Маркетинг та продажі

Фриланс: погляд замовника

Оновлено 11 Червня 2024 9 minutes

Фриланс: погляд замовника

Раніше ми писали про те, як стати фрілансером і пропонували ідеї для підприємців-початківців. Тепер розглянемо переваги й недоліки співпраці з вільнонайманими спеціалістами, а також дамо поради для створення взаємовигідних стосунків.

Що таке фриланс

Фриланс — це гнучкий спосіб організації роботи, який дає можливість власникам бізнесу й керівникам компаній залучати цінних спеціалістів і не витрачати ресурси на їхнє постійне утримання в команді. Підтвердженням співпраці є укладений договір або оформлена заявка на спеціальному порталі для пошуку фрилансерів.

Фрилансери виконують окремі завдання або реалізують проєкти на замовлення різних роботодавців: розробляють сайти, пишуть тексти або проводять маркетингові дослідження. Коли робота виконана, співпраця часто закінчується. Проте трапляються і випадки довготривалих ділових стосунків.

У сфері фрилансу працюють вільнонаймані спеціалісти, які самостійно обирають:

  • контрагентів,
  • місця для роботи,
  • час виконання завдань.

Фрилансери зазвичай працюють із кількома клієнтами одночасно. Деякі роботодавці розцінюють це як недолік, адже хочуть, щоб фахівець присвячував 100 % часу їхньому проєкту. Проте виконання різних завдань розширює експертність фрилансера та збагачує його досвід.

Найбільш корисні фрилансери у випадках, коли треба виконати завдання, під яке немає потреби наймати штатного працівника.

Фрилансер та віддалений працівник: у чому різниця

Пандемія коронавірусу спричинила глобальні зміни на ринку праці: навіть ті компанії, які скептично ставилися до віддаленої роботи, були вимушені — частково чи повністю — впровадити такий формат. Цікаво, що він прижився настільки, що залишається актуальним і тепер. Проте віддалені працівники, хоч і працюють не в офісі, — це не фрилансери. Розглянемо різницю.

Критерій Фрилансер Віддалений працівник
Тип зайнятості Проєктна або тимчасова Постійна або довгострокова
Графік роботи Гнучкий: самостійне планування часу Встановлений роботодавцем
Контроль та управління Самостійно керує своєю роботою Підпорядкований керівництву компанії
Командна робота Переважно працює самостійно Є частиною команди, активно взаємодіє з іншими співробітниками
Зарплата та оплата Оплата за проєкт або погодинна Фіксована місячна. Можливі бонуси
Пільги та бонуси Немає Обов’язок роботодавця
Відповідальність Відповідальний за результати своєї роботи Відповідальний перед керівництвом компанії
Навчання та розвиток Самостійний Коштом компанії
Робоче місце Може працювати з будь-якого місця на власному обладнанні. Надає роботодавець.

Хочете спробувати себе у фрилансі? У нашому блозі є стаття про те, як стати вільнонайманим спеціалістом. Читайте та входьте в цю професію максимально комфортно!

Які завдання можна віддати на фриланс

Є багато сфер, де може працювати досвідчений фрилансер. Зокрема:

  • Розроблення ПЗ, застосунків та сайтів. Написання коду, адміністрування хостингів та серверів, тестування тощо.
  • Графічний дизайн та мультимедіа. Розроблення логотипів та іншої айдентики, дизайн інтерфейсів програм та сайтів, створення анімації, графічний дизайн для друку, ілюстрації.
  • Просування в пошукових системах. Розроблення SEO-стратегії, налаштування аналітики, оптимізація сайту, зовнішня розкрутка.
  • Маркетинг. Ведення сторінок у соціальних мережах, налаштування рекламних кампаній в інтернеті, створення та реалізація комплексних стратегій.
  • Створення контенту. Написання текстів: статей, гайдів, технічних документів. Переклади та локалізація. Коректура та редагування. Фото та відеозйомка, монтаж.
  • Адміністрування. Оброблення та введення даних, клієнтська підтримка, управління проєктами.
  • Фінансові послуги. Ведення бухгалтерського обліку, фінансове планування та аналіз, податкове консультування.
  • Освіта. Розроблення навчальних матеріалів, ведення онлайн-уроків та тренінгів, консультування.
  • Творчість. Підготовка та проведення онлайн-івентів, написання музики, зйомка вірусних відеороликів, будь-які інші напрями, де можна залучити незалежних кріейторів.

Фрилансерів залучають навіть тоді, коли в штаті є відповідні спеціалісти. Наприклад, в організації може працювати юрист, який спеціалізується на корпоративному праві, але не знає всіх нюансів податкового. У такому випадку доцільно залучити для консультацій експерта на проєктній основі.

Переваги та недоліки роботи з фрилансерами

Співпраця з незалежними спеціалістами переважно вигідна для роботодавців. Проте є і певні нюанси, які варто враховувати.

Плюси Мінуси
Гнучкість. Фрилансери доступні для роботи на короткострокові проєкти або на неповний робочий день, що дає змогу роботодавцям оперативно реагувати на зміну потреб. Нестабільність. У більшості фрилансерів є інші проєкти або зобов’язання, що може впливати на їх продуктивність.
Зниження витрат. Компанії не потрібно надавати фрилансерам лікарняні, оплачувані відпустки, платити за них податки та витрачатися на робочі місця в офісі. Якість. Знайти спеціаліста з потрібним рівнем експертності складно, особливо якщо в роботодавця немає чітких критеріїв відбору.
Широкий вибір спеціалістів. Можна залучати експертів із різних галузей та з різними навичками з усього світу. Труднощі з комунікацією. Віддалена робота ускладнює спілкування та координацію проєктів, особливо якщо спеціаліст знаходиться в іншому часовому поясі.
Швидкий старт. Пошук фрилансера займає менше часу, ніж стандартний найм працівника в штат. Менший контроль. Через віддаленість працівника складно контролювати, коли, у яких умовах і наскільки якісно він виконує завдання.
Інноваційність. Фрилансери працюють із різними компаніями та проєктами, тому мають незаангажоване мислення та пропонують нові ідеї чи підходи. Проблеми з конфіденційністю. Завжди є ризик витоку даних компанії.
Просте масштабування. Простіше залучити фрилансерів, ніж розширити штат. Багато правових нюансів. Доводиться докладно опрацьовувати контракти, щоб уникнути проблем та чітко визначити права на інтелектуальну власність.
Цінний досвід. У фрилансера може бути ширший кругозір та багатший досвід, ніж у штатного працівника. Завдяки цьому можна підвищити ефективність роботи компанії. Проблемна інтеграція. Фрилансерам може бути важко влитися в наявну команду та адаптуватися до корпоративної культури.

Подолати проблеми та почати ефективну співпрацю з фрилансером можна, якщо дотримаєтесь таких порад:

  • Наймайте перевіреного спеціаліста. Перегляньте резюме та портфоліо, попрохайте рекомендації. Якщо проєкт тривалий або дороговартісний — обов’язково підпишіть договір. Він захистить від багатьох ризиків, у тому числі — раптового «зникнення» спеціаліста.
  • Чітко визначте завдання та очікування. Переконайтесь, що фрилансер зрозумів суть роботи, обсяг, нюанси. Для цього створіть детальний опис завдання, включно з вимогами, термінами, бюджетом, правилами конфіденційності тощо.
  • Налагодьте комунікацію. Спілкуйтесь зі спеціалістом протягом усього періоду роботи над проєктом. Надавайте потрібну інформацію, переглядайте проміжні результати, своєчасно вказуйте на нюанси, що потребують доробки чи переосмислення.

Багато бізнес-процесів у компанії можна автоматизувати, зекономивши кошти на залученні фрилансерів. Так, чат-боти, створені за допомогою SendPulse, забезпечують приймання заявок, супровід клієнтів, обробку замовлень, проведення транзакцій та збирають відгуки від покупців. Налаштувати ланцюжки можна в простому конструкторі без коду. Платформа надає рішення для Instagram, Telegram, Viber, Facebook, WhatsApp.

Конструктор чат-бота SendPulse
Конструктор чат-бота SendPulse

Яким має бути фрилансер

Є кілька загальних критеріїв, за якими можна шукати професійного спеціаліста.

Самодисципліна

Успішний фрилансер добре керує своїм часом, розбиває завдання на мікроцілі та встановлює чіткі терміни їхнього виконання.

Комунікативні навички

Спеціаліст може чітко розповісти про власні навички, встановити очікування від роботодавця. Він готовий бути на зв’язку та надавати проміжні результати роботи.

Адаптивність

Незалежний професіонал активно моніторить зміни на ринку, вивчає нові технології, галузеві тенденції та адаптує свою роботу.

Експертиза у власній ніші

Цінність фрилансера — у спеціалізованих навичках. Йому можна доручити виконання конкретних завдань і бути впевненими у якісному результаті.

Офіційна робота

Краще співпрацювати з фрилансерами, які оформили власну діяльність як самозайняті особи або підприємці. Це підтвердження відповідальності, а також можливість налагодити офіційну співпрацю за договором.

Позитивна репутація

У фрилансера, який турбується про розвиток власного бренду, є рекомендаційні листи або контакти людей, здатних надати відгук про спеціаліста.

Готовність до розв’язання проблем

Не завжди результат роботи фрилансера задовольняє з першого разу. Хороший спеціаліст спокійно реагує на зауваження і приймає драфти правок.

Гнучкість

Оскільки більшість фрилансерів співпрацює з кількома клієнтами одночасно, вони мають адаптуватися до вимог кожного. Саме ви маєте встановлювати комфортний графік комунікації та терміни виконання, а спеціаліст повинен підлаштувати свою роботу під вимоги.

Як оцінити фрилансера

Здебільшого роботодавці під час вибору спеціаліста обмежуються лише переглядом портфоліо. Однак пам’ятайте, що готова робота — це зазвичай результат співпраці команди. Вона може суттєво відрізнятися від початкового результату, створеного фрилансером.

Способи оцінювання фрилансера Переваги Недоліки
Огляд рекомендацій Можливість дістати відгук про фрилансера від попередніх замовників Ризик упередженої оцінки. Метод забирає багато часу
Тестове завдання Об’єктивне оцінювання здібностей Часто кандидати відмовляються виконувати завдання безплатно, тому на пошук треба закласти бюджет.
Телефонне або відеоінтерв’ю Можливість оцінити навички комунікації Бесіда дає обмежене уявлення про кандидата
Пробний платний проєкт Перевірка здібностей фрілансера, вмотивованого оплатою Додаткові витрати для роботодавця

Найкращий варіант перевірки фрилансера — комбінація кількох методів: наприклад, огляду портфоліо, телефонного інтерв’ю та оплачуваного тестового завдання.

Фрилансер VS найманий працівник: хто краще

Хто краще демонструє експертність та залученість, й дає ефективніші результати? Ми оцінили всі «за» та «проти».

Критерій Фрилансер Найманий працівник
Вартість Низька. Ви платите лише за роботу, яку він виконує. Висока. Вам потрібно оплачувати зарплату найманого працівника, а також нести інші витрати, передбачені законодавством.
Гнучкість Висока. Ви можете найняти фрилансера з будь-якої точки світу. Це значно розширює можливості для залучення експертів. Низька. Вам потрібно знайти найманого працівника, який буде готовий працювати у вашому офісі за встановленим робочим графіком. Втім, тенденції віддаленої роботи нівелюють цей недолік.
Експертиза Можна знайти фрилансера з будь-яким потрібним досвідом та навичками. Якщо ви не зацікавлені в співпраці з віддаленими спеціалістами, доведеться обмежитися кандидатами, які шукають роботу у вашому регіоні.
Контроль Низький. Ви не можете перевірити, що робить фрилансер у конкретний момент, і наскільки він залучений до проєкту. Високий. Є можливість тримати руку на пульсі, давати вказівки та контролювати роботу.
Відповідальність Фрилансер несе відповідальність за свою роботу. Ви як роботодавець несете відповідальність за роботу найманого працівника.
Мотивація Фрилансери здебільшого мотивовані працювати добре, оскільки від цього залежать їхній дохід та репутація. Наймані працівники інколи менш мотивовані, оскільки знають: отримуватимуть зарплату, незалежно від того, скільки завдань виконають.

Хто кращий? Залежить від цілей та потреб. Якщо потрібен мотивований, гнучкий працівник з експертними знаннями — шукайте фрилансера. Хочете, щоб спеціаліст був максимально залученим, універсальним та завжди доступним у робочий час? Створіть місце в штаті.

Радимо почитати:

Як знайти фрилансера

Попри популярність віддаленої роботи та велику кількість спеціалістів, знайти професіонала нелегко. Розглянемо найбільш ефективні способи пошуку.

Біржі фрилансу

Це спеціалізовані майданчики, де роботодавці можуть розміщувати завдання, а фахівці — подавати заявки на виконання. Зазвичай біржі беруть невелику оплату за свої послуги. Серед переваг: зручність, великий вибір, можливість одразу ознайомитись із відгуками та портфоліо кандидатів.

Найпопулярніші біржі фрилансу в Україні:

  • Freelance.ua — позиціонується як національна платформа фрілансу № 1;
  • Freelancehunt — популярна біржа з конкурентними цінами та безпечною оплатою.

Серед закордонних майданчиків найпопулярніші:

  • Upwork — одна з найбільших платформ фрилансу у світі;
  • Fiverr — сервіс, де віддалені спеціалісти пропонують послуги за фіксованими цінами;
  • Freelancer — популярний майданчик із великою кількістю спеціалістів.
Завдання і відгук спеціаліста на сайті для пошуку фрилансерів
Завдання і відгук спеціаліста на сайті для пошуку фрилансерів

Рекомендації колег

Опитайте співробітників та знайомих спеціалістів, які співпрацюють із фрилансерами. Попросіть порадити спеціалістів. Це значно економить час на пошуки в порівнянні з використанням бірж, та й результат здебільшого теж кращий.

Соціальні мережі

В українському сегменті Facebook є чимало спільнот фрилансерів. Опублікуйте завдання, отримайте заявки, поспілкуйтесь із кандидатами і знайдіть потрібного.

Порада. Вказуйте назву компанії, конкретно описуйте завдання та зазначайте межі оплати: це привабить більше досвідчених спеціалістів.

Серед найвідоміших груп:

Використовуйте соціальну мережу LinkedIn. Зручний пошук за професіями та спеціальні фільтри дають змогу знайти профілі потенційних кандидатів.

Результати пошуку у LinkedIn за запитом «копірайтер»
Результати пошуку у LinkedIn за запитом «копірайтер»

Хакатони та конкурси

Зацікавлені в розробниках та інших IT-спеціалістах? Шукаєте таланти для довготривалої співпраці чи для реалізації амбітного проєкту? Відвідайте хакатони або спеціальні конкурси у вашому місті або організуйте їх самостійно. Це найефективніша можливість оцінити професійні навички кандидатів, ставлення до дедлайнів та ефективність їхньої роботи в команді.

Корисно знати. Хакатон — захід, де різні фахівці в галузі розробки ПЗ разом працюють над якоюсь проблемою або створюють новий застосунок чи сервіс.

Поради для роботодавців

Фрилансер — не найманий працівник. Для ефективної співпраці з ним потрібні інші підходи. Ось кілька нюансів, які допоможуть отримати очікувані переваги від співпраці з вільнонайманим спеціалістом.

Підпишіть договір

Якщо ви замовляєте послугу через біржу фрилансу, підписувати окремий контракт зі спеціалістом не треба. Це стосується майданчиків, де створені спеціальні функції для офіційної співпраці. Наприклад, опція Бізнес-сейф на біржі Freelancehunt дає можливість сплачувати за послуги фрилансера з рахунку компанії та отримувати необхідні первинні документи для обліку.

Якщо ви співпрацюєте з фахівцем напряму, наполягайте на укладенні договору. У 2022 році набрав чинності Закон України № 2421–IX, що запровадив нову форму співпраці — з нефіксованим робочим часом. Згідно з ним:

  • роботодавець самостійно визначає час залучення фрилансера до роботи;
  • обсяг та режим роботи попередньо погоджуються з виконавцем;
  • оплата гарантується згідно з КЗпП;
  • роботодавець може укласти до 10 % таких договорів від загальної кількості.

Подбайте про право на інтелектуальну власність

На ринку фрилансу немає чіткого розуміння, кому належать права на створений продукт: наприклад, текст, відео чи код. Тому деякі роботодавці вважають себе повними правовласниками, і забороняють виконавцям навіть згадувати. виконаний проєкт у портфоліо. Це може призвести до конфліктів.

Краще ретельно пропрацювати з юристом ці нюанси та зафіксувати їх в угоді. Можливі варіанти:

  • Роботодавець отримує дозвіл від фрилансера та зберігає за собою непрямі права на використання матеріалів.
  • Замовник має ексклюзивні права на матеріали, проте зазначає автора та дозволяє фрилансеру використовувати їх у портфоліо.

Зафіксуйте правила нарахування оплати

Якщо фрилансер має погодинний тариф, наполягайте на можливості контролю його робочого часу. Це можна зробити за допомогою спеціальних програм, які відстежують активність спеціаліста за комп’ютером. Якщо спеціаліст тарифікує свою роботу за виконаний обсяг, зафіксуйте це в додатку до договору.

Підпишіть угоду про нерозголошення: NDA

Захистить інтереси компанії в спеціальній угоді: це гарантуватиме, що фрилансер не буде поширювати конфіденційні дані. Крім того, у документі можна заборонити спеціалісту брати участь у подібних проєктах конкурентів протягом визначеного часу.

Зверніть увагу! Угода має бути чіткою та відповідати законодавству, інакше суд може визнати її недійсною.

Багато роботодавців залучають фрилансерів, щоб оптимізувати витрати та знизити навантаження на штатних працівників. Цього ж можна досягти, використовуючи автоматизовані інструменти SendPulse для розроблення сайтів, email-маркетингу, SMS чи Viber розсилок. Постійно співпрацюєте з вільнонайманими спеціалістами? Створіть короткий курс на освітній платформі SendPulse з правилами й вимогами: це спростить занурення у вашу корпоративну специфіку та зекономить ваш час.

Дата публікації:

7 Червня 2024

Сергій Носенко

Копірайтер. Люблю маркетинг і крипту. Знаходжу цікаве та ділюсь власним досвідом.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...
Середня оцінка: 0/5
Всього голосів: 0

Поділитися:

Facebook Twitter