У статті розглянемо, як створити онлайн-урок, якщо ніколи цього не робили. Крок за кроком пройдемо шлях створення онлайн-уроку з нуля. Також підготували для вас поради, які допоможуть підготуватися та провести перше заняття.
Вміст:
З чого розпочати створення онлайн-уроку
Насамперед визначтеся, цей урок буде частиною курсу, повноцінним продуктом, а також чи планується трансляція запису. Тут ми наводимо інструкцію щодо розроблення окремого уроку — про створення онлайн-курсів ми писали в іншій статті.
Перше, що потрібно зробити для створення будь-якого інфопродукту, коли ви вже вибрали нішу, — визначитися з ЦА та УТП.
Визначте цільову аудиторію
Складіть докладний портрет клієнта для свого проєкту — так ви максимально точно поцілите в цільову аудиторію. Знайдіть відповіді на такі запитання:
- ким є клієнт за діяльністю;
- наскільки добре він розуміється на темі уроку;
- яка стать і вік, сімейний стан, чи є діти;
- яка освіта;
- де мешкає;
- що цікавить.
Якщо у вас є база підписників, опитайте їх. Крім зазначених вище пунктів, поцікавтеся також:
- які проблеми, пов’язані з вашою сферою, є найбільш актуальними для респондента;
- як він пробував їх вирішувати, якими були результати;
- чого хотілося б досягти;
- на що готовий для досягнення результату.
Спробуйте дізнатися максимум про проблеми аудиторії та способи їхнього вирішення. Запитайте, звідки приходять клієнти, чому хотіли б навчитися й таке інше. Продумайте питання, які є важливими у вашій сфері.
Щоб люди погодилися пройти опитування, використовуйте лід-магніт — чек-лист, презентацію, книгу тощо.
Корисно також проаналізувати аудиторію конкурентів. У соцмережах це можна зробити, наприклад, за допомогою сервісу trendHERO, а для аналітики сайту годиться SimilarWeb.
Усе це потрібно, щоб надати ЦА найбільш корисну та релевантну інформацію, заразом уникнути зайвих витрат на рекламу.
Складіть УТП
Виконайте аналіз конкурентів, щоб зрозуміти, у чому полягає їхня унікальна торгова пропозиція й чим ви відрізнятиметеся. На основі цього аналізу та інформації, отриманою під час опитувань аудиторії, сформулюйте УТП, що переконає ЦА звернутися саме до вас.
Виокремте найважливіші характеристики вашого інфопродукту. Якщо конкуренти не мають подібних характеристик або суттєво відстають від вас — це стане основою для УТП.
Хороша УТП — у своєму роді унікальна, конкретна, зрозуміла, враховує особливості ЦА, конкурентам важко її скопіювати.
Пропрацюйте програму
Дотримуйтесь алгоритму, наведеного в цьому розділі, щоб нічого не проґавити.
Заздалегідь зберіть матеріали
Опитування серед цільової аудиторії допоможе зрозуміти її очікування та потреби, відповідно до яких потрібно підготувати матеріали.
Для збору теоретичної інформації можна використовувати підручники, публікації в журналах, що рецензуються, інтернет-видання, які заслуговують на довіру, і подібні джерела. Переконайтеся в актуальності цих знань — у деяких сферах, наприклад, інтернет-маркетингу, усе швидко змінюється.
Практична частина — це розповідь про ваш досвід, приклади інших людей, кейси учнів. Попросіть тих, хто пройшов у вас навчання, розповісти, як це їм допомогло, чи досягнули вони бажаних цілей. Корисно поспілкуватися з експертами на тему уроку, навести їх поради та коментарі.
Підготуйте завдання для закріплення знань та залучення людей. Частину з них можна дати під час вебінару, а решту залишити як домашнє завдання. Оформіть ключову інформацію в зручні списки та схеми, які учні зможуть зберегти.
Складіть план уроку
План необхідний, щоб нічого не забути та донести до глядачів всю інформацію в логічній послідовності.
Пропишіть у плані уроку такі пункти:
- тема;
- цілі;
- завдання;
- тривалість;
- використовувані матеріали.
Основні розділи:
- знайомство;
- вступ;
- розминка;
- теоретична частина;
- приклади, кейси;
- практичні завдання;
- висновки;
- відповіді на запитання.
Розкрийте кожен із розділів плану: про що і в якій послідовності потрібно розповісти. Можливо, теоретичну частину варто поділити на кілька блоків, після кожного з яких спікер відповість на запитання, а потім учні виконують завдання.
Підготуйте презентацію
Візуальний супровід допомагає глядачам краще зрозуміти та запам’ятати матеріал. Не виносьте на слайди весь текст — лише ключові моменти. Додавайте приклади, використовуйте картинки. Якщо в презентації містяться аудіо- та відеофайли, їхній рівень гучності не має сильно відрізнятися від гучності голосу спікера.
Чек-лист якісної презентації:
- на одному слайді лише одна думка;
- акценти на ключовій інформації;
- єдиний стиль;
- не більш ніж три кольори в оформленні, виняток — логічно обґрунтоване виділення кольором;
- не більше ніж два шрифти, і вони мають добре читатися;
- використання інфографіки: таблиць, схем, інтелект-карт ;
- немає надлишкових декоративних деталей.
Підготуйте сценарій
Якщо заняття є частиною онлайн-курсу, потрібно скласти концепт усього курсу й потім розписувати кожен модуль.
Якщо мета вашого уроку — інформувати слухачів, скажімо, розповісти про продукт, то сценарій такого уроку найпростіший. Розпишіть, про що та в якій послідовності ви говоритимете, а також що розмістите на кожному слайді.
Якщо це мотиваційне заняття чи тренінг, можна вдаватися до сторителінгу. Продумайте сюжет, персонажів, конфлікт, а також місце та час дії.
Сюжет повторює реальні проблеми, із якими стикається цільова аудиторія. Конфлікт — це ключова проблема, яку має вирішити головний герой, і глядачі мають ототожнювати себе з ним. І тому персонаж наділяється характеристиками ЦА.
Наприклад, ми проводимо вебінар на тему «Як фрилансеру спілкуватися з потенційним клієнтом, щоб отримати замовлення на вигідних умовах». Цільова аудиторія: чоловіки та жінки 18–30 років, які працюють на фрилансі та відчувають труднощі в спілкуванні із замовниками.
Мета уроку: навчити ЦА обстоювати свою позицію та презентувати вартість роботи. Сюжет у цьому випадку такий: фрилансеру — вебдизайнеру, копірайтеру чи художнику-аніматору — телефонує новий замовник, щоб обговорити деталі проєкту та його вартості. Конфлікт: клієнт вважає, що сума гонорару завищена або відмовляється платити 50 % авансу, тому потрібно його переконати.
Напишіть передмову, у якій озвучите цілі та завдання уроку. Формулювання мають програмувати студентів на успіх: «ви навчитеся», «ви освоїте» тощо.
Наприкінці підсумуйте урок, щоб закріпити інформацію в головах слухачів.
Вдаватися до сторителінгу необов’язково — у розробленні сценарію орієнтуйтеся на специфіку своєї теми та цілей навчання. Та в будь-якому випадку складіть правильну структуру онлайн-курсу та окремих уроків. Інформація має подаватися в логічній послідовності, від простого до складного, щоб аудиторія її засвоїла.
Подивіться на таблицю нижче. У лівій частині наведено структуру банківського курсу з інвестицій: модулі йдуть у логічній послідовності, що допомагає поступово заглиблюватися в тему. У правій частині таблиці чіткої логічної структури немає, це ускладнює навчання.
Є логічна структура | Чіткої логічної структури немає |
Вступ. Чому кожен має інвестувати:
| Вступ
|
Порівняйте враження від колонок і зробіть висновки. Це допоможе створити онлайн-урок чи курс із правильною структурою.
Виберіть платформу
Для проведення онлайн-уроків вибирайте платформу, яка влаштує вас за такими критеріями.
Ціна та наявність тестового періоду. Є платформи з безплатними тарифами, скажімо, Google Meet. На YouTube або в соціальних мережах також можна провести повноцінний урок. Якщо можливостей таких майданчиків недостатньо, зверніть увагу на платні продукти з безплатним тестовим періодом.
Функціонал. Складіть список необхідних функцій. Пам’ятайте, що використання відеокодера додає деякі можливості, як-от показ презентацій на тих майданчиках, де це спочатку не передбачено.
На деяких спеціалізованих платформах онлайн-курсів для приймання оплати за навчання необхідно підключити онлайн-касу та виконати низку інших процедур. Трапляються також платформи із вбудованою системою приймання платежів, які ви отримуєте після вирахування комісії. Вивчіть особливості майданчиків та виберіть той, який вас влаштує.
Зручність та простота. Платформа має бути зручною у використанні для студентів, мати зрозумілий інтерфейс та просту процедуру реєстрації. Ще краще, коли глядачі мають можливість підключатися без реєстрації.
У SendPulse з’явилася платформа для створення онлайн-курсів із повним набором інструментів: блоковим конструктором курсів та уроків, автоматичною генерацією лендінгів та форм реєстрації, CRM із трекером завдань для автоматизації продажів, прийманням оплати через популярні платіжні системи, видаванням сертифікатів.
Можна встановлювати ліміти на проходження, проводити тестування, призначати кураторів та додавати контент у будь-якому форматі: аудіолекції, відеоролики, тексти, ілюстрації, Word та PDF-документи. Легко вибудовувати систему комунікації зі студентами за допомогою чат-ботів у месенджерах, а також розсилок на email, SMS, web push і Viber повідомлень. Усі курси, розділи та уроки можна дублювати, що допомагає заощадити час.
Рекомендуємо ознайомитись: «Як зробити курс швидко та якісно за допомогою SendPulse».
Підготуйтеся до відеотрансляції
Під час проведення онлайн-уроку є два шляхи: орендувати студію та запросити професіоналів для зйомки або зробити все самостійно з мінімумом витрат.
Якщо ви вирішили найняти команду для фільмування, складіть чітке ТЗ та пропишіть усі деталі:
- необхідне обладнання;
- місце розташування та кількість камер, плани відеознімання;
- час збору команди в студії;
- час початку та закінчення роботи.
Продумайте всі можливі питання, щоб їх заздалегідь обговорити і прописати в брифі.
Відвідайте студію, де планується зйомка, переконайтеся, що вона годиться для ваших цілей. Перевірте, яке обладнання вже є, яке потрібно доставити самим.
Якщо хочете провести відеотрансляцію самотужки, знадобиться комп’ютер, мікрофон та вебкамера. Заздалегідь завантажте презентаційні матеріали на майданчик, де планується вебінар.
Якщо ви вирішили влаштувати трансляцію на YouTube або соцмережах із показом презентації, завантажте та встановіть програму-відеокодер або використовуйте апаратний пристрій. Перелік відповідних відеокодерів разом з інструкцією із застосування є в довідці YouTube. Популярні безплатні варіанти: Open Broadcaster Software або XSplit Broadcaster.
Якщо ви не плануєте показувати презентацію або демонструвати екран, трансляцію можна провести з мобільного телефону без використання додаткових програм та пристроїв — у соцмережах або Youtube.
Заздалегідь протестуйте роботу обладнання та швидкість інтернет-з’єднання. Під час трансляції корисно мати під рукою запасні пристрої — у разі чого вам не доведеться надовго переривати стрим.
Проведіть тестовий онлайн-урок
Можливо, вам здаватиметься, що продукт далекий від ідеалу, та зазвичай ідеал і не треба. Якщо ви підготували все, що зазначено в попередніх пунктах, саме час провести тестове заняття. Студенти повідомлять про можливі недоліки, ви зможете врахувати всі зауваження в повторному запуску.
Якщо ви плануєте брати плату за уроки, тестове заняття краще провести безплатно або за символічну суму. Невідомо, як пройде перший онлайн-урок, а якщо люди віддають гроші, вони не готові до накладок і будуть розчаровані, якщо виникнуть якісь проблеми.
Докладніше про те, як підготуватися до вебінару і провести його ефективно, читайте в статті про проведення вебінарів.
Зберіть зворотний зв’язок
Після уроку зберіть зворотний зв’язок. Список питань, на які потрібно отримати відповіді може виглядати так:
- Що сподобалося, а що ні? Чого не вистачило на уроці? Можливо, хотілося б більше практичних завдань?
- На скільки відсотків урок виправдав ваші очікування?
- Чи всі пояснення зрозумілі?
- Які аспекти варто розкрити докладніше?
- Чи влаштовує вас манера та швидкість мови спікера?
- Чи є проблеми з технічного боку: звук, зображення, лаги тощо?
- Чи влаштовує вас вебінарна платформа?
Люди не завжди готові витрачати час на обмірковування питань, тому краще скласти опитування з варіантами відповідей і лишити поле для довільного написання. Щоб глядачі пройшли опитування або написали відгук, пообіцяйте за це надіслати на пошту чи месенджер якийсь корисний матеріал.
На основі отриманого зворотного зв’язку внесіть покращення в онлайн-урок.
Проведіть онлайн-урок та проаналізуйте результати
Відтак можна провести повноцінний урок, у тому числі на платній основі. Влаштуйте повторне опитування, щоб зрозуміти, чи задоволені учні.
Проаналізуйте результати: наскільки зрозуміло ви доносите інформацію й чи слухаєте слухачів як спікер. З’ясуйте в ЦА, чи вартий ваш освітній контент своїх грошей і чи є запит на продовження навчання. Оцініть проєкт із фінансової точки зору: чи окупаються витрати на створення уроку, чи є сенс запускати повноцінний курс.
Висновок
Ми розповіли вам, як із нуля зробити онлайн-урок і що для цього знадобиться. Бажаємо вдалих запусків та продуктивних занять.
Спробуйте можливості SendPulse: платформу для створення онлайн-курсів, конструктор сайтів та мультипосилань, чат-боти для Instagram, Telegram, Facebook, WhatsApp. Також у нас є сервіси email, SMS та Viber розсилок, браузерні push повідомлення та безплатна CRM.