPulse та натисніть кнопку «Створити розсилку».
  3. Використайте один з готових шаблонів, який можна легко адаптувати під ваш стиль.
  4. Напишіть привабливу тему листа. В тілі коротко розкажіть про себе та вашу пропозицію. Додайте яскраву кнопку з закликом до дії.
  5. Оберіть вашу адресну книгу та заплануйте або відправте розсилку негайно.
  6. Використовуйте інструменти моніторингу для відстеження ефективності.

Лендинг з лід-формою

Посадкова сторінка або лендінг — це мінісайт, який має перетворювати відвідувачів на клієнтів. Його мета — чітко презентувати послугу або товар та мотивувати користувачів виконати певну дію: залишити контакти, оформити замовлення тощо.

Як діяти: створіть простий лендінг у конструкторі SendPulse. Потурбуйтесь, щоб сторінка містила чіткий заголовок, опис вигод для клієнта, інформацію про товар або послугу, відгуки клієнтів, помітну кнопку для виконання дії з конкретним закликом.

Додаткові дії

Щоб охопити більше клієнтів та партнерів:

  • Відвідуйте тематичні онлайн-вебінари, а також офлайн конференції, бізнес-сніданки у вашому місті. Знайомтесь, розповідайте, чим ви займаєтесь.
  • використовуйте OLX та подібні платформи. Для багатьох видів послуг це основне джерело клієнтів.
  • Почніть вести блог або експертну сторінку в соцмережах. Діліться корисними порадами у вашій ніші. Це формує довіру та приваблює органічний трафік.
  • Знайдіть бізнес у суміжній ніші та запропонуйте співпрацю за відсоток від замовлень.

Часті помилки початківців

Бізнеси різні, а помилки часто схожі. ми проаналізували ті, що трапляються найчастіше.

Почати без розуміння потреб клієнтів

Багато підприємців фокусуються на власних ідеях, а не на реальних запитах ринку. Без глибокого розуміння болей, бажань і поведінки клієнтів ви ризикуєте створити нікому не потрібний продукт. Тому починайте з аналізу аудиторії: стежте за конкурентами, читайте відгуки, проводьте опитування.

Боятись реєструвати бізнес

Через страх перед «паперовою тяганиною» підприємці часто відкладають офіційний запуск. Але сьогодні в Україні зареєструвати ФОП онлайн через «Дію» можна за кілька хвилин. І це майже одразу відкриває доступ до офіційного приймання платежів, підписання договорів, взаємодії з клієнтами зі сфери бізнесу.

Працювати виключно офлайн

Люди шукають інформацію про компанію в інтернеті, і її відсутність знижує довіру. Також все більше потенційних замовників послуг в першу чергу намагаються знайти виконавців онлайн. Відомо, що 66% українців шукають в інтернеті дані про продукт, який десь побачили або про який почули. Тому навіть якщо бізнес локальний, без Instagram, сайту чи хоча б сторінки в Google Мій Бізнес вас не знайдуть.

Відмовлятись від автоматизації процесів

Початківці часто намагаються все робити вручну: від обробки замовлень до спілкування з клієнтами. Це потребує величезних витрат часу і гальмує розвиток бізнесу. Тому навіть прості інструменти — CRM, авторозсилки, шаблони відповідей — значно покращують ефективність.

Відкладати початок власної справи «на потім»

Багато хто чекає ідеального моменту або ідеального продукту. Насправді навіть запуск з мінімально життєздатним продуктом MVP дає змогу отримати зворотний зв’язок і покращити ідею в реальному часі. Тому починайте, щоб здобути досвід. Але: не ігноруйте конкурентів, майте реалістичні очікування, використовуйте різні канали просування, чітко позиціонуйте ідею та обов’язково ведіть фінансовий облік.

Кейси бізнесу з нуля

Якщо ви думаєте, що поради в цій статті номінальні, і почати власний бізнес з мінімальними ресурсами неможливо, ось кілька прикладів, які доводять: все можливо.

Solmar

Бренд заснували у 2018 році в Instagram: спочатку продавали перепродані речі з ринку в Хмельницькому, а потім власний одяг. За даними Forbes, за шість років підприємці відкрили 17 шоурумів в Україні, але досі близько 40 % доходу формують через онлайн‑продажі в Instagram.

Акаунт Solmar
Акаунт Solmar

Ukrainian Gift Box

Український бренд починав із продажів через Etsy, але коли акаунт заблокували, перейшли на власний сайт на Shopify, інтегрували email‑маркетинг через Klaviyo і запустили рекламу в Instagram, орієнтовану на українську діаспору. У перший місяць отримали $5000 продажів, а через пів року вже організували стабільні поставки до Канади та США. За даними агенції 6 Weeks Marketing, за рік компанії вдалось збільшити середній чек на 34%та завдяки персональним email-кампаніям повернути 80% клієнтів для повторних замовлень.

Kachorovska Atelier

Український бренд взуття та сумок із натуральної шкіри виріс із сімейної справи. Основний канал просування — Instagram, який активно розвивають без платної реклами чи накруток. За інформацією журналу БЖ, завдяки якісному візуальному контенту й регулярним публікаціям — 1–2 фото щодня — соцмережа забезпечує бізнесу близько 20 % продажів. Команда тестує англомовні тексти, щоб залучити іноземних клієнтів.

Акаунт Kachorovska Atelier
Акаунт Kachorovska Atelier

Висновок

Почати бізнес з нуля — завдання не з легких, але при правильному підході це може стати найбільш переломним кроком у вашому житті. Зосередьтесь на виборі ідеї, дослідженні ринку, створенні УТП і тестуванні попиту, щоб розпочати власний бізнес правильно. Не бійтеся труднощів — вони є частиною шляху до успіху.

Щоб зробити свій бізнес ще успішнішим, зареєструйтеся на платформі SendPulse. Отримайте доступ до всіх необхідних інструментів для ефективного маркетингу та розвитку бізнесу.

Катерина Папаценко

Копірайтер, контент-продюсер, редактор. Люблю соціальні мережі, маркетинг та іноземні мови.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Середня оцінка: 5/5
Всього голосів: 2

Поділитися:

Facebook Twitter