Маркетинг та продажі

Бізнес-план: значення, різновиди, структура та покрокова інструкція зі створення

15 minutes

Бізнес-план: значення, різновиди, структура та покрокова інструкція зі створення

Значною мірою успіх бізнесу залежить від ретельно продуманої ідеї, яку проаналізували та зафіксували в документі. Якщо підприємець не врахує ризики та не виявить перспективи розвитку організації, він може зазнати збитків. Щоб уникнути помилок, потрібно створити бізнес-план проєкту, який покаже його сильні та слабкі сторони, а також допоможе дістати інвестиції. У цій статті ми розберемося, як скласти бізнес-план, а також розглянемо його різновиди, стандарти бізнес-планування і дізнаємося, у чому полягає його ефективність.

Що таке бізнес-план

Бізнес-план — це документ, у котрому детально описані дії щодо розвитку проєкту, стартапу або великої компанії. Він дає змогу дізнатися про перспективні методики для управління підприємством, оцінити ризики, а також розрахувати початкові витрати й доходи.

У бізнес-плані міститься інформація:

  • Про ініціатора проєкту.
  • Опис продукції чи послуг.
  • Аналіз ринку.
  • Маркетингова стратегія.
  • Економічні розрахунки ведення діяльності.
  • Ефективність ідеї.

У документі є текст, графіки, таблиці, фотографії, розрахунки, звіти, дані досліджень тощо. Головне — уникати води й не ухилятися від суті ідеї.

Перед тим, як розпочинати складання бізнес-плану, дайте відповідь собі на три запитання:

  1. Що є зараз? Оцініть свої знання та спробуйте з’ясувати, які нюанси вам слід вивчити, щоб уникнути помилок на старті та не злити капітал, який ви відклали на свій проєкт. Підприємцям, які займаються бізнесом не перший рік, буде простіше розписати ідеї та сказати, які ризики на них чекають. Подумайте: можливо, у вас уже є частина необхідного обладнання або знаєте, де орендувати приміщення.
  2. Якого результату ви хочете досягти? Відповідь «мати прибуток і захопити весь ринок» — не годиться. Кінцевий результат має оцінюватись у цифрах та показниках. Наприклад, детально розпишіть, яку нішу ви хочете зайняти, яку думку несете споживачам, на який обсяг виробництва потрібно вийти до кінця року чи через п’ять років.
  3. Які дії потрібно зробити, щоб досягти вашої мети? Розпишіть чіткий план дій: скільки грошей вкласти в закупівлю матеріалів, які папери знадобляться для оформлення сертифікатів та ліцензій, як просувати готову продукцію та які фахівці вам допоможуть у реалізації проєкту.

Кому й навіщо потрібний бізнес-план

А тепер з’ясуємо цілі та завдання бізнес-плану та розберемося, яку інформацію потрібно розмістити для осіб, які ухвалюють рішення.

Цілі бізнес-плану

  1. Оцінка та аналіз перспектив розвитку майбутнього проєкту. На етапі формування ідея може здатися прибутковою, але під час ретельного розбору ризиків проєкт виявляється збитковим.
  2. Переконання інвесторів, які готові вкласти кошти.
  3. Допуск до отримання субсидій та державної підтримки, скажімо, грантів.

Завдання бізнес-плану

  • Визначити напрям бізнесу.
  • Оцінити ринок збуту та його особливості.
  • Затвердити короткострокові та довгострокові цілі.
  • Розробити стратегію просування.
  • З’ясувати, які спеціалісти потрібні для реалізації проєкту.
  • Визначити якість продукту та оцінити масштаб виробництва.
  • Оцінити ризики та витрати.
  • Прописати бюджети всіх етапах реалізації проєкту.
  • Розглянути варіанти маркетингових заходів.
  • Вказати економічні показники та параметри, за якими оцінюватиметься кожен етап реалізації плану.

Бізнес-план може складатися для кількох груп осіб — від цього залежить регламент його оформлення.

ПараметриДля себе та співробітниківДля інвесторів
Для когоВласне підприємець та співробітники.Сторонні підприємці, банки, кредитори, партнери, держава.
Для чогоСкласти чіткий план дій для кожного учасника процесу та зрозуміти, як дійти бажаного результату.Довести ефективність вкладення коштів, а також показати важливість проєкту для громади або суспільства.
Важлива інформація в документіПоказати етапи та розписати бюджети.Детально відобразити ефективність інвестицій, доходів, рентабельності та окупності — з підтверджувальними даними.
Вимоги до оформленняПлан відбиває лише важливі етапи. Його не обов’язково оформляти, роздруковувати та прописувати резюме.

У бізнес-плані для внутрішнього розгляду головне — відобразити реальну ситуацію.

Регламент оформлення суворий.

Наприклад, популярний стандарт бізнес-планування від UNIDO містить такі розділи:

  • Резюме.
  • Опис галузі та компанії.
  • Опис послуг чи товарів.
  • Продаж та маркетинг.
  • План виробництва.
  • Організаційний план.
  • Фінансовий план.
  • Оцінка ефективності проєкту.
  • Гарантії та ризики компанії.
  • Програми.
    Документ потрібно скласти акуратно, уникати помилок та неточностей. При всьому додаються: текст, таблиці, графіки, результати досліджень та діаграми. До плану можна зробити презентацію та надати зразки продукту.
Бажаний результатЗрозуміти ринок збуту та нішу загалом, а також розрахувати стартовий капітал та подальші інвестиції в розвиток та просування продукту.Переконати інвесторів вкласти свої гроші в проєкт, отримати кредит від банку чи грант від держави.

Приклад однієї ідеї, розписаної на два бізнес-плани:

Для внутрішнього розгляду. Команді розробників сайтів потрібно 3 комп’ютери, інтернет, робочий простір — стіл, стілець, канцелярське приладдя, навушники; кухня та зона відпочинку. На старті можна почати працювати з дому, а згодом — орендувати приміщення чи зняти коворкінг. Підсумкова сума витрат для початку: комп’ютери + замовлення обіду по 500 гривень на кожного = 251 500 гривень.

Для інвесторів. Для ефективної роботи команди необхідно: 250 000 гривень на комп’ютери, 600 гривень на інтернет щомісяця, 50 000 гривень на створення робочого простору для кожного співробітника, облаштування кухні — 100 000 гривень та замовлення обіду — 500 гривень на день на одного фахівця.

Принципи бізнес-планування

Щоб ваш бізнес-план вийшов виразним і ефективним, під час його складання дотримуйтесь таких принципів:

  • Єдина структура. Усі інструкції та завдання, згадані в бізнес-плані, не мають суперечити одна одній. Вони доповнюють етапи й допомагають досягти бажаного результату.
  • Безперервність дій. План створюється, щоб постійно відстежувати динаміку, статистику та планувати, що робити далі. Не робіть бізнес-план аби було — це корисний інструмент, що допомагає розуміти, як рухатися до поставленої мети.
  • Гнучкість. Якщо на якомусь етапі з’ясувалося, що обрана стратегія не працює чи завдає шкоди бізнесу, внесіть коригування. Підприємець має заздалегідь розуміти, що одну із ключових ролей на ринку грає саме гнучкість. Від цього й залежатиме результат.
  • Точність. Детально розпишіть усі ваші дії та завдання. А до якісних показників додайте кількісні складники. Після того, як напишете бізнес-план, перевірте ще кілька разів усі етапи та перерахуйте дані.

Різновиди бізнес-планів

Ми вже почали розглядати основні різновиди бізнес-планів цільового призначення — внутрішні та зовнішні. Вони своєю чергою діляться ще кілька підвидів. Розглянемо кожен докладніше.

Для внутрішнього розгляду

Управлінський бізнес-план. У документі відображаються основні етапи досягнення цілей. Тут вказуються конкретні завдання та ролі співробітників, а також взаємодія між відділами.

Такий бізнес-план дає можливість оцінити внесок кожного учасника та зрозуміти, як уникнути помилок та досягти поставлених цілей. Це можливо як план на етапі створення компанії, так і впровадження ідеї в існуючу організацію.

Бізнес-план проєкту. Документ, що дає змогу розрахувати обсяг інвестицій у реалізацію ідеї.

Це може бути великий стартовий проєкт із реалізації виробництва чи довгострокова ідея в межах будь-якого періоду, яку компанія хоче впровадити в основний робочий процес. Скажімо, відкриття нового напряму на заводі з виробництва машин — розроблення модельного ряду автомобілів на автопілоті з використанням штучного інтелекту.

Цільовий бізнес-план. Це одноразовий проєкт, який доповнює основний бізнес-план.

Наприклад, вибір точок, де компанія розмістить свій продукт — масажні крісла, на яких люди зможуть розслабитися після шопінгу. Тут можна показати результати дослідження з викладками на місця найбільшого скупчення людей, а з кожної точки розписати витрати на оренду місця в приміщеннях — торгових центрах, вокзалах, аеропортах, бізнес-центрах та готелях.

Для зовнішнього розгляду

Бізнес-план для інвесторів. Документ, де відображено результати досліджень ринку, варіанти стратегій розвитку та обсяги фінансових вливань. Зібрана інформація має переконати інвесторів вкластися в реалізацію проєкту.

Бізнес-план для отримання кредиту. Документ розробляється, щоб дістати позику чи кредит у банку. Як і в попередньому бізнес-плані, ви показуєте приклади своїх досліджень і відображаєте ефективність ідеї — окупність та рентабельність проєкту. Тут важливо наголосити, що вся інформація має бути сконцентрована на цих двох показниках, щоб банк розумів терміни повернення коштів і який відсоток він вам виставить.

Бізнес-план для продажу чинного проєкту. Документ для майбутніх власників, де ви можете відобразити звіти щодо вашої діяльності та показати ефективність проєкту. Також ви розраховуєте умови продажу.

Відомі стандарти бізнес-планування

Розглянемо стандарти оформлення бізнес-планів, які ви можете використовувати.

Популярні міжнародні стандарти бізнес-планування:

  • Придуманий Організацією з промислового розвитку та міжнародного промислового співробітництва ООН — UNIDO, або United Nations Industrial development organization. Береться за першоджерело та використовується в інших методиках.
  • Розроблено консалтинговою фірмою BFM Group. Один із найдокладніших стандартів. Основний акцент робиться на маркетингу та фінансово-економічному аналізі.
  • Створений Європейським банком реконструкції та розвитку — ЄБРР. Особлива увага приділяється фінансовим показникам.
  • Проєкт Швейцарської консалтингової асоціації KPMG International Cooperative, або KPMG International. Орієнтований швидше на менеджмент та внутрішні процеси, аніж на інвесторів.

Як скласти бізнес-план: структура та зміст

У цьому розділі ми докладно розглянемо структуру бізнес-плану та в деталях розберемо кожний розділ із прикладами. Але спочатку обговоримо, як підготуватися до роботи над бізнес-планом.

Підготовка

Перед тим, як сідати за бізнес-план, зберіть усі необхідні дані:

  • Аналіз ринку та конкурентного середовища. Якою є ситуація в країні й у тому місті, де ви плануєте вести бізнес, на що є попит і як ринок відповідає на нього своїми пропозиціями, хто лідер у вашій ніші і які є конкуренти.
  • Збір вихідних даних про організацію та проєкт. Яка форма управління вашої компанії, скільки інвестицій потрібно для розвитку бізнесу, хто має допомагати вам у досягненні цілей, які матеріали потрібні для виробництва, які активи у вас уже є тощо.
  • Структура фінансової моделі проєкту. Де і як ви проводитимете розрахунки — Excel, онлайн-калькулятори, Project Expert, або замовите збір аналітики в компанії, яка підготує для вас усе необхідне.
  • Написання бізнес-плану. Далі вирішіть, який різновид бізнес-плану вам потрібний, та виберіть варіант оформлення.

Титульна сторінка

Це обкладинка вашого документа, тому титул необхідно заповнити акуратно та правильно.

На титульному листі має бути:

  • Повна назва проєкту.
  • Назва організації, яка використовуватиме та реалізовуватиме план.
  • Розташування компанії.
  • Контактні дані: номер телефону, електронна пошта, месенджери.
  • Інформація про керівника компанії або упорядника документа.
  • Дата створення бізнес-плану.

Щоб одразу зацікавити інвесторів, додайте:

  • Час окупності проєкту.
  • Запланований дохід.
  • Обсяг фінансових вливань у реалізацію проєкту.

Приклад даних, які важливо вказати:

Повна назва проєктуФітнес-студія «Котигорошко»
Назва організації, яка використовуватиме та реалізовуватиме планФОП Степанчук Іван Сергійович
Розташування компаніїм. Луганськ, проспект Бандери 23, офіс 5
Контактні дані: номер телефону, електронна пошта, месенджерителефон, Viber, Telegram: +38 (067) 233 33 33,
email: slavageroyam@koty.com.ua
Інформація про керівника компанії або упорядника документаПлан створила заступниця директора Ковалько Надія Іванівна
Дата створення бізнес-плану12.03.2023
Для інвесторів
Час окупності проєкту3 роки з моменту реалізації
Запланований дохід200 000 гривень
Обсяг фінансових вливань у реалізацію проєкту1 мільйон гривень

Варіант оформлення документа в Microsoft Word, який показує, як можна розмістити інформацію на першому аркуші.

Приклад, як розмістити інформацію на титульному листі
Приклад, як розмістити інформацію на титульному листі

Меморандум про конфіденційність

Тут додають інформацію про авторське право та дозвіл або заборону копіювати вміст документа та розміщувати дані в інших джерелах.

Приклад оформлення меморандуму про конфіденційність.

Приклад оформлення меморандуму про конфіденційність
Приклад оформлення меморандуму про конфіденційність

Після цієї інформації можна розмістити зміст документа з усіма пунктами та підпунктами.

Резюме

Це стисла інформація про проєкт, що містить головне зі всіх розділів бізнес-плану. Саме на цій сторінці в інвесторів формується повне уявлення про проєкт.

Резюме пишуть в останню чергу, коли у вас уже готові всі описи проєкту, розроблені стратегії та розраховані показники ефективності.

Важливо! Резюме бажано помістити на одну або дві сторінки, але так, щоб вона надихнула іншу сторону вкластися в проєкт.

Приблизний план резюме — у вашому випадку він може відрізнятися:

  • Цілі та завдання проєкту.
  • Строки реалізації бізнес-плану.
  • Етапи чи кроки щодо втілення проєкту.
  • Методи.
  • Актуальність та унікальність ідеї.
  • Об’єм інвестицій.
  • Терміни окупності та рівень доходу.
  • Прогноз ефективності — підсумкові цифри з розрахунків. Приділіть цьому пункту більше часу та подайте дані у форматі таблиці або графіка.
  • Можливі ризики.

Головне — не прикрашайте інформацію. Досвідчені інвестори помітять неточність і можуть відразу відмовитися від проєкту, навіть не прочитавши документ до кінця.

Цілі

Тут важливо відобразити ключові цілі, які ви ставите перед собою. Це може бути діяльність із ведення бізнесу або конкретний продукт чи послуга.

Також тут зазначають:

  • Технологічні процеси. Їх можна відобразити схематично — у вигляді інфографіки в майнд-картах, таблиці, картинки, або вказати кілька важливих пунктів. Глибший аналіз залиште для наступних розділів.
  • Переваги для споживачів. Подавайте разом із доказами: цифри, таблиці, дослідження тощо. Коротко та чітко.
  • Унікальність проєкту. Вкажіть особливість вашої ідеї — заради чого саме до вас прийдуть споживачі. Це може бути новий продукт на ринку чи низька собівартість матеріалів виробництва товару.
  • Перспективи розвитку. Показати інвесторам, як ви розвиватимете проєкт після реалізації плану. Наприклад, це може бути розширення виробництва, навчання співробітників чи вихід на міжнародний ринок.
  • Патенти та авторські права. Якщо ваша ідея вже має патент, покажіть це інвесторам — це буде ще одним доводом унікальності проєкту.

Аналіз галузі

У цьому розділі вказують викладки за результатами дослідження ринку та його споживачів у масштабах міста, країни чи світу. Дані можна вказати в тексті або виділити таблицю. Головне — щоб у цьому розділі було зібрано всю доступну інформацію, яка підтверджує ваші цілі, завдання та актуальність ідеї.

Показники, які можна включити до розділу «Аналіз галузі»:

  • Обсяг ринку.
  • Портрет клієнта та опис сегментів ЦА.
  • Вплив зовнішніх чинників у розвитку ніші.
  • Аналіз конкурентів.
  • Ціноутворення.
  • Варіанти просування продукції.

Дані можна взяти з публікацій ЗМІ, Держстату та інших джерел, де наведено дослідження ринку та ситуації в економіці та політиці.

Розкажіть інвесторам, який товар популярний у вашій ніші, а який не має попиту. Оцініть перспективи вашої ідеї для міста та його мешканців. Вивчіть конкурентів і покажіть їхні переваги та недоліки — з ким ви будете суперничати на рівних, а до кого ще потрібно «дорости».

Від редакції

Шановні читачі, ця стаття є перекладом з російського блогу. На жаль, ми не змогли знайти у вільному доступі гарних та лаконічних прикладів українськомовних бізнес-планів, тому лишили ті, що були в оригіналі. Тому будь ласка, не дивуйтеся назвам російських міст та рублям на картинках і графіках.

Нижче наведено хороший приклад аналізу галузі з таблицями та дослідженнями ринку готельного бізнесу. У тексті докладно розібрано потреби мешканців міста та приїжджих. У регіоні розташовані великі промислові підприємства, тому ми спостерігаємо приріст іноземних фахівців, які приїжджають у відрядження на кілька днів або навіть тижнів. Отже, їм треба десь жити — і найзручнішим варіантом було б відкриття готелю.

бізнес-план для готельного бізнесу
Приклад аналізу галузі для готельного бізнесу

Приклад короткого аналізу ринку збуту — бізнес-план електронного торгового майданчика. Тут є опис та дослідження ніші, а також вибір ЦА. У такому варіанті інформацію краще використовувати для внутрішнього розгляду, оскільки інвестор може не розібратися в нюансах ніші й вашої ідеї.

Приклад короткого опису ринку збуту
Приклад короткого опису ринку збуту

Функції

Завдяки цьому розділу ми звужуємо дослідження до внутрішніх процесів і заглиблюємося в проєкт.

У «Функціях» зазначаємо таку інформацію:

  • Напрям вашої діяльності та вироблені продукти.
  • Юридичні дані про організацію.
  • Фінансові показники, наприклад, статутний капітал.
  • Розташування головного офісу та адреси магазинів чи салонів.
  • Додаткова інформація — скажімо, час роботи та кількість співробітників.

Це приклад заповнення інформації про підприємство, яке займається розробленням інформаційних систем. Тут вказано різновид діяльності, типи продукції, юридичні дані, керівні особи, персонал та банківські реквізити.

Приклад бізнес-плану створення відділу комп’ютерної безпеки
Приклад бізнес-плану створення відділу комп’ютерної безпеки

Продажі та послуги

У цьому розділі вказується інформація про вашу продукцію:

  • Назва товару чи послуги.
  • Інструкція з використання продукту та короткий опис сегментів ЦА, на які орієнтований товар.
  • Характеристики — основні та додаткові.
  • Переваги продукту та його конкурентні якості.
  • Авторські права та патенти на кожен продукт.
  • Ліцензія — якщо її потрібно отримати, напишіть про це.
  • Сертифікати якості.
  • Вплив на екологію — здоров’я людини та безпека довкілля.
  • Дані про постачання та пакування товару.
  • Гарантійний термін та варіанти сервісного обслуговування.
  • Експлуатаційні характеристики товару.
  • Варіанти утилізації продукту.

Приклад, як можна оформити розділ з описом продукції в бізнес-плані будівництва нового цегельного заводу. Тут можна побачити інформацію в таблицях — різновиди продуктів та обсяги виробництва, а також список нових товарів: розмір цегли, вагу, тип поверхні, міцність та морозостійкість.

Приклад, як можна розписати інформацію про продукцію
Приклад, як можна розписати інформацію про продукцію

В іншому прикладі в бізнес-плані логістичного центру вказана інформація про послуги, варіанти зберігання товарів, експедиторські різновиди транспортувань, організацію процесів комплектації замовлень та відвантаження посилок.

Бізнес-план приклад
Приклад бізнес-плану — оформлення інформації про продукцію та послуги

Маркетинг

Після аналізу галузі та вивчення продукції переходимо до розроблення маркетингової стратегії просування.

Аналіз має містити такі параметри:

  • Вивчення ринку та цільової аудиторії.
  • Конкурентні якості товару чи послуги.
  • Варіанти реалізації продукції.
  • Шлях клієнта чи етапи від виробництва товару до його покупки споживачем. Тут ви можете відобразити обидва дослідження, щоб виявити можливі проблеми та ризики — а в подальших розділах вказати рішення.
  • Ціноутворення — цей пункт може бути врахований у розділі «Аналіз галузі».
  • Методи просування продукції та варіанти підвищення попиту на товар.

Цьому розділу й наступним потрібно приділити особливу увагу, оскільки це важливі складники, які допоможуть прийняти рішення, чи варто реалізовувати проєкт, чи краще продумати варіант іншого бізнесу.

Важливо! У маркетинговому плані вкажіть зв’язок між трьома параметрами: ціна, рентабельність та якість продукту.

Коли виявите цей зв’язок, ви зможете визначитися з маркетинговою стратегією:

  • Просування доступної продукції середньої якості.
  • Унікальний товар, який не має аналогів.
  • Вузькоспеціалізована продукція, яка потребує ретельного аналізу гіпотез і прогнозів щодо просування.

А тут приклад якісного маркетингового аналізу в бізнес-плані школи анімації. Повне дослідження ринку з графіками та даними, опис сильних та слабких сторін конкурентів, приклади цільової аудиторії, а також варіанти просування проєкту.

Маркетинговий аналіз у бізнес-плані школи анімації
Маркетинговий аналіз у бізнес-плані школи анімації

Продовження маркетингового аналізу в бізнес-плані школи анімації: ціноутворення та план з офлайн та онлайн-просування на два роки.

Маркетинговий аналіз у бізнес-плані
Маркетинговий аналіз у бізнес-плані

Компанія використовувала для моніторингу конкурентів та сегментації ринку SWOT-аналіз. Це один з інструментів стратегічного планування. Він допомагає виявити сильні та слабкі сторони організації, її можливості та передбачувані загрози, тобто визначити, які чинники впливають на компанію.

Мінус цього дослідження в тому, що аналіз не підкріплений якісними та кількісними показниками — й оцінити його точність буде неможливо.

SWOT-аналіз та його складові
SWOT-аналіз та його складові

Виробництво

Одне з основних розділів, у якому описуються всі етапи виробництва. У бізнес-планах, що створюються для внутрішнього розгляду, цей розділ додають другим у документі.

Тут ви маєте розглянути такі параметри:

  • Активи підприємства — приміщення, обладнання, персонал.
  • Технології виробництва продукції.
  • Оренда або придбання додаткових приміщень.
  • Наймання персоналу.
  • Безпека продукції для людини та навколишнього середовища.
  • Виробничі потужності та необхідні ресурси.
  • Дані про субпідрядників та постачальників — умови співробітництва та контакти.
  • Кошторис поточних витрат.
  • Розрахунок собівартості продукції.

Усі дані мають бути точно вказані та розписані. Якщо в розділі не міститься таблиця або кошторис — прикріпіть їх до розділу «Програми» із зазначенням назви та номера сторінки.

Скажімо, у виробничому розділі в бізнес-плані курячої ферми потрібно описати дії щодо реєстрації бізнесу та правильного оформлення паперів. А також варіанти вибору приміщення, технології виробництва та різновиди обладнання.

Організація

У розділі «Організація» вказують нормативно-правові акти, що регулюють діяльність підприємства. Структура плану залежатиме від форми управління: кооператив, акціонерне товариство, холдинг, державна установа тощо.

Тут також можна додати графік реалізації проєкту та терміни виконання завдань.

Приклад опису організації в бізнес-плані ландшафтного дизайну. Нижче наведено інформацію про форму управління бюро та етапи його реєстрації, а також описано штат компанії — кількість співробітників, посади та підсумковий оклад на місяць для кожного фахівця.

Варіант, як можна оформити організаційний план
Варіант, як можна оформити організаційний план

Фінанси

Розділ, де ви вказуєте всі економічні показники та робите розрахунки. Дані можна навести в підсумковій таблиці та прикріпити її до розділу «Програми».

Що містить фінансовий план:

  • План доходів та витрат на кілька років.
  • Строки реалізації проєкту.
  • План переміщення коштів та активів.
  • Інвестиційні вкладення.
  • Запланований прибуток у перший рік.
  • Аналіз беззбитковості.
  • Рівень рентабельності.
  • Терміни окупності.

Наприкінці розділу необхідно провести аналіз ефективності ідеї:

  • Звітність про прибуток та витрати.
  • Структура податкового відрахування.
  • Опис динаміки поведінки фінансових показників.
  • Витрати, які будуть потрібні після використання інвестиційних коштів.

Приклад фінансового розділу в бізнес-плані відновлення виробництва сиру. Нижче ви можете побачити вихідні дані, структуру витрат проєкту, собівартість продукції, перелік прийнятих припущень та обмежень, ефективність проєкту та строки повернення кредиту.

Фінансовий аналіз у бізнес-плані
Фінансовий аналіз у бізнес-плані

Також додамо графіки та звіти, де можна показати дані та його динаміку.

Тут ви можете побачити фінансовий план за підсумковими показниками, динаміку чистого прибутку, зведений звіт про рух коштів, аналіз ефективності ідеї та терміни окупності проєкту.

Приклад, як можна відобразити фінансові показники в графіках та таблицях
Приклад, як можна відобразити фінансові показники в графіках та таблицях

Оцінювання ризиків

У будь-якому бізнесі будуть ризики. Їх важливо заздалегідь зрозуміти та знайти способи, як мінімізувати, а в ідеалі — уникнути.

Цей розділ допоможе вам швидко реагувати на зміни ринку та бути гнучкими у веденні бізнесу. Тому рекомендуємо його обов’язково заповнити та провести ретельний аналіз.

Після вивчення ризиків ви можете вибрати найефективніші рішення, наприклад:

  • Дотація від держави.
  • Страхування.
  • Запорука.
  • Банківські гарантії.
  • Передача прав власності.
  • Гарантія готового товару.

Приклад оцінювання ризиків у бізнес-плані виробництва алкогольної та слабоалкогольної продукції. У розділі вказано фінансово-економічні, комерційні, інвестиційні, експлуатаційні, соціально-політичні ризики та форс-мажорні обставини. Також розрахунок показників ефективності з урахуванням різких змін.

Приклад оформлення розділу «Оцінювання ризиків» у бізнес-плані
Приклад оформлення розділу «Оцінювання ризиків» у бізнес-плані

Програми

В останньому розділі ви прикладаєте великі файли — звіти, графіки, приклади продукції, презентацію, фільм про компанію тощо.

Типові помилки в складанні бізнес-плану

А тепер розберемося з помилками, яких найчастіше припускаються навіть досвідчені підприємці. Недоліки можуть призвести до того, що ви не зможете переконати інвестора вкласти гроші в проєкт.

Можна виділити три ключові помилки:

  • Технічні — неправильна обробка даних та помилки в обчисленнях.
  • Концептуальні — немає досвіду в бізнес-сфері, незнання тонкощів технології виробництва.
  • Методичні — спотворення уявлень про бізнес або просте неуважність під час планування.

Популярні помилки:

  1. Не було враховано всі витрати.
  2. У бізнес-плані для інвестора багато води.
  3. Неправильні розрахунки.
  4. Порожні обіцянки, не підтверджені даними.
  5. Немає аналізу можливих ризиків.
  6. Прогалини в знаннях законодавчої бази, значить, немає гарантій того, що бізнес буде запущено.
  7. Недостатній аналіз галузі.
  8. Низька сума інвестицій, потрібна для реалізації проєкту.
  9. Невірні терміни в етапах бізнес-плану.
  10. Схеми повернення коштів немає або вона вводить в оману.
  11. Немає інформації про конкурентів.
  12. Орфографічні, пунктуаційні та стилістичні помилки в тексті.

Висновок

У цій статті ми розібрали, як скласти бізнес-план та за якими правилами це потрібно робити, а також розглянули приклади проєктів та їхнє оформлення.

  • Бізнес-план — це важливий документ, який засвідчує ефективність вашої ідеї та допомагає робити все поетапно й не витрачати сили на вирішення зайвих завдань.
  • Документ для внутрішнього користування не вимагає строгого оформлення, головне — відобразити всі дії, розписати цілі та завдання кожного фахівця.
  • План для інвесторів має бути оформлений грамотно та відповідно до прийнятих стандартів.
  • Якщо ви хочете ознайомитися з додатковими прикладами бізнес-планів, вивчіть варіанти у відкритих джерелах, наприклад, pro-consulting.ua.
  • Не намагайтеся знайти в інтернеті проєкт, що повністю відповідає вашій ідеї. Створюйте свій план самостійно — тоді він відображатиме реальні та актуальні дані.
  • Вивчайте кожен розділ у плані — переглядайте інформацію та перераховуйте параметри.

А щоб автоматизувати маркетингову стратегію, реєструйтесь у сервісі SendPulse та підключайте наші інструменти: створюйте лендинги, використовуйте CRM, відправляйте email, Viber, SMS розсилки, а також підключайте чат-боти на своєму сайті та в популярних месенджерах. А якщо ви хочете створювати або просувати онлайн-курси, ознайомтеся з нашою платформою!

Дата публікації:

9 Тра. 2023

Віталій Весьолов

Журналіст без диплома, копірайтер без сертифікатів, тексти без води, трафік без проблем

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Середня оцінка: 4/5
Всього голосів: 15
Поділитися:
Twitter