Коли не вдається знайти розв’язання проблеми, спробуйте мозковий штурм. Розбираємось, що це за метод, чим ефективний і як його застосовувати. Докладно опишемо основні техніки брейнстормінгу. Перерахуємо правила, яких треба отримуватися, та розповімо про основні помилки.
Що таке мозковий штурм
Мозковий штурм — це метод виконання завдання, коли один або кілька учасників генерують максимальну кількість ідей, від найпростіших до абсурдних. Відтак йде добір найкращих, доопрацювання та реалізація.
Основоположником методу брейнстормінгу є Алекс Осборн. Він був співвласником рекламної агенції BBDO та намагався підвищити рівень креативності співробітників. У 1940-х Осборн представив метод, за допомогою якого можна розширити межі звичного мислення та створити оригінальну ідею.
Іноді мозковим штурмом займаються поодинці, але зазвичай це відбувається в групі. Спершу учасники пропонують ідеї, а потім оцінюють їх.
Переваги та недоліки мозкового штурму
Хоча метод не позбавлений недоліків, у разі дотримання правил він дає хороші результати. Виокремлюють такі переваги.
Розвиток творчого потенціалу
Під час брейнстормінгу для креативності немає меж, можна відпустити фантазію на волю і не боятися критики. Так народжуються незвичайні, іноді проривні ідеї.
Синергія від спільної роботи
Кожен учасник дивиться на ситуацію з позиції свого досвіду та компетенцій. Різні погляди дають змогу виконати завдання найефективніше, з урахуванням усіх нюансів, на які окрема людина не зверне увагу.
Підвищення згуртованості колективу
Якщо досягти доброзичливої атмосфери під час мозкового штурму, усі залучені до процесу учасники відчують свою значущість для спільної справи. Коли один співробітник висуває ідею, а інші розвивають її, це покращує взаєморозуміння між ними.
Можливість проявити себе
Під час мозкового штурму кожен має право висловитися на тему, не побоюючись критики. Можливо, скромна тихоня виношує геніальну ідею, яка виведе компанію на новий рівень. Та навіть якщо ніхто не запропонує нічого екстраординарного, брейнстормінг допоможе нерішучим співробітникам стати впевненішим у собі.
Переходимо до недоліків.
Немає управління мисленням
Найчастіше спостерігається ситуація, коли учасники поступово розвивають вдалу ідею, здатну стати розв’язанням проблеми. Але тут хтось озвучує нову пропозицію і збиває загальний хід думки. Немає жодних інструментів, щоб дотримуватися певної траєкторії.
Психологічні блоки
У групах для брейнстормінгу люди нерідко малознайомі чи не підтримують спілкування. Вільно висловлюватись у таких умовах досить складно. Є недовіра, страх критики після штурму, побоювання, що інші не зрозуміють ідею і вважатимуть автора диваком.
Когнітивні перешкоди
Під час роботи в групі учасникам доводиться одночасно концентруватися на ідеї того, хто говорить у цю хвилину, обмірковувати свої думки й намагатися не забути вже висловлені пропозиції. Через це страждає ефективність.
Соціальна лінь
Наукова назва цього явища — ефект Рінгельмана. Полягає він у тому, що в разі зростанні чисельності групи особиста продуктивність її членів падає. Розмивається почуття відповідальності, проявляються ревнощі, заздрість, сором тощо. Але із цим можна боротися, якщо дотримуватися певних умов — про них йдеться нижче.
Правила ефективного брейнстормінгу
Щоб мозковий штурм був результативним, потрібно виконувати низку правил.
Підготовка
Попередьте учасників за два-три дні, щоб вони мали можливість обміркувати завдання і прийти з мінімальним набором ідей. Підготуйте приміщення та все необхідне для брейнстормінгу, створіть комфортні умови.
Достатня кількість учасників
В ідеалі п’ять-сім осіб із різними професіями чи універсалів, здатних дивитися на питання під різними кутами. Скажімо, на збори інженерів можна запросити дизайнера та маркетолога, щоб привнести свіжі ідеї.
Понад десять учасників одночасно — перебір.
Вибір ведучого
Необхідно стежити, щоб обговорення не йшло в сторонні теми та дотримувалися правил, а також фіксувати всі ідеї. Іноді для цього запрошують сторонніх фахівців, які не мають внутрішньої зацікавленості та упереджень. Та найчастіше функції ведучого виконує співробітник компанії, у такому разі навчіть його заздалегідь.
Знайомство учасників
Якщо не всі знайомі, представте їх один одному.
Уточнення завдання
Докладно опишіть завдання, яке потрібно розв’язати, зафіксуйте його письмово. Переконайтеся, що всі правильно розуміють мету, заради якої ви зібралися.
Час на роздуми
Визначте тривалість мозкового штурму — від години до двох-трьох, більше не потрібно, інакше всі втомляться, і продуктивність впаде. Дайте присутнім зібратися з думками на самому початку й не підганяйте під час обмірковування ідей.
Записи
Фіксуйте всі пропозиції на дошці чи офісному мольберті. Добре, якщо, крім ведучого, кожен робитиме записи в себе. Так ви точно нічого не проґавите.
Немає критики
На етапі створення ідей негативне оцінювання заборонене. Навіть якщо пропозиція здається безглуздою, не відкидайте її. Деколи найдивніші ідеї перетворюються на геніальні рішення. Мозковий штурм — це про вихід за межі звичного, пам’ятайте про це.
Максимум ідей
Нехай учасники не соромляться і озвучують усі думки на тему, навіть сируваті на їхню думку. Решта підхоплять і доведуть до пуття, якщо ідея стоїть.
Етапи мозкового штурму
Брейнстормінг включає кілька етапів, кожен із яких важливо виконати повною мірою.
Підготовка та постановка теми
Позначте тему мозкового штурму, відберіть потрібних людей і розподіліть ролі. Переконайтеся, що команда чітко розуміє завдання. Щоб дістати відповідь, потрібно поставити правильне запитання. Перефразуйте предмет обговорення так: з «Як ми могли б діставати більше якісних лідів?» на «Як ми можемо покращити наш сервіс, щоб виокремитися серед конкурентів?». Повідомте правила.
Забезпечте приємні умови: світле просторе приміщення, комфортну температуру, зручні стільці, воду, відсутність задухи та неприємних запахів. Підготуйте всі необхідні матеріали: дошку, маркери, стікери й те, що вважаєте за потрібне додати.
Познайомте між собою тих учасників, які бачать один одного вперше. Намагайтеся створити в міру неформальну атмосферу, щоб усі розслабилися.
Розминка
Цей етап нерідко пропускають як несуттєвий, але розминка допомагає настроїтися перед основною роботою. Використовуйте ігри та вправи на розвиток творчого мислення, спробуйте «взяти штурмом» менш масштабне завдання.
Генерація ідей
Основний етап — безпосередньо мозковий штурм. Нехай кожен учасник викладе всі ідеї, які вже впали на думку. Зазвичай це те, що лежить на поверхні, і позбавившись банальностей, можна приступати до справжнього креативу. До того ж недаремно кажуть: усе геніальне просто. Раптом ви знайдете розв’язання проблеми в очевидній думці?
Якщо прості ідеї не влаштували, переходьте до більш творчих. Подивіться на проблему із зовсім несподіваного кута. Уявіть, що ви перемістилися в часі або опинилися в іншій країні — як ви впораєтесь у цьому випадку? Що б ви зробили, маючи необмежений бюджет? Як діятимете, якщо якийсь закон фізики перестане працювати?
Систематизація
Найімовірніше, ви дістанете багато ідей, вдалих та не дуже. Щоб зручніше орієнтуватися в цій масі та комбінувати різні пропозиції, спочатку розбийте їх на групи. Наприклад, у разі пошуку дизайнерського рішення для сайту можна виділяти задуми, що підходять під різні стилі. Для задумів, які не вписуються в жодну з категорій, зробіть колонку «Різне».
Команда та оцінювання
Зазвичай, з оцінювання формується окрема група людей. Вони вирішують, що із запропонованого можна доопрацювати та реалізувати. Комісія проводить аналіз та доводить ідею до результату, який усіх влаштовує.
Дії
Це радше «післяштурмовий» етап. Ви відібрали ідеї для реалізації, тепер потрібно вирішити: який крок наступний, хто відповідальний, коли починати та інші нагальні питання.
Техніки брейнстормінгу
Залежно від ситуації та умов можна використовувати різні техніки мозкового штурму. Розберемо найвідоміші.
Процедура Шаретт
У правилах ми вказували, що оптимальна чисельність групи для мозкового штурму — п’ять-сім осіб, більш як десять не рекомендується. Але якщо учасників 15–25, і потрібно враховувати думку кожного, використовуйте процедуру Шаретт для ефективної організації праці. Коли планується обговорення двох і більше тем, ця техніка теж підходить.
Поділіть присутніх на групи, у кожній призначте ведучого. Якщо тем кілька, групи вибирають собі по одній. Встановіть часовий інтервал для обговорення — зазвичай короткий, хвилин десять. Можна розпочинати мозковий штурм.
Коли час вийшов, результати групи номер один отримує друга група, а її записи передаються третій, і так доти, доки коло не замкнеться. Коли ідею одного автора переосмислює інший, можуть з’явитися несподівані творчі рішення.
Після цього кожна група визначає найгідніші на їхню думку ідеї. Потім записи передають ведучому, який підбиває підсумки етапу. Далі розпочинається спільне обговорення. У першому плані ідеї-фаворити. Якщо їхній розбір не приніс бажаних результатів, тоді переходять до пропозицій, що залишилися.
Зворотний мозковий штурм
Ви маєте завдання. Підійдіть до нього з протилежного боку. Задайте команді питання: як створити проблему чи погіршити ситуацію? Як досягти ефекту, зворотного бажаному? Мозковий штурм на такі теми має пройти продуктивно, адже ламати легше, ніж будувати.
Подивіться на підсумки брейнстормінгу. Можливо, рішення вже перед вами. Принаймні ви дістали список пунктів «як робити не треба» й повправлялися в креативності. Якщо результати не влаштовують, можна сприймати це як розминку та переходити до інших технік.
Мініштурм
Створює необхідний настрій перед «основним кидком», але й у процесі мініштурму можна знайти рішення.
Кожен учасник отримує картку та записує максимум ідей, які спадають на думку. Наперед визначте час сесії, щоб процес не затягнувся.
Ведучий збирає картки та розміщує на дошці. Після аналізу та систематизації команда намагається комбінувати ідеї.
Потім кожен учасник отримує ще одну картку та завдання: на основі комбінованої ідеї створити новий задум. Ведучий розміщує на дошці ці картки, а старі прибирає. Починається анонімне голосування за найкращі ідеї.
Після цього учасники поділяються на групи із трьох-чотирьох осіб та обмірковують план SMART-дій. У цій моделі «S» означає Specific, «M» — Measurable, «A» — Achievable, «R» — Relevant, «T» — Time bound. Тобто дії для реалізації мети мають бути:
- Конкретні.
- Вимірювані.
- Досяжні.
- Значні.
- Обмежені в часі.
Потім відбувається презентація результатів усій команді та обговорення. Якщо потрібно вибрати одну ідею, проводиться підсумкове анонімне голосування.
Техніка риб’ячої кістки
Тут використовується діаграма Ісікави, найчастіше звана діаграмою «риб’ячої кістки». Це інструмент для причинно-наслідкового аналізу, який застосовується в різних сферах. Уперше його випробували для покращення якості виробничих процесів в автопромі Японії.
Сформулюйте проблему на дошці. Учасники мозкового штурму виокремлюють чинники, які формують цю проблему: техніка, постачальники, новинка конкурентів тощо. Намалюйте їх великими лініями — кістками.
Для кожного названого чиннику команда визначає свої причини. Вони фіксуються на дошці у вигляді тонких ліній, що відходять від основних. У такий спосіб виходить ніби рибний скелет, що відображає причинно-наслідковий зв’язок.
Відтак можна детально обговорити всі чинники, побачити слабкі місця та визначитись із рішенням.
Техніка Post-Up
Кожен учасник отримує стікери, на кожному з яких можна зафіксувати лише одну ідею. Автори по черзі прикріплюють їх на дошку та зачитують вголос. Якщо після прослуховування чужих пропозицій у когось з’явилася нова ідея, потрібно помістити її на дошку.
У результаті перед вами багато ідей — міксуйте їх, поєднуйте та діставайте нестандартні рішення.
Техніка NUF
NUF — це техніка раціонального креативу для перевірки ідей за трьома параметрами. Якщо пропозиція містить елементи новизни, може розв’язувати проблему, застосовна практично з технічної погляду, тоді перевірка пройдена.
Оцінюйте кожну ідею за десятибальною шкалою за такими параметрами: нова, корисна та придатна для використання.
Часті помилки методу мозкового штурму
Щоб брейнстормінг не розчарував вас та інших учасників, не допускайте таких помилок.
Брак конкретної теми
Важливо, щоб усі присутні чітко розуміли мету, заради якої зібралися. Сформулюйте її якнайточніше.
Відхилення від теми
Якщо ведучий розуміє, що обговорення йде не в той бік, потрібно нагадати тему та озвучити питання, які потребують відповіді.
Невідповідний ведучий
Ця людина мусить вміти займати позицію спостерігача-секретаря і водночас мати навички організатора. Вибирайте того, хто буде неупереджений до учасників та їхніх ідей.
Некомфортні умови
Для продуктивного брейнстормінгу потрібні відповідні умови — у правилах уже йшлося про це.
Велика кількість учасників
Щоб не спрацював ефект соціальної ліні, не збирайте великі групи. Якщо багато учасників, використовуйте процедуру Шаретт.
Критика
Під час мозкового штурму критика заборонена, але вона може виражатися неявно, у вигляді скептису, смішок та жестів. Поясніть усім на етапі підготовки, що такі прояви також неприпустимі.
Порядок виступів
Якщо на зборах присутні люди різного професійного масштабу, наприклад, головний дизайнер, інші дизайнери та стажер, нехай вони висловлюються в порядку зростання статусу. Інакше може бути психологічний ефект згоди з начальством.
Паузи
В ідеалі мозковий штурм — це безперервна генерація ідей. Але якщо ви вирішили влаштувати масштабний захід на 3 години, пара коротких перепочинків допускається. Більше не рекомендується.
Однотипність членів команди
Бажано зібрати людей із різними поглядами, щоб дістати різне бачення ситуації. Учасники зможуть доповнювати ідеї один одного, і шанси знайти правильне рішення зростуть.
Неправильний настрій
Якщо співробітники сповнені скептицизму, надміру консервативні й серйозні, навряд чи вийде щось слушне. Наявність прямих конкурентів серед присутніх також заважає створенню атмосфери творчості. Постарайтеся донести посил: зараз усі разом, потрібно розслабитися і подумати, як допомогти спільній справі.
Висновок
Мозковий штурм — ефективний метод вирішення різноманітних завдань, як у роботі, так і в особистих справах. Він не позбавлений недоліків, але якщо будете дотримуватися низки правил, дістанете пул крутих ідей, які допоможуть розібратися з проблемою.
А якщо вам потрібні рішення щодо автоматизації бізнесу та підвищення конверсії, скористайтесь сервісом SendPulse. У зручному конструкторі створюйте email, SMS та Viber розсилки, запускайте чат-боти у Telegram, Facebook, Instagram та WhatsApp.
Також у SendPulse можна легко та швидко зробити лендинг, мультипосилання для Instagram або інтернет-магазин. Для автоматизації продажу та спілкування з клієнтами доступна безоплатна CRM. У SendPulse також є інструменти для налаштування push-сповіщень у браузері. Загалом широкий функціонал для просування бізнесу, який закриває багато потреб на одній омніканальній платформі.