SaaS-сервіс (з англ. software as a service – програмне забезпечення як послуга) – це хмарний сервіс, який можна використовувати онлайн без попередньої установки на свій комп'ютер або мобільний пристрій. SaaS-компанії працюють на основі підписки.

У цій статті ми розглянемо особливості, переваги та недоліки SaaS і пояснимо різницю між SaaS і PaaS. Ми також розкриємо деякі поширені проблеми безпеки SaaS і ключові показники ефективності, а також дізнаємося, як створити SaaS-компанію покроково.

Особливості технології SaaS

Основна відмінність SaaS як бізнес-моделі полягає в тому, що власник сервісу повністю відповідає за його апгрейд, техобслуговування та керування. Для використання функціоналу платформи користувачам не потрібно завантажувати програмне забезпечення, встановлювати його та оновлювати. Для власників бізнесу модель SaaS стала справжнім порятунком від головного болю, пов'язаного з неліцензійними програмами, на які можуть натрапити клієнти.

Принцип роботи SaaS-сервісів часто порівнюють із орендою житла. Меблі, техніку та всі зручності надає власник, а мешканець платить за користування. Однак таке порівняння не можна назвати коректним, оскільки воно є досить поверхневим. Щоб краще зрозуміти, що відрізняє SaaS-сервіс від інших, ознайомтеся з особливостями його роботи.

  • Скорочений час налаштування. На відміну від традиційних розробників додатків, процес конфігурації та встановлення програм SaaS є простим і швидким. Завдяки хмарним технологіям власники продуктів безперешкодно запускають свої нові програми для користувачів. Провайдери SaaS спрощують процеси та зменшують витрати на технічне обслуговування програмного та апаратного забезпечення, звільняючи користувачів від необхідності встановлювати програми на своїх комп’ютерах. В результаті люди економлять час на всіх цих процесах.
  • Низька вартість. SaaS-компанії є відмінним вибором для підприємців з обмеженим бюджетом. Керуючи цим бізнесом, власники продуктів можуть уникнути попередніх витрат на апаратне забезпечення, обслуговування та оновлення.
  • Гнучкість. Нові програми, їхні додаткові функції та нові клієнти сприяють гнучкості вашого SaaS-продукту. Цей пункт є критичним, якщо ви хочете мати конкурентну перевагу у своїй галузі.
  • Інтеграція. Оскільки SaaS-рішення мають інтеграцію з іншими основними програмами, клієнтам не потрібно платити за інше необхідне програмне забезпечення, а користувачі можуть скористатися перевагами цієї інтеграції, не сплачуючи двічі.
  • Швидкі оновлення. Компанії постійно оновлюють свої програми, щоб надавати клієнтам інновації та передові функції. Клієнти завжди можуть бути впевнені, що встановлення оновлень не займе багато часу.

Давайте розглянемо основні переваги та недоліки SaaS-компанії.

Переваги та недоліки SaaS

Використання SaaS-платформ має низку переваг як для власників, так і для користувачів. Спочатку давайте розглянемо вигоди SaaS-рішень:

  • відсутність необхідності встановлення ПЗ;
  • невисока вартість послуг та можливість безкоштовного використання;
  • простота налаштування та можливість використання командою;
  • висока швидкість впровадження у роботу.

Тепер давайте розглянемо переваги створення SaaS-сервісу для власників:

  • відсутність проблем із поширенням неліцензійного програмного забезпечення;
  • регулярний прибуток, оскільки роботу побудовано за принципом постійного співробітництва з користувачами;
  • високий попит на ринку, оскільки для цільової аудиторії велику роль відіграє швидкість впровадження у роботу,
  • простота використання та відносно невисока вартість;
  • економія трудових ресурсів, що пов'язано з централізованою можливістю доопрацювання сервісу, тобто немає потреби повторно виконувати одну і ту ж дію.

Незважаючи на явний ряд плюсів SaaS-платформ як для власників, так і для користувачів, такі сервіси мають певні недоліки. Нижче ми докладніше розглянемо основні.

  • Дохід від кожного користувача розтягнутий у часі. Це з тим, що вартість залучення нового клієнта найчастіше перевищує прибуток від суми його першої купівлі. Тому для отримання прибутку власникам SaaS-сервісів необхідно регулярно працювати над утриманням користувачів. У цьому питанні велику роль відіграє підтримка конкурентоспроможності, розвиток бізнесу та його масштабування.
  • Постійна робота з розробниками та програмістами. Для модернізації сервісу, його масштабування та підтримки необхідні кваліфіковані фахівці, оскільки SaaS-платформа є складним продуктом. Все це коштує грошей, часу та потребує певних ресурсів.
  • Залежність сервісу від швидкості інтернету. Однак цей мінус щодня стає менш значущим, оскільки стабільність роботи інтернету регулярно зростає.

Тепер, коли ви знаєте всі плюси та мінуси, настав час з’ясувати різницю між SaaS і PaaS. Це допоможе вам прийняти зважене рішення на основі вашої основної мети.

SaaS та PaaS

SaaS (програмне забезпечення як послуга) – це програмне забезпечення на основі підписки, яке використовує браузери для розповсюдження програм клієнтам. Сторонні постачальники керують програмами для доставки їх кінцевим користувачам. Клієнтам достатньо відкрити свої браузери, щоб отримати доступ до цих програм. Приклади SaaS включають Dropbox, Cisco WebEx, Zoom, Google Workspace, Adobe, SendPulse.

PaaS (платформа як послуга) надає користувачам доступ до певних апаратних і програмних засобів, доступних в інтернеті. Розробники використовують ці інструменти для створення програм. Люди, які розробляють програмне забезпечення або програми, є основною цільовою аудиторією PaaS. Вона надає їм платформу, де вони можуть створювати якісне програмне забезпечення. Використовуючи PaaS, розробникам не потрібно витрачати всі сили та час на розробку програми з нуля та написання коду. Прикладами PaaS є Microsoft Azure, Linode і Amazon Web Services.

Простіше кажучи, SaaS і PaaS — це різні способи використання хмарного сховища для досягнення ваших цілей. SaaS — це тип готового програмного забезпечення на основі підписки, до якого можна отримати доступ за допомогою браузера, тоді як PaaS — це платформа, яка надає апаратні та програмні засоби, що дозволяє розробникам створювати програми на цій платформі.

Тепер, коли відмінності між моделями зрозумілі, давайте розглянемо кілька проблем, які можуть виникнути в роботі SaaS-компанії.

Найпоширеніші проблеми безпеки SaaS

Незважаючи на те, що SaaS-компанії вважаються дуже прибутковими та успішними, все ж є деякі недоліки, які можуть стримувати їх. Проблеми безпеки знаходяться в першому ряду недоліків SaaS, пов’язаних з даними та доступом до них. Існують випадки крадіжки даних, обмежений контроль над користувачами, які можуть мати доступ до конфіденційних даних, неможливість контролювати місцезнаходження ваших даних, обмежена безпека та можливі кібератаки.

Тепер, коли ви знаєте про всі проблеми безпеки SaaS, нам потрібно з’ясувати, як ефективно створити SaaS-компанію.

Як створити SaaS-компанію

  1. Створіть продукт, який зможе вирішити проблему клієнта
  2. Розробіть покроковий бізнес-план
  3. Переконайтеся, що ваша ідея потрібна
  4. Легалізуйте свою компанію
  5. Покращуйте свій продукт
  6. Виберіть правильну маркетингову стратегію
  7. Слідкуйте за своїми показниками

Багато людей прагнуть керувати процвітаючою та прибутковою компанією, але не всім це вдається. Щоб все зробити правильно, потрібно виконати наступні дії.

  1. Створіть продукт, який зможе вирішити проблему клієнта. Вам потрібно чітко окреслити проблему та надати рішення для її вирішення. Використовуйте свої глибокі знання та навички в галузі, щоб запропонувати краще рішення, і продемонструйте свій досвід, щоб випередити своїх конкурентів.
  2. Розробіть покроковий бізнес-план. Немає потреби багато писати, тому що для початку достатньо однієї сторінки. План має охоплювати вашу стратегію, тактику, бізнес-модель і графік. Розділ вашої стратегії має містити унікальну ціннісну пропозицію, цільову аудиторію, проблеми та рішення, а також конкурентну перевагу. Тактика повинна охоплювати канали збуту та підходи. У розділі бізнес-моделі вам потрібно вказати ваші джерела доходів і витрати, а графік повинен містити ваш план дій.
  3. Переконайтеся, що ваша ідея потрібна. Найчастіше у власників SaaS-сервісу спочатку з'являється ідея. Однак, не можна відразу приступати до її реалізації, оскільки готовий продукт може не мати попиту. Тому спочатку важливо проаналізувати цільову аудиторію, виявити її болі та інтереси, вивчити конкурентів та їх пропозиції. Ця інформація дозволить підтвердити гіпотезу, спростувати її чи створити нову. Це можна зробити кількома способами: поспілкуватися зі своїми потенційними клієнтами, провести конкурентний аналіз або створити тестову версію свого продукту.
  4. Легалізуйте свою компанію. Перегляньте правила та положення, щоб переконатися, що ви їх дотримуєтесь, не порушуючи закон. Виберіть бізнес-структуру, до якої належить ваша компанія, і зареєструйте її, пройшовши всі необхідні етапи. Щоб зареєструватися, вам також потрібна цікава та унікальна назва бренду, тож ви можете витратити на це додатковий час.
  5. Покращуйте свій продукт. Подумайте про створення мінімально життєздатного продукту (MVP). Він містить деякі основні функції, використовуючи які, клієнти зможуть поділитися своїми враженнями та ідеями щодо покращення. MVP допомагає мінімізувати витрати та збирати дані, важливі для майбутніх змін у продукті. Зберігайте ідеї вашої команди, щоб отримати найкращий результат, і уникайте аутсорсингу вашої основної команди розробки продуктів, оскільки існує ризик витоку інформації. Бажано працювати у складі вашої початкової команди.
  6. Виберіть правильну маркетингову стратегію. Ви можете використовувати різні маркетингові інструменти та канали для просування свого продукту, від реклами з оплатою за клік, традиційної реклами та email маркетингу до платної реклами у соціальних мережах. Гарною ідеєю буде використовувати кілька каналів для максимального поширення інформації про ваш продукт та ознайомлення з ними потенціальних покупців. Наприклад, SendPulse пропонує готові шаблони для email розсилки, web push, SMS, чат-боти у різних каналах, конструктор сайтів и лендінгів, попапи, CRM, платформу для курсів, щоб ви могли оптимізувати ваші бізнес-процеси, збільшити прибутки та побудувати довготривалі відносини з клієнтами.
  7. Слідкуйте за своїми показниками. Якщо ви хочете створити компанію та забезпечити її безперебійну роботу, вам потрібно контролювати її ключові показники ефективності. Оцінюючи свою ефективність, ви можете отримати багато інсайтів про свій бізнес. Це дозволить підвищити прибутковість вашої компанії, вирішити деякі проблеми, поки вони не стануть реальною загрозою для вашого бізнесу, прийняти стратегічні рішення тощо.

Розглянемо ключові показники SaaS-сервісів більш детально.

Ключові показники ефективності для SaaS-платформ

Важливо стежити за продуктивністю SaaS, щоб визначити, чи розвивається ваша компанія. Давайте розглянемо основні показники, які допоможуть вам оцінити благополуччя вашого бізнесу.

  • Відтік клієнтів. Цей показник визначає відсоток споживачів, які перестали користуватися вашим сервісом. Він має вирішальне значення для оцінки утримання клієнтів і загального стану вашого бізнесу. Вимірюючи щомісячний рівень відтоку, спробуйте зібрати якомога більше даних, щоб визначити, чому клієнти перестали користуватися вашим продуктом. Проаналізуйте їх особистість покупців, уподобання та моделі поведінки. Це допоможе виявити основні причини відтоку клієнтів, усунути їх і запобігти зростанню відтоку клієнтів.
  • Довічна цінність клієнта. Цей показник визначає суму грошей, яку кожен клієнт витрачає на ваші продукти. Цей показник показує, наскільки цінним є клієнт і чи варто його утримувати. Якщо ваша SaaS-стратегія працює добре, цей показник має бути вищим за витрати вашого бренду на цього клієнта. Оцінюючи довготривалу цінність вашої компанії для клієнта, ви та ваші інвестори будете мати чітке уявлення про стан свого бізнесу та цінність, яку він несе.
  • Відтік доходів. Різні користувачі по-різному впливають на дохід компанії, оскільки їхні тарифні плани відрізняються за вартістю. Деякі клієнти платять більше за ваші продукти, а інші користуються безкоштовними планами. Отже, втрата платоспроможних клієнтів, особливо тих, хто купує преміальні плани підписки, зашкодить вашому доходу. Якщо ви втратите клієнтів, які користуються безкоштовними планами, це вплине лише на кількість ваших потенційних платоспроможних клієнтів.
  • ARPPU (average revenue per paying user). Середній дохід від одного клієнта, що користується платним тарифом. Разом з ARPPU ще розраховують ARPU – середній прибуток від одного користувача. Що ближче другий показник до першого, то більше потенційних клієнтів готові платити за послуги компанії.
  • MRR (monthly recurring revenue). Середній місячний прибуток компанії від активних клієнтів. Для розрахунку цього показника загальний ARPU всіх користувачів множать на їх кількість. MRR дозволяє розраховувати майбутній дохід компанії та розподіляти бюджет.
  • CRR (customer retention rate). Метрика, яка показує рівень утримання клієнтів. Чим вище CRR, тим успішніше компанія розвиває довгострокові взаємини із цільовою аудиторією.
  • CR (conversion rate). Рівень конверсії показує, скільки нових користувачів стали клієнтами компанії.

Ми розглянули основні, але не всі показники, які відстежують для аналізу розвитку SaaS-сервісів. Ще розраховують залучення, кількість нових користувачів за період, середню вартість замовлення (CPO) та інші показники. Далі ви ознайомитеся з прикладами SaaS-платформ.

Топ-5 успішних SaaS-сервісів

Щоб стати успішними, SaaS-компанії створюють різні програмні рішення, які спрощують життя їхніх клієнтів. Вони розробляють програми для особистого використання та крупного бізнеcу. Ми підготували успішні приклади SaaS-компаній для вашого натхнення.

Slack

Slack — це мільярдна компанія, яка розробляє SaaS-рішення. Маючи понад 12 мільйонів користувачів по всьому світу, бренду вдалося отримати оцінку в 2,8 мільярда доларів. Його чудовий візуальний дизайн допомагає привернути увагу клієнтів на переповненому ринку.

Підприємства віддають перевагу Slack за безперебійний користувацький досвід і чудовий UX дизайн. Компанія займає вигідну позицію, оскільки платформа інтуїтивно зрозуміла та зручна. Є й інші переваги, які сприяють успіху Slack: чудові функції керування командою, цілодобова підтримка клієнтів і доступ до інших необхідних програм. Зручність платформи дозволяє їй конкурувати з гігантами галузі.

Zoom

Zoom — це відома платформа для відеоконференцій. Кількість зареєстрованих щорічних зустрічей становить 3,3 трильйона. Компанії знадобилося лише чотири роки, щоб стати платформою, якою користуються мільйони людей у всьому світі. Ця SaaS-компанія досягла успіху та високої прибутковості завдяки своїй зосередженості на розробці продукту та підході, орієнтованому на клієнта. Zoom вдалося процвітати та швидко розвиватися завдяки підвищеному попиту на групові відеодзвінки під час пандемії та війни.

Люди віддають перевагу цій платформі через її конкурентну перевагу: учасникам не потрібно входити в систему, адже користувачі можуть відкрити її в браузері. Компанія пропонує простий у використанні продукт і високоякісне відео та аудіо порівняно з іншими.

Adobe

Adobe — компанія, що займається програмним забезпеченням, має понад 12 мільйонів індивідуальних і командних підписок. Заснована в 1982 році, вона здобула великий успіх і популярність у всьому світі. Низка стратегічних бізнес-рішень і маркетингових зусиль викликали фурор навколо бренду та дозволили йому процвітати. Компанія досягла успіху в галузі завдяки своїй здатності пропонувати цінні сценарії використання для різних користувачів та їхніх проектів. Відома SaaS-компанія має ряд конкурентних переваг, які роблять її лідером галузі. Варто відзначити масштаб використання програмного забезпечення компанії, широку клієнтську базу та міжнародне визнання.

Dropbox

Хмарне сховище Dropbox використовують як окремі користувачі, так і організації. Сервіс дозволяє відправляти файли та синхронізувати дані з локальними папками на мобільному пристрої чи комп’ютері. Сховище розміром до 2 Гб Dropbox надає безкоштовно. Щоб зберігати більше даних, сервіс пропонує перейти на один із платних тарифів. Вартість пакетів починається від 9,99 $ на місяць при оплаті одразу на рік.

SendPulse

Історія SendPulse почалася у 2015 році із 15 спеціалістів, що працювали у невеликому офісі в місті Чернігів. Тоді компанія пропонувала сервіс email та SMS розсилок і SMTP. За 8 років ми дуже виросли. Сьогодні понад 140 українських та 40 міжнародних співробітників забезпечують швидку і комфортну роботу із сервісом. Наші офіси знаходяться в Україні, Бразилії, Мексиці, США та Нігерії. Збільшення компанії дозволило нам вирости у міжнародну багатоканальну маркетингову платформу, яка пропонує безліч інструментів для розвитку вашого бізнесу: email розсилки, web push, SMS, чат-боти в соцмережах, платформу для курсів, конструктор сайтів і лендінгів, CRM, попапи. І це ще не все!

Вітаємо, тепер ви знаєте більше про функції, показники ефективності, переваги та недоліки SaaS-сервісів. Використовуйте свої знання, щоб створити чудову компанію або просувати існуючу за допомогою безплатних інструментів від SendPulse.

Оцініть, наскільки стаття була корисною "SaaS-сервіс"

Оцінка: 5 / 5

Нове

Почніть користуватися сервісом SendPulse прямо сьогодні

Якщо вас цікавить, що таке "SaaS-сервіс", вам може бути цікавий наш сервіс розсилок.