Маркетолог — він хто? Де він може працювати? Що робить маркетолог? У цій статті відповімо на головні питання про професію, а також розповімо, скільки вони заробляють і де взяти потрібні знання та навички.
Вміст:
Хто такий маркетолог та що він робить
Маркетолог — це фахівець, який може виконувати безліч обов’язків, але всі вони ведуть до однієї мети — забезпечити попит на продукт чи послугу. Для цього маркетолог аналізує ринок та поведінку споживачів за допомогою опитувань, досліджень, глибинних інтерв’ю.
Отримавши портрет цільової аудиторії, він робить висновки, як краще просувати товари і що принесе найбільший прибуток компанії. Наприклад, компанія хоче запустити новий продукт — ролети на вікна. Маркетолог з’ясував, що споживач переважно шукає таку продукцію через Google та на місцевих дошках оголошень, наприклад, OLX. Отже, найбільший бюджет буде виділено на контекстну рекламу.
Обов’язки маркетолога
Інші обов’язки можуть змінюватися в залежності від компанії та напряму в маркетингу. Розповімо про них.
Дослідження ринку. Містить у собі:
- Вивчення споживачів. Як вони вибирають продукт? Які ціни для них комфортні? Як часто вони купують пропонований продукт?
- Вивчення конкурентів: ціни на товари, позиціювання, методи просування.
- Пошук каналів продажу та вигідних ніш на ринку.
- Вивчення аналогічних пропозицій на ринку, щоб зрозуміти переваги та недоліки власного продукта.
Сегментація аудиторії. Визначення та сегментація ЦА для запуску більш релевантних та ефективних рекламних кампаній. Під кожен сегмент маркетолог підбирає ефективний канал комунікації: соціальні мережі, блог, банерна реклама. А також розробляє найбільш ефективні рекламні креативи.
Розроблення стратегії маркетингу: створення цінової політики, побудова стратегії просування та дистрибуції товарів.
Вирізняють такі стратегії маркетингу:
- Інтернаціоналізація — вихід на ринки інших країн та зміцнення позицій.
- Диверсифікація — розширення асортименту продукції.
- Сегментування — створення товарів для окремих сегментів споживачів.
- Глобалізація — передбачає стандартизацію продуктів під єдині світові стандарти.
- Кооперація — взаємодія з іншими компаніями та організаціями.
Просування продукції за допомогою контент-маркетингу, реклами у соціальних мережах, SEO та інших інструментів для залучення клієнтів. Вибір рекламного каналу залежить від типу бізнесу та поведінки цільової аудиторії. Наприклад, компанія продає складний продукт для підприємців. Для його правильного позиціювання найбільше підходить блог на сайті компанії, де можна докладно пояснити кожну функцію продукту.
Планування рекламного бюджету. Містить у собі:
- цілі з продажу;
- витрати на просування, з точки зору потенційної прибутковості товару.
Аналіз даних. Оцінювання ефективності маркетингових кампаній та збір даних для оптимізації стратегії. Для аналізу даних використовують такі інструменти як Google Data Studio, Google Analytics, наскрізну аналітику. За результатами аналізу даних визначаються найбільш і найменш успішні кампанії, точки росту, процент виконання плану продажів.
Управління брендом. Створення та зміцнення бренду компанії, управління репутацією у соціальних мережах, на майданчиках для відгуків.
Читайте також:
- «Рахуємо вартість ліда, щоб реклама приносила більше прибутку»;
- «Як знайти ефективні канали продажів для свого бізнесу»;
- «35 українських сервісів для бізнесу, які точно стануть у пригоді».
Де може працювати маркетолог
Маркетинг так чи інакше використовується у більшості компаній, але є напрями бізнесу, у яких маркетинговий бюджет апріорі вищий, а отже, є більше можливостей для розвитку маркетологів.
Розкажемо про найбільш перспективні галузі, згідно зі звітом CMO survey. Дослідження було проведене Американською асоціацією маркетингу, Deloitte та Факультетом бізнесу Дьюка.
Споживчі послуги
Згідно з CMO survey, компанії, що надають споживчі послуги, витрачають у середньому 18,9% своїх доходів на маркетинг, і це найвищий відсоток серед усіх галузей. До таких підприємств належать перукарні, автосервіси, служби доставки. Оскільки компанії в цій індустрії створюють нематеріальний товар, завдання маркетологів спрямовані на донесення цінності послуг через блог компанії та соціальні мережі.
Освіта
Маркетологам також перспективно розвиватись у сфері освіти, у якій витрати на маркетинг становлять 12% від загальних доходів. До цієї індустрії належать коледжі, університети, а також ринок онлайн-освіти, що швидко зростає.
Якщо ви вже пропонуєте або плануєте випустити освітній продукт, зверніть увагу на платформу для створення онлайн-курсів SendPulse. Крім експертів, сервіс також підходить продюсерам, hr-менеджерам, професіоналам-початківцям. У конструкторі дуже легко розібратися, до того ж він передбачає безкоштовний тариф.
Технології, програмне забезпечення, біотехнології
Підприємства у цій індустрії витрачають приблизно 9,7% загальних прибутків на маркетинг. Це компанії, які створюють продукти чи послуги, направлені на оптимізацію різних процесів і функцій. Наприклад, штучний інтелект чи генна інженерія. Основна функція маркетолога у таких компаніях — донести цінність продукту максимально доступно.
Пакування продуктів
У цій галузі багато конкурентів, тому, щоб виділиться, компанії змушені виділяти значний бюджет на маркетинг.
Енергетика
Виробники та постачальники енергії витрачають 8,3% на маркетинг. Ця сфера зростає найшвидше за кількістю маркетологів. Фахівці у таких компаніях працюють переважно над створенням та дистрибуцією рекламного контенту.
Які бувають маркетологи
Є безліч напрямів у професії. Від конкретної спеціалізації залежить, чим займається маркетолог. Ось найпоширеніші напрями на сьогодні.
Digital-маркетолог. Просуває продукцію чи послуги в онлайні. Займається інтернет-маркетингом, включно з пошуковою оптимізацією, контент-маркетингом, рекламою в пошукових системах, соціальних мережах і email маркетингом. Відповідно до звіту LinkedIn digital-маркетолог — це найбільш затребувана спеціалізація в маркетингу.
Маркетолог-аналітик. Спеціалізується на оцінці ефективності рекламних кампаній. Працює з великими обсягами даних, проводить дослідження, налаштовує наскрізну аналітику та створює звіти для оптимізації стратегії маркетингу.
Наприклад, за допомогою систем наскрізної аналітики маркетолог пов’язує рекламні канали з дзвінками, визначаючи з яких каналів прийшло найбільше клієнтів.
Продуктовий маркетолог. Контролює весь цикл просування ІТ-продукту від аналізу ринку до запуску продажів.
Бренд-менеджер. Відповідає за зміцнення репутації компанії. Запроваджує брендові маркетингові кампанії, проводить заходи, відстежує та коригує репутацію компанії.
Фахівець із соціальних мереж. Займається просуванням компанії через соціальні мережі. Керує створенням контенту, взаємодією з аудиторією та репутацією компанії в соцмедіа. Social media marketing — друга за популярністю навичка у маркетологів згідно зі звітом LinkedIn.
Контент-маркетолог. Фахівець відповідає за контент-стратегію бренду. Підбирає правильні канали для дистрибуції статей, розробляє план публікацій, керує контентом у соціальних мережах.
PR-маркетолог. Такий фахівець працює над створенням та підтримкою правильного бачення компанії на ринку. Він активно взаємодіє із ЗМІ, створює пресрелізи, організовує маркетингові заходи.
Email маркетолог. Такий спеціаліст займається розробкою та запуском маркетингових кампаній, пов’язаних із розсилками. Він активно взаємодіє з аудиторією: сегментує, розробляє ланцюжки під різні сегменти, вигадує тригери для різної ЦА.
Маркетологи та інші фахівці з України, Казахстану, США, Бразилії та інших країн використовують сервіс розсилок SendPulse.
Вони вибирають нас завдяки великому функціоналу та класному сервісу:
- 15 000 листів на місяць безплатно назавжди;
- зручний конструктор листів та 130+ готових шаблонів;
- очищення бази від неіснуючих адрес за допомогою email валідатора;
- 5 автоматичних ланцюжків розсилки;
- підтримка 5 мовами 24/7 — через чат або форму на сайті;
- база знань з докладними інструкціями щодо роботи з email розсилками.
Скільки заробляє маркетолог
Згідно з Work.ua, середня зарплата маркетолога в Україні становить 25000 гривень, на сьогодні це 700 доларів. Це медіана заробітних плат за даними з 1835 вакансій, розміщених на сайті із заголовком «Маркетолог» та запитами синонімами «Рекламіст», «Marketologist», «Спеціаліст з маркетингу».
У прикладі нижче компанія Genstar шукає менеджера з маркетингу із зарплатою 18-30 тисяч гривень.
Згідно з Work.ua, найбільше маркетологи заробляють у Києві — в середньому 28 000 гривень, це зараз 780 доларів.
- У Дніпрі — 22500 гривень або 630 доларів.
- У Запоріжжі — 18500 гривень або 515 доларів.
- У Львові — 21000 гривень або 585 доларів.
- В Одесі — 22500 гривень або 630 доларів.
- У Харкові — 20000 гривень або 560 доларів.
- Дистанційно — 27500 гривень або 770 доларів.
Згідно з виданням Мінфін із посиланням на дослідження Rabota.ua (на жаль, більше не у відкритому доступі) маркетинг, реклама та PR входять до топ-5 сфер із найвищими зарплатами, у середньому — 26600 гривень.
Сайт Djinni вказує середню вилку зарплат маркетологів — 1000-2000 доларів, а це 3586-71730 гривень.
Деякі компанії на Djinni пропонують зарплату, яка може конкурувати із європейськими.
Переваги та недоліки роботи маркетологом
Кожна професія має свої плюси та мінуси. Розкажемо докладно про різні сторони роботи у маркетингу.
Плюси кар’єри у маркетингу
Креативність. Однією з головних переваг роботи в індустрії є можливість проявляти творчий підхід: у створенні розсилок, підготовці або перевірці рекламних креативів, створенні контент-плану для компанії.
Різноманітність. Маркетинг — це велика динамічна галузь. Завжди є можливість дізнатися щось нове та зайнятися тим, що відповідає вашим навичкам та інтересам. Вивчення нової інформації, зміна виду діяльності допомагає уникнути рутини та депресії.
Вплив. Маркетологи впливають на людей через рекламу, тексти, створення нових продуктів. Чим більш масштабний проєкт ви обрали — тим більше впливаєте на навколишній світ. Наприклад, рекламу горілки Nemiroff у кліпі Lady Gaga «Bad Romance» з 2009 року переглянули 700 мільйонів разів.
Кар’єрний ріст. Маркетинг — це сфера, що швидко розвивається, з нескінченними можливостями кар’єрного росту і розвитку як горизонтально, так і вертикально. Наприклад, від фахівця із соціальних мереж до керівника з маркетингу.
Мінуси кар’єри у маркетингу
Стислі терміни. Багато завдань у маркетингу потрібно вирішувати швидко, тому іноді доводиться працювати у неробочий час. Наприклад, щоби встигнути організувати захід, швидко відреагувати на негатив про компанію, випустити матеріал згідно з інфоприводом.
Динамічність сфери. Маркетинг — це галузь, яка ніколи не стоїть на місці. Тенденції та алгоритми змінюються, поведінка споживачів також. Це означає, що потрібно адаптуватися та бути відкритими до змін, щоб досягати високих результатів.
Наприклад, ще не так давно контент-маркетологам достатньо було вміти розбиратися в SEO, створенні рекламних та навчальних текстів для сайту компанії, а сьогодні важливо розуміти, як працюють відеомаркетинг та короткі формати контенту.
Вимірювання результатів. На відміну від інших галузей, де успіх легко виміряти, досягнення маркетолога не завжди очевидні. Наприклад, якщо маркетолог займається організацією рекламних заходів, складно зацифрувати, скільки прибутку вони принесуть компанії.
Жорстка конкуренція. Через низький поріг входу маркетинг належить до висококонкурентних галузей. Потрібно вміти правильно презентувати себе, щоб отримувати найкращу роботу.
Як стати маркетологом
Є кілька шляхів для здобуття професії.
Навчання в університеті. Один із найпоширеніших способів — здобуття освіти у сфері маркетингу в університеті.
Плюс навчання в університеті — ви отримаєте базові класичні знання з маркетингу, які завжди будуть вам у пригоді, незалежно від того, який напрям ви виберете. Наприклад, ви розберете такі теми як поведінка споживачів, маркетингове ціноутворення.
Мінуси: тривалість навчання, відірваність від практики.
Онлайн-курси та сертифікати. Зараз є безліч онлайн-курсів та програм з маркетингу. Їх можна знайти на Coursera та інших подібних платформах.
Плюс онлайн-курсів — можна підібрати навчання під конкретну навичку і відразу почати практикувати, програми завжди адаптовані під поточні тренди.
Мінус — вузький напрям.
Академія SendPulse — чудова можливість навчитися у практиків затребуваним для маркетологів навичкам.
Наші курси підходять:
- Початківцям. Якщо ви вирішили освоїти професію маркетолога, але не вибрали конкретний напрям. На наших курсах ви отримаєте системні знання з маркетингу, які допоможуть розібратися у професії та зробити усвідомлений вибір.
- Маркетологів. Наприклад, якщо вам тісно на позиції спеціаліста та ви хочете керувати відділом. Для цього потрібно вміти робити наскрізну аналітику, розуміти принципи performance-маркетингу та вміти керувати людьми. Академія SendPulse допоможе здобути ці навички.
У нашій академії ви знайдете:
- курси з email маркетингу;
- курси з чат-ботів;
- реклама та аналітика;
- просування бізнесу у соцмережах.
Самонавчання. Багато успішних фахівців починали з цього. Ви можете читати книги, блоги, дивитися відеоуроки. Це займе більше часу та самодисципліни, але це безплатно.
Стажування та практика. На стажуванні ви одночасно навчаєтесь та працюєте. Навіть з одним таким досвідом у вас буде перевага перед іншими здобувачами на співбесідах.
Особисті проєкти. Просування особистого проєкту, наприклад, блогу надасть змогу потренуватися в маркетингу на практиці та надалі показати свої успіхи роботодавцям. Розповісти маркетологу про себе зручно за допомогою портфоліо на лендингу. У SendPulse створити такий лендинг максимально легко. Крім того, у нього є інші переваги:
- Адаптивність. Сайт на конструкторі SendPulse добре відображається на будь-якому пристрої: текст приємно читати, форми та кнопки функціональні, усі блоки розміщуються по ширині екрана.
- Мультиканальні форми підписки. Клієнтам можуть обрати зручний канал зв’язку: email, SMS або чат-бот у месенджері.
- SEO-оптимізація та аналітика. Ви можете контролювати, як ваш сайт відображається у пошукових системах та соцмережах, отримуючи цільовий органічний трафік. А інтеграція з Google Analytics надасть змогу аналізувати кількість відвідувань та поведінку користувачів.
Висновок
Професія маркетолог — складна, цікава і дуже динамічна. Навчитися маркетингу можна не лише в університеті, а й на курсах та за допомогою безплатних матеріалів.
Заходьте в академію SendPulse, навчайтеся у практиків, отримуйте сертифікат та не зупиняйтесь у розвитку. Якщо ви готові постійно покращуватися, професія маркетолог надасть вам майже безмежні фінансові та кар’єрні можливості. Адаптивний лендинг від SendPulse допоможе легко знайти та зацікавити клієнтів.