Відкриття інтернет-магазину — складний і довгий процес. Так вважає багато хто. Але чи так це насправді? У цій статті ми розповімо, як запустити інтернет-магазин: з чого розпочати і як правильно будувати бізнес, щоб він був прибутковим.
Чи обов’язково відкривати магазин на окремому сайті
Є три основні різновиди онлайн-магазинів. Давайте розглянемо, які вони бувають і з якою метою їх краще використовувати.
Онлайн-магазин в Інстаграм
Малий бізнес та індивідуальні підприємці часто використовують соціальні мережі. Онлайн-магазин в Instagram чи Facebook допомагає вийти на ринок практично без фінансових вкладень.
Понад 35% користувачів Instagram використовують його для шопінгу. А це більше 700 млн людей у всьому світі. Інстаграм-магазин — хороша альтернатива класичним онлайн-магазинам, але далеко не універсальна.
Плюси:
- Мінімальні вкладення під час відкриття онлайн-магазину в Інстаграм або Фейсбук. На старті потрібно інвестувати лише у візуальний стиль акаунту та початкове просування. Але можна взагалі не вкладати нічого, якщо не залучати фахівців, а зробити все самостійно.
- Відкрити та налаштувати магазин у соцмережах можна за кілька годин.
- Не треба багато спеціальних знань та навичок. Процеси купівлі-продажу максимально прості та зрозумілі.
- На перших етапах юридичне оформлення не обов’язкове. Підходить бізнесменам-початківцям, які ще не впевнені в тому, що це їм принесе прибуток.
Мінуси:
- Важко масштабувати. За допомогою стандартних механізмів Інстаграму складно досягти значного та різкого зростання заявок на покупки.
- Підходять лише для товарів широкого вжитку. Нішеві товари та специфічні послуги за допомогою магазинів у Інстаграм просувати складно. Віральне просування отримують публікації, розраховані на широку аудиторію, вони здобувають найбільше реакцій та коментарів. Для просування нішевих постів необхідно запускати рекламу.
- Важко враховувати статистику продажу. Якщо магазин продає в директ один товар на день, проблем немає. Але якщо більше двадцяти, підвищується ризик помилок під час відправлення, а це значно знизить лояльність користувачів і збільшить кількість негативних відгуків. Можна підключити Instagram Shopping, але він все одно не розрахований на великі обсяги покупок і більше орієнтований як допоміжний інструмент. Прямої інтеграції з CRM-системами соцмережа також не дає — переносити дані доведеться вручну, що теж не дуже зручно.
Інстаграм-магазин чудово підходить для малого бізнесу, але для масштабування потрібно використовувати маркетплейс чи окремий сайт.
Онлайн-магазин на маркетплейсі
Маркетплейс — торгова платформа, яка дає можливість стороннім компаніям продавати товари через потужності свого сайту.
Наприклад, одним із найвідоміших маркетплейсів вважається Amazon. На ньому зареєстровано понад 6,3 мільйона продавців, з яких більше ніж 2 мільйони активних.
В Україні найпопулярнішими маркетплейсами можна вважати Rozetka та Prom. Щоб розпочати торгівлю, підприємцю потрібно обов’язково пройти юридичну реєстрацію та підписати договір.
Потім продавець додає товари на маркетплейс за допомогою спеціальної форми. А процес купівлі та спілкування з покупцем ведеться через внутрішню систему, тому самому нічого налаштовувати не потрібно.
Плюси:
- Підходить для малого та середнього бізнесу. Щоб розпочати, потрібно юридично оформити компанію чи ФОП. Подати заявку та запустити процес продажів можна за кілька днів.
- Дає можливість швидко масштабувати продажі. Маркетплейс одразу відкриває доступ до великої аудиторії. Для маленької компанії це може стати чудовим драйвером продажів.
- Проста та зрозуміла система обробки замовлень та статистики продажів. У кожному маркетплейсі є внутрішня система для продавців, де проводяться всі розрахунки та аналіз замовлень. Шансів помилитись і щось наплутати практично немає.
Мінуси:
- За кожний продаж маркетплейс бере комісію. На різні категорії товарів вона може сильно відрізнятись. Наприклад, комісія на автомобільні шини на одному й тому ж самому маркетплейсі може бути 5%, а на годинники — 25%. Тому різні товари матимуть різну маржинальність, і це потрібно контролювати постійно. Тому що на одному маркетплейсі торгувати конкретним видом товарів може бути зовсім невигідно, зате на інших прибутково.
- Маркетплейс може без погодження з контрагентами змінювати умови договорів. Наприклад, підвищувати комісію, встановлювати квоти, впроваджувати граничну ціну тощо. Будь-якої миті торгувати на маркетплейсі може стати невигідно, а продавець нічого з цим не зробить.
- Неочевидна система обробки замовлень. Для роботи з маркетплейсом необхідно завести окремий розрахунковий рахунок та вчасно його поповнювати. Під час купівлі на маркетплейсі спочатку у продавця заморожується сума комісії, а лише потім триває обробка замовлення. Умови щодо оплати комісії можуть бути різними. Наприклад, Rozetka дає кредитний ліміт на рахунку до 20 000 гривень. Але якщо його перевищити, то всі операції заморожуються до погашення заборгованості.
Онлайн-магазин на окремому сайті
Класичний онлайн-магазин, де продаються товари тільки однієї компанії. Такі магазини можуть бути дуже різними: величезними маркетами одягу та взуття на 50 тисяч артикулів або невеликими та дуже нішевими локальними магазинчиками на 50 товарів.
Ось, наприклад, український інтернет-магазин гострих соусів. У магазині не більше 100 товарів, та всі вони присвячені одній вузькій темі. Водночас бренд займає впевнену позицію в ніші, у тому числі завдяки власному інтернет-магазину.
Плюси онлайн-магазину на власному сайті:
- Підприємець повністю контролює ціноутворення. Він сам визначає ціну товарів та їх маржинальність. Можна змінювати прайс без додаткового затвердження.
- Максимальна свобода дій. Підприємець має дотримуватися лише державних законів і нічого більше. А це відкриває безліч можливостей для розширення товарної лінійки та створення власних процесів роботи з клієнтами.
- Можливість швидко масштабувати потік клієнтів. Якщо все складається успішно, грамотно створений інтернет-магазин може однаково добре обробити як 10, так і тисячу заявок на день. У технічному плані різниця невелика.
- Підприємець не залежить від алгоритмів соціальних мереж та внутрішньої політики маркетплейсу. Він не ризикує втратити всю лояльну аудиторію, тому бізнес почувається спокійніше і стабільніше.
Мінуси онлайн-магазину на власному сайті:
- Вся відповідальність за продаж лежить на підприємці. Якщо сайт не працює зовсім або в ньому порушено ланцюжок продажу та обробки замовлення, то ніхто не повідомить бізнесмена про це. Потрібно постійно контролювати всі аспекти роботи сайту та вчасно реагувати.
- Додаткові витрати на технічну підтримку та обробку замовлень. Розроблення інтернет-магазину — один із найдорожчих видів робіт у дизайн-студіях. Крім того, потрібно щомісяця виділяти кошти на технічну підтримку, щоб сайт працював як треба.
- Складний процес роботи з клієнтами, який потрібно налаштовувати самому. І далеко не завжди підприємець може розробити внутрішні процеси, які одночасно будуть зручними для менеджера та забезпечать потрібний рівень розуміння справ самому бізнесменові. Наприклад, часто підприємці підключають CRM-системи, але не знають, як правильно впровадити їх у бізнес-процеси. Дізнайтеся більше, як використовувати CRM у матеріалі «CRM-стратегія: розробка та реалізація».
- Складно та дорого конкурувати. Щоб повноцінно тримати позиції на онлайн-ринку, потрібно вкладати гроші у просування. І чим більше сильних конкурентів, тим дорожче просування. Плюс, завжди є шанс, що зусилля не окупляться.
Скільки коштує відкрити інтернет-магазин в Україні
Вартість відкриття онлайн-магазину варіюється в залежності від бажань підприємця та необхідних характеристик сайту.
Відкрити магазин в Інстаграм і на маркетплейсі можна майже безкоштовно, тому розглянемо, скільки коштуватиме створення інтернет-магазину на базі свого сайту.
Розробка від фрілансерів. Наприклад, на сервісі замовлення послуг Kabanchik.ua можна знайти десятки фахівців зі створення сайтів. Ціна розроблення інтернет-магазину різна: приблизно від 10 000 до 50 000 гривень. Найдорожчими будуть самописні сайти або створені на специфічних CMS із функціоналом обробки лідів «під ключ». А найбюджетнішими — онлайн-магазини на основі конструкторів.
Плюс у цього способу лише один — ціна. А мінусів може бути багато, адже навіть високий рейтинг на сайті не означає, що фахівець дійсно хороший. І якщо чесно, то потрапити на справді грамотного розробника — це скоріше виняток, ніж правило.
Створення інтернет-магазину невеликою студією. Навіть за допомогою поверхневого пошуку Google за запитом «створити інтернет-магазин» ми знайшли понад 20 невеликих дизайн-студій, які готові взяти це завдання. Як правило, над проектом працює 3-7 фахівців: дизайнер, фронтенд-розробник, бекенд-розробник, копірайтер, фотограф, проджект-менеджер та інші.
Навіть невеликі студії можуть створювати складні проєкти. Процеси розробки розподілені між різними фахівцями, тому загальний результат виходить кращим, ніж у індивідуального розробника. Та й ризики купити неякісні послуги у студії значно менші.
Але ціна за розробку інтернет-магазину тут вища: від 50 до 150 тисяч гривень.
Розробка інтернет-магазину великою студією. Тут одним проєктом займається цілий відділ до 20 спеціалістів. Вони здатні реалізувати все, що захочеться підприємцю «під ключ». Не лише інтернет-магазин, а й навіть повноцінний маркетплейс.
Процеси налаштовані так, що після підписання контракту бізнесменові взагалі не потрібно ні за що переживати.
Але й ціна відповідна. Розробка інтернет-магазину у великої студії коштуватиме щонайменше 100 тисяч гривень. Але межі зовсім немає — за складний дизайнерський проєкт можна викласти й півмільйона.
Що потрібно для відкриття інтернет-магазину
Чим краще підприємець підготується до відкриття онлайн-магазину, тим більшими будуть його шанси на успіх.
Тому потрібно ретельно пройти усі підготовчі кроки. Ось найважливіші з них.
Вибір ніші
Щоб ефективно розвивати інтернет-магазин, потрібно вибрати нішу та детально розібратися у всіх нюансах: актуальність продукту, доступ до постачальників та обладнання, активність конкурентів, частка ринку, середній чек тощо.
Декілька порад, які допоможуть вам на стартовому етапі:
- Починайте з вузькоспеціалізованої тематики — це захистить від високої конкуренції та дасть змогу довше та впевненіше триматися на ринку.
- Вибирайте продукт, у якому знаєтеся. Так ви зможете легше і швидше зрозуміти потреби покупця та надати хороший сервіс, а отже — отримати довіру клієнтів.
- Розгляньте варіант малогабаритних товарів — це дасть змогу заощадити на транспортуванні та зберіганні. Якщо ви вибрали великий продукт, проконсультуйтеся з іншими підприємцями і вивчіть тонкощі умов роботи з маркетплейсами.
- Враховуйте сезонність та вчасно коригуйте асортимент.
- Пам’ятайте, що товар, який потребує повторних покупок, допомагає сформувати базу постійних клієнтів. Тому важливо моніторити якість продукту та зворотний зв’язок.
- Також ви можете розглянути можливість створення унікального продукту, який підвищить попит, оскільки такого товару ще немає на ринку.
Визначити правильну нішу можна за такими критеріями:
- У вас є бажання працювати у вибраній сфері, хай і з меншим прибутком.
- Ніша має перспективи розвитку та розширення. Наприклад, ви можете додати нові категорії товарів чи збільшити виробничі потужності з допомогою інвесторів.
- Ви проаналізували конкурентів та побачили переваги вашого бренду.
Рекомендуємо прочитати! Дізнайтеся, як підвищити лояльність клієнтів.
Після вибору ніші необхідно вивчити рівень попиту на товар. Це можна зробити за допомогою Google Trends.
Google Trends показує рівень інтересу аудиторії за конкретним пошуковим запитом. 100 балів — максимальний інтерес, 0 балів — інтересу немає зовсім. Наприклад, введемо запит «купити машину» та обмежимо аудиторію лише територією України. Бачимо, що найбільший рівень інтересу був улітку 2023 року, а згодом поступово пішов на спад. У травні 2024 року він становив уже 64 бали. З цього можна дійти висновку, що інтерес до купівлі автомобілів сильно знизився.
Можна вибрати будь-яку країну і подивитися, наскільки популярним є запит у різних територіальних одиницях. Це дасть змогу планувати і глобальні, і локальні маркетингові кампанії.
На прикладі України можна побачити, що Тернопільська та Хмельницька області мають найбільший рівень інтересу до запиту «купити машину». Найнижчі показники у Луганської, Харківської, Дніпропетровської та Запорізької областях. Також можна переглянути статистику по окремим містам.
Google Trends також дає статистику за пов’язаними та схожими запитами, які набирають популярність.
Аналітика пошукових запитів та інтересу аудиторії допомагає визначити, наскільки потрібними будуть конкретні товари та послуги в країні або її окремому регіоні.
Якщо розбирати Google Trends, статистика за п’ять років дещо змінилася. До повномасштабного вторгнення по всій Україні був середній рівень інтересу до покупки авто, відразу після 24 лютого 2022 року він сильно впав, але через кілька місяців виріс і вже довгий час тримається на досить високому рівні.
Щоб вам було простіше працювати з планом дій, використовуйте майнд-карти, в яких можна створити схему та розписати основні етапи.
Вивчення цільової аудиторії
Наступним важливим кроком стане вивчення цільової аудиторії. Потрібно розуміти, для кого ви створюєте інтернет-магазин і якими товарами його наповнюватимете. Наприклад, старше покоління навряд зацікавлять VR-окуляри з іграми. А ось якщо ви додасте програми, які дадуть змогу подорожувати по всьому світу або завантажувати особисті та пам’ятні відео — це дасть шанс залучити і старшу категорію.
Щоб правильно працювати з аудиторією, сегментуйте її на групи, потім складіть портрети клієнтів та їх карту подорожей. Так ви визначите основну категорію споживачів та кілька потенційних груп, які також можна залучити. Це допоможе надалі скласти рекламні оголошення, написати УТП та офер.
Рекомендуємо прочитати! Дізнайтеся, як працювати з цільовою аудиторією:
- «Робота із запереченнями: як розвіяти сумніви клієнтів. Покроковий алгоритм та кращі техніки»;
- «Виявлення потреб клієнта: що це, як і навіщо»;
- «NPS: як використовувати формулу лояльності клієнтів».
Пошук постачальників
Далі потрібно знайти постачальників, які відповідатимуть таким критеріям:
- Розташування. Шукайте підрядників, з якими вам буде зручно працювати без затримок у доставці.
- Якість продуктів чи матеріалів. Слідкуйте за якістю товарів — брак потрібно відсіювати на етапі роботи з постачальником, інакше надалі у вас почнуться проблеми не лише з підрядником, а й з клієнтами.
- Умови роботи. Перевірте, які постачальники можуть працювати як із дрібним, так і з великим оптом.
- Вартість закупівлі. Не варто вестися на дуже низькі ціни, оскільки це показник неякісної продукції, але й за підвищеними тарифами купувати матеріали не варто. Вибирайте середню серед усіх постачальників на ринку ціну та уважно вивчайте умови, щоб уникнути несподіваних втрат. Якщо є можливість домовитися про страхування товарів, вам буде простіше вирішувати питання із втраченою доставкою чи форс-мажором.
- Періодичність постачання. Дізнайтеся, з яким інтервалом постачальник доставлятиме товари або матеріали. Це потрібно для того, щоб позиції на вашому сайті не були порожніми, а заявки від клієнтів оформлялися вчасно.
Постачальників можна знайти не тільки через знайомих чи колег по бізнесу, але й за допомогою пошукових систем та спеціалізованих майданчиків: 4WholesaleUSA, all.biz. З підрядниками також можна познайомитись на тематичних заходах: ярмарках, тендерах тощо.
Під час спілкування з постачальником обов’язково уточніть важливі деталі:
- Чи є сертифікати на продукцію і чи можете їх подивитися. Так ви розумітимете, за якими стандартами зроблена продукція і чи відповідає вона нормам безпеки. Наприклад, це важливо для дитячих м’яких іграшок, щоб дитина не змогла проковтнути дрібні деталі або отруїтися.
- Які обсяги мінімальної та максимальної закупівлі партій. Це допоможе розрахувати необхідне місце для зберігання та суму коштів на купівлю та транспортування товарів.
- Варіанти та способи доставки. Так ви дізнаєтесь про час поставки продукції на склад.
- Чи є гарантійне обслуговування? Це потрібно для того, щоб уникнути форс-мажорних ситуацій.
- Чи може постачальник надати опис та фотографії продукції. Це допоможе вивчити якість товарів та на старті запуску сайту використовувати зображення у картках товарів.
Назва та брендинг
Придумайте назву та переходьте до брендингу.
Важливо! Назва буде не лише в заголовку інтернет-магазину, а й у доменному імені. Тому потрібно вибрати просте ім’я, яке користувач зможе легко запам’ятати та самостійно набрати у пошуковому рядку.
Ім’я магазину також може відображати вашу діяльність. До нього можна включити ключове слово.
Кілька рекомендацій під час вибору імені:
- Назва легко сприймається на слух.
- Коротке ім’я, що має чіткий смисл.
- Користувачі, які не знають англійської мови, можуть вільно зрозуміти зміст назви.
- Ім’я співзвучне чи близьке за змістом із вашою діяльністю.
- У доменному імені не використовуйте транслітерацію.
Під час розроблення брендингу головне — підібрати колірну гаму та шрифти, а також створити кілька типів логотипу та один із них використати у фавіконі.
Рекомендації з брендингу та айдентики:
- Розпишіть місію компанії, її мету та слоган.
- Виберіть відповідні кольори, які не перекриватимуть один одного. Для цього можна використати коло Іттена.
- Дайте дизайнеру завдання відобразити сенс бренду у логотипі.
- Вкажіть, як правильно використовувати лого.
- Розробіть із дизайнером власні шрифти або підберіть готові, але обов’язково пам’ятайте про авторські права. Придбайте ліцензію, щоб шрифти можна було використовувати з комерційною метою: друкувати на товарах та упаковці.
Важливо! Пам’ятайте, що логотип та назва — це візитна картка вашого бренду. Користувач має запам’ятати їх та швидко розпізнавати серед інших рекламних оголошень.
Як створити інтернет-магазин
Наступний етап — розробка самого онлайн-магазину, де цільова аудиторія і робитиме покупки. Тут на перший план виходять технічні процеси, адже важливо, щоб формування замовлень проходило зрозуміло та логічно для потенційного клієнта.
Підприємцю потрібно гарантувати відвідувачу приємний купівельний досвід.
У соцмережах ви можете оформляти товари як завгодно. Вимоги мінімальні: нормальна якість фото та квадратний формат, щоб Instagram його не обрізав під час публікації.
Створення інтернет-магазину у Instagram
Для початку потрібно створити бізнес-аккаунт у соцмережі. Для цього в налаштуваннях звичайного облікового запису виберіть «Перейти на професійний обліковий запис», а потім вкажіть тип бізнесу, який збираєтеся просувати в соцмережі.
Далі потрібно заповнити та налаштувати обліковий запис:
- Додайте опис і аватар з логотипом. Якщо у вас є окрема форма замовлення, лендинг або інші ресурси, рекомендуємо дати на них посилання за допомогою мультипосилання.
- Опублікуйте перші пости. Під час першого контакту з обліковим записом у користувача має скластися правильне враження, що саме ви продаєте. Зробіть щонайменше 15 публікацій до того, як почнете просувати магазин.
- Підключіть Instagram Shopping. Інструмент допоможе краще налаштувати механізм продажу: згрупувати товари за категоріями, відстежувати ефективність та статистику покупок, створювати унікальні мітки товарів. Це можна зробити в налаштуваннях застосунку, пункт «Компанія».
Для старту цього буде достатньо.
Процес створення інтернет-магазину в Instagram ми детально описали в окремій статті.
Читайте також:
- «Як створити та вести бізнес-акаунт в Instagram»;
- «Як створити чат-бот в Інстаграм для бізнесу»;
- «Як правильно оформити шапку профілю Інстаграм».
Як створити інтернет-магазин на маркетплейсі
Перший і найважливіший крок — укласти контракт із маркетплейсом. Для цього потрібно заздалегідь відкрити юридичну особу, КВЕДи якої дають можливість торгувати.
Після укладання договору необхідно заповнити картки товарів, з вимог ресурсу. Найчастіше сюди входить:
- Артикул. Назва товару, модель та різновид.
- Короткий опис. Він має відповідати, для чого призначений товар. Займає переважно один-два абзаци тексту.
- Характеристики товару. Країна виробництва, матеріали, комплектація чи склад, технічні особливості — найчастіше на маркетплейсах цей блок максимально формалізований, щоб користувачам було простіше порівнювати товари різних брендів між собою.
- Ціна. Вартість за одиницю товару має бути конкретною. Якщо є навіть мінімальні відмінності у комплектації чи функціоналі, для цих товарів потрібно створювати окремі картки.
- Ілюстрація. На кожну картку потрібно додати від 3 до 10 фото товару в різних ракурсах. Фотографії мають бути в розширенні HD або краще, щоб під час збільшення користувач міг розглянути окремі елементи продукту.
На маркетплейсах є свої жорсткі принципи оформлення карток товарів. Наприклад, у Rozetka є максимально докладний гайд з оформлення. Він складається з 14 великих пунктів і повністю регламентує всю інформацію, яку заповнює продавець: від текстового опису до ракурсів фотографій. До кожного пункту маркетплейс додає велику кількість правильних прикладів, тому зробити все правильно складно, але цілком можливо.
Як тільки маркетплейс прийме заповнені картки, вони відразу з’являться в пошуковій видачі порталу. Це хоч і забирає від 3 до 21 дні на бюрократичні питання, але насправді все досить просто.
Крім технічних моментів, необхідно організувати процес роботи з покупцями. Для цього слід найняти менеджерів, які будуть обробляти заявки, консультувати аудиторію та стежити за оплатою замовлень. Ще в команді потрібні комплектувальники, які збирають та відправляють уже оплачені замовлення.
Створення інтернет-магазину на власному сайті
Запустити інтернет-магазин на власному сайті складніше, адже потрібно спершу створити сам сайт. Тож: визначтеся з CMS, підрядником для створення самописного сайту або конструктором.
Конструктор — це готове рішення, яке допоможе швидко створити сайт та наповнити його, а також додати власний код.
Під час роботи з готовими рішеннями вам не потрібно розумітися в програмуванні. Достатньо розмістити блок на шаблоні сторінки та наповнити його інформацією.
Якщо у вас є лише один продукт або кілька категорій по одиниці товару — використовуйте односторінкові сайти. Для цього підійде конструктор сайтів від SendPulse, що дає змогу створити практично будь-який сайт: від простого лендингу до повноцінного інтернет-магазину.
Конструктор має всі необхідні блоки: текст, обкладинка, галерея зображень або відео, кнопки, чат-боти, посилання на соцмережі, оплата, розділ FAQ, таймер та інструменти для оформлення сторінки. Навіть без спеціальних знань можна зібрати сайт і одразу запустити його в роботу.
Далі ми розберемо засади створення інтернет-магазину на самописному сайті. Якщо ви вибираєте цей варіант, уважно читайте.
Створення макету та розробка функціоналу. Якщо вирішили відкривати інтернет-магазин на своєму сайті, слід розпочати з його макету. Ви можете створити макет самі або звернутися до дизайнера.
Макет сайту — прототип без функціонального наповнення. Він допомагає створити єдиний стиль, показати відображення сторінки на різних пристроях, продумати контент та зрозуміти, які елементи мають бути на сайті.
Для початку дизайнер створює прототип повноцінного сайту — це можна зробити, наприклад, за допомогою Figma. Потім додає контент на сторінки і віддає роботу верстальнику та програмісту.
Спочатку макет може бути у вигляді схеми, щоб затвердити всі сторінки та розташування елементів, а потім передати проект дизайнеру.
Розробіть цільові сторінки:
- Головна сторінка. Це перше, що бачить користувач, коли він переходить на сайт. Сторінка має бути інформативною та привабливою. Розмістіть на ній меню, інформацію про акції, добірку товарів та контакти.
- Каталог. Це розділ з усіма товарами. Тут важливо додати фільтр і рядок пошуку, щоб користувач міг швидко знайти продукт, що його цікавить. Також не забувайте про якісні зображення.
- Картки товарів. Тут важливо показати товар з усіх боків, дати повний опис та характеристики продукту, а також вказати його вартість.
- Кошик. Розділ, який допомагає користувачеві оформити заявку. Його потрібно розмістити на всіх сторінках сайту, щоб клієнт у будь-який момент міг переглянути вибрані товари.
- Умови роботи, гарантія та повернення. Розділи з інформацією про доставку, повернення, гарантії та умови роботи. Користувачеві важливо знати, як і коли його товар привезуть, а також у який спосіб він може його сплатити.
- Про компанію. Розкажіть про історію створення організації, про співробітників та важливі етапи у виробничому процесі. Сторінку можна оформити у хронологічному порядку із фотографіями.
Поради для зручного та функціонального сайту:
- Простота. Сайт має бути зрозумілим у використанні, щоб будь-який користувач міг швидко розібратись та знайти потрібний розділ.
- Стиль. Створіть єдиний стиль, щоб його можна було використовувати не лише на сайті, а й у соцмережах. Так покупці впізнаватимуть вас на будь-яких майданчиках.
- Навігація. Не забувайте про «хлібні крихти» та кнопки на сторінках сайту. У користувача має бути можливість перейти на іншу сторінку або повернутися на попередню.
- Додаткові блоки. Додайте на сайт розділи з акційними товарами або добіркою, яка сподобалася споживачеві. Це допоможе йому не заплутатися на сайті.
- Кнопки із закликом до дії. Не забудьте про кнопки, які допоможуть клієнту зрозуміти, яку дію йому потрібно зробити: «Підписатися», «Зареєструватися», «Купити в 1 клік» тощо.
- Опис товару. Позбавтеся води в тексті — в описі та характеристиках потрібна лише найважливіша інформація про продукт.
Дизайн інтернет-магазину. Оформлення інтернет-магазину — це важливий момент у розробці сайту. Дизайн привертає увагу користувача та впливає на конверсію. Зручний та сучасний сайт принесе вам більше трафіку та дозволить зібрати базу клієнтів.
Під час оформлення сайту пам’ятайте про брендбук та розроблені шрифти, які ви можете використовувати у дизайні сайту. Також на старті можна додавати стокові зображення, але надалі їх потрібно замінити на унікальні фото.
Щоб дизайн сайту залучав користувачів, спирайтеся на функціонал сайту та розроблений прототип.
Наприклад, візьмемо онлайн-магазин одягу. Зверху — основне меню з розділами та навігацією. Спадне меню з каталогом товарів продубльовано в лівій частині екрана, щоб відвідувач в один клік міг вибрати тип товару. Нижче йдуть банери з акційними пропозиціями, популярними товарами та брендами, а далі банери зі знижками на конкретні групи товарів.
Додавання товарів та їх опис. Під час оформлення карток товару на власному сайті важливо врахувати:
- Назва має бути великою, якщо порівнювати з іншим текстом. Сюди також можна додати артикул, номер моделі та інформацію про виробника.
- Вартість має бути добре видно.
- Фото або огляд продукту на 360 градусів. Чіткі зображення, які можна збільшити, щоб розглянути дрібні деталі.
- Вибір опцій — розмір, кольорова гама та підбір товарів.
- Кнопка з цільовою дією — «Купити», «Замовити зараз» тощо. Вона також має виділятись, щоб користувач не загубив кнопку.
- Опис — він може бути оформлений у вигляді звичайного тексту, поділеного на абзаци.
- Характеристики, особливості та склад — їх краще зробити у вигляді таблиці.
- Доставка, оплата та гарантії. Ці розділи допоможуть покупцеві швидше визначитися із вибором.
Поліпшення юзабіліті. Ще один важливий пункт, якщо ви робите магазин на своєму сайті. Для поліпшення його юзабіліті опирайтеся не тільки на кейси від відомих брендів, але й на досвід користувача — наприклад, де вам чи вашим близьким звичніше шукати меню сайту.
Важливі критерії юзабіліті сайту, які допоможуть збільшити час відвідуваності сторінок:
- Швидкість завантаження сайту. Її можна перевірити у сервісі Google PageSpeed Insights.
- Адаптована версія сайту під різні види пристроїв. Щоб користувачі могли побачити всі елементи в десктопній та мобільній версіях.
- Зручність користування та проста навігація. У споживача не має бути проблем із пошуком вибраного розділу.
- Ненав’язливість. Не потрібно показувати клієнту мільйон попапів із різними пропозиціями. Це може відлякати користувача, і він більше не повернеться на ваш сайт.
- Швидкий пошук товарів — тут допоможуть фільтри та пошуковий рядок, щоб клієнт міг знайти потрібний продукт.
- Зручна картка товару з чіткими зображеннями, описом та кнопкою дії.
- Зрозумілий алгоритм оформлення замовлення. Не потрібно запитувати у клієнта додаткову інформацію у формі — лише ключові дані, як у наведеному нижче прикладі.
Для соцмереж важлива швидка реакція менеджера або автоматизація процесу — наприклад, можна налаштувати чат-бот, який прийматиме замовлення і повідомлятиме про доставку. Докладніше про боти ми поговоримо нижче.
Як відкрити інтернет-магазин та розпочати продаж
Створення власного інтернет-магазину — лише перший етап. Адже основна мета — прибуток. Тому розглянемо, які кроки потрібно зробити, щоб отримати продажі та сформувати лояльну аудиторію постійних клієнтів.
Запуск інтернет-магазину
Після завершення всіх налаштувань сайту потрібно перейти до відкриття інтернет-магазину. Паралельно з виходом проекту на ринок вам потрібно зробити наступне:
- Встановіть лічильник метрик для збору даних про клієнтів від Google Analytics. Це допоможе вам звузити ЦА та створювати персоналізовані пропозиції, а також вчасно змінювати налаштування інструментів для залучення трафіку.
- Налаштуйте наскрізну аналітику — об’єднайте звітність у дашборді.
- Додайте на сайт варіанти оплати та встановіть касу, через яку проходитимуть платежі.
- Перевірте реєстрацію юридичної особи та всі сертифікати продукції, щоб уникнути проблем із законодавством та не отримати штраф.
- Виберіть канали продажів, через які ви зможете реалізовувати продукт.
- Розробіть маркетингову стратегію та запустіть просування сайту та продукції.
- Проведіть навчання співробітників та автоматизацію бізнес-процесів.
- Налаштуйте логістику.
Залучення покупців
Існують різні способи залучення трафіку на сайт.
SEO — просування у пошуковиках через оптимізацію сайту. Допомагає вивести інтернет-магазин на перші сторінки пошукових систем, залучає трафік на сайт. Працює у довгостроковій перспективі, водночас щоразу приводить нових користувачів.
SMM — просування в соцмережах за допомогою постів, опитувань, фотографій, статей, посилань, обговорень тощо. Воно допомагає створити позитивний образ компанії та залучити нових підписників.
Контекстна та таргетована реклама — запуск реклами на майданчиках Google Ads, Instagram, Facebook Ads, TikTok. Або використання сервісів, у яких зібрані відразу кілька інструментів. Контекстна реклама з’являється пошукових системах та на сторінках сайтів-партнерів у вигляді банерів та текстових оголошень. Таргетована — у соцмережах та на майданчиках-партнерах. Реклама допомагає залучити зацікавлену аудиторію та зібрати ліди.
Email маркетинг — розсилки та персоналізовані пропозиції, що розсилаються електронною поштою. Цей метод допомагає залучити аудиторію, підвищити її лояльність та нагадати про себе.
Робота з репутацією або SERM — допомагає підвищувати лояльність та залучення аудиторії, а також знайти нових користувачів, які можуть прийти на сайт після прочитання відгуку від вашого клієнта. Відгуки клієнтів можна шукати на спеціалізованих сервісах, вашому сайті, форумах та в соцмережах.
Партнерський маркетинг — спосіб, який допомагає співпрацювати з компаніями для розвитку взаємовигідних відносин. Наприклад, ви розміщуєте у себе на сайті акції магазинів-партнерів: «Отримай подарунок від наших партнерів».
Робота з інфлюєнсерами — це замовлення реклами у експертів, блогерів та відомих особистостей. Ви можете їх знайти самостійно або через спеціалізовані майданчики. Для роботи з блогерами потрібно скласти технічне завдання, обговорити умови та чекати на прогрівання на особистій сторінці інфлюенсера. Щоб зрозуміти, як спрацювала реклама, запитайте звіти про перегляди, коментарі та лайки.
Контент-маркетинг — привернення уваги користувачів через публікацію корисної для аудиторії інформації в соцмережах, на сайті тощо. Допомагає вирішити актуальну для клієнтів проблему та підігріти їх до покупки товару.
Автоматизація процесів
Щоб ефективно вести свою діяльність і не відволікатися на рутинну роботу — автоматизуйте процеси та створіть омніканальну систему.
Можна налаштувати передачу даних до CRM-системи, а основну комунікацію з клієнтами передайте чат-боту. Він буде інформувати клієнта, відправляти розсилки і відповідати на питання, які часто задають.
Також можна автоматизувати розсилки та сповіщення. Наприклад, за допомогою інструмента SendPulse — Automation 360.
Підвищення конверсії
Отже, ви дізналися, як відкрити інтернет-магазин, запустити сайт та налаштувати канали продажу. Саме час відстежувати віддачу та конверсії. У цьому вам допоможе аналітика та вивчення воронки продажів. Відстежте роботу інструментів та методів просування.
Якщо якийсь канал працює погано — відключайте його, а якщо добре — посилюйте.
Наприклад, в email розсилках не забувайте вітатися з користувачами та не припиняйте спілкування з ним після продажу товару, допомагайте споживачам швидко вирішувати проблеми та відповідати на запити за допомогою чат-ботів.
Працюйте над підвищенням лояльності клієнтів, щоб вони поверталися знов. Наприклад, подумайте над накопичувальною системою балів, як допоможуть користувачам отримати знижку або придбати додатковий товар до основного замовлення.
Використовуйте інструменти SendPulse для комплексного просування інтернет-магазину: створюйте мультипосилання та односторінкові сайти через конструктор лендингів, відправляйте email, Viber, SMS, WhatsApp розсилки та push повідомлення, налаштовуйте чат-боти в месенджерах Facebook Messenger, Instagram, WhatsApp та Telegram, встановлюйте CRM-систему та автоматизуйте бізнес-процеси.