У вас інтернет-магазин або невелика фізична точка продажу? Набридло вести облік вручну й хочеться автоматизувати процеси? Розкажемо, як це зробити та оглянемо безкоштовні програми для роздрібної торгівлі.
Вміст:
Навіщо вам програми для роздрібного бізнесу
Роздрібна торгівля — це безперервний рух: треба вчасно замовляти товари, контролювати залишки, вести облік, працювати з клієнтами, обробляти замовлення тощо. Чим більше зростає бізнес, тим складніше тримати все під контролем. Скільки часу ви витрачаєте на рутинні операції зараз? Чи дійсно всюди панує порядок, і залишається ресурс на більш важливі справи?
Насправді у підприємців вже зараз є багато помічників, які частково або повністю автоматизують процеси: від контролю залишків до спілкування з клієнтами. Вони звільняють час і дадуть змогу сконцентруватись на стратегічному розвиткові: масштабуванні та пошуку нових клієнтів.
Радимо прочитати: «Як почати свій бізнес: практичний гайд».
Виклики роздрібного бізнесу
Немає значення, що продає ритейлер. Будь-то продукти, одяг чи гаджети, але найчастіше він стикається з такими проблемами:
- Управління продажами. Складно відстежувати всі замовлення, контролювати оплату та доставку, аналізувати ефективність.
- Комунікація. Займає більшу частину часу: треба відповідати на питання клієнтів, обробляти запити, публікувати новини й дописи в соцмережах та на сайті, формувати персональні пропозиції.
- Контроль обороту. Це одвічна проблема бізнесу: як встигнути замовити товари до утворення дефіциту й розрахувати обсяг так, щоб не було непроданих залишків.
Ці та інші виклики можна успішно долати за допомогою сучасного програмного забезпечення. Однак багатьох підприємців турбує висока ціна софту: доводиться платити кілька сотень, а то й тисяч гривень на місяць за кожну ліцензію.
Але є альтернатива — безкоштовні програми для роздрібної торгівлі. Бувають різні варіанти:
- Програмне забезпечення з відкритим кодом, яке поширюють безкоштовно або за добровільні донати.
- Комерційні програми з вільними базовими тарифами: наприклад, безкоштовним доступом для невеликих компаній.
Ми підібрали й розглянули найцікавіші варіанти, які забезпечать автоматизацію вашого роздрібного бізнесу і допоможуть підвищити ефективність.
Якщо ви тільки думаєте про власний бізнес, ми готові допомогти. Шукайте класні бізнес-ідеї та придумайте гарну назву магазину за допомогою наших статей!
Добірка безкоштовних програм для роздрібної торгівлі
Наші короткі огляди безкоштовного програмного забезпечення для бізнесу. Для зручності поділили їх на тематичні категорії.
POS-системи
Згідно з постановою Кабміну, підприємці та компанії у сфері роздрібних продаж зобов’язані використовувати POS-системи. Point of Sale або точки продажу — це комплекс з програмного забезпечення та спеціального комп’ютера. Софт потрібен для керування процесами: він створює записи про наявні продукти, стежить за продажами, обчислює витрати та податки, створює рахунки й чеки, обробляє безконтактні оплати тощо. Розглянемо, які безкоштовні програми для роздрібної торгівлі є у цій категорії.
Хмарний сервіс для управління продажами: поєднує функції обліку товарів, аналітики замовлень, управління клієнтами. Його можна інтегрувати до інтернет-магазину. Платформа працює онлайн: її не треба встановлювати на пристрій.

Для кого: підійде представникам малого та середнього бізнесу: роздрібним магазинам, кафе тощо.
Вартість: є безкоштовний план для одного користувача з однією точкою продажу, до 30 товарів та 300 транзакцій на місяць.
Плюси: зрозумілий інтерфейс, швидкі налаштування, доступ з будь-якого пристрою, детальні звіти. За ширші можливості треба платити $30 на місяць.
Мінуси: безкоштовний план відчутно обмежений. Немає підтримки автоматизованих знижок, систем лояльності та інших складних процесів.
Безкоштовна програма з відкритим кодом та гнучкими налаштуваннями. Працює на персональних комп’ютерах та спеціалізованих терміналах. Підтримує керування замовленнями, контроль залишків на складі, веде касу та створює звіти.

Для кого: призначена для кафе, барів, фастфуд-закладів.
Вартість: повністю безкоштовно.
Плюси: основні функції доступні безкоштовно. Можна найняти розробника й адаптувати систему під конкретні бізнес-потреби. Система не залежить від інтернет-з’єднання та має всі необхідні опції для керування процесами в закладах: від розподілу замовлень до підтримки чайових.
Мінуси: програма потребує встановлення і не працює на мобільних пристроях. Налаштування складні, а безкоштовної технічної підтримки немає.
Це модульна система для керування точкою продажу, яка входить до екосистеми Odoo. Працює у браузері, підтримує локальні та хмарні підключення. Її можна доповнити іншими модулями для складського обліку, бухгалтерії, збереження даних про клієнтів тощо. POS працює з рахунками-фактурами, підтримує різні способи оплати, масштабується на кількох касирів, створює та керує програмами лояльності.

Для кого: підійде роздрібним магазинам, закладам громадського харчування.
Вартість: повністю безкоштовно.
Плюси: можна використовувати онлайн або встановлювати на термінал. Інтуїтивне керування касою, продажами та поверненнями. Можна налаштувати програму під бізнес-потреби.
Мінуси: модуль POS безкоштовний, але інші модулі екосистеми можна встановити лише платно.
CRM
Customer Relationship Management — система для управління клієнтами, яка допомагає бізнесу краще розуміти своїх покупців, ефективно взаємодіяти з ними та будувати довгострокові відносини. CRM фіксує всі контакти із замовниками: дзвінки, листування, покупки, звернення до служби підтримки тощо. Система аналізує зібрані дані, щоб компанія могла швидше реагувати на запити клієнтів, пропонувати індивідуальні рішення, не втрачати ліди і автоматизувати продажі. Розглянемо безкоштовні варіанти CRM в Україні.
CRM — частина екосистеми маркетингової платформи. Пропонує комплексне рішення для автоматизації продажів та зручної комунікації з покупцями. CRM забезпечує централізоване керування продажами, замовленнями та угодами, каналами зв’язку. Ефективно працює у поєднанні з іншими інструментами SendPulse: наприклад, клієнтські дані, зібрані через чат-бот, автоматично потрапляють до бази. А ще є можливість створювати воронки продажів та налаштовувати автоматичні розсилки для швидкого закриття угод.

Для кого: CRM SendPulse цікава для представників малого та середнього бізнесу, який продає товари онлайн через різні канали.
Вартість: безкоштовно для одного власника акаунту та чотирьох запрошених ним користувачів. До вільного тарифу входять 2 воронки, 2 дошки, доступ до диску на 1 Гб, 5 ланцюжків, 1 подія, 50 елементів у Automation 360.
Плюси: великий набір інтеграцій, автоматизація рутинних процесів, інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, дуже прості налаштування.
Мінус: система працює лише онлайн.
Радимо прочитати:
- «Налаштування CRM Sendpulse»;
- «Як імпортувати контакти в CRM»;
- «Як автоматизувати роботу з завданнями в CRM».
Хмарна CRM-система, яка поєднує керування проєктами, командами, продажами та транзакціями в одному інтерфейсі. Має інструменти для автоматизації бізнес-операцій, ведення бази клієнтів, виставлення рахунків, постановки задач та оцінки результатів.

Для кого: корисна для стартапів, малого та середнього бізнесу у сфері продажів, сервісних компаній, невеликих підприємств.
Вартість: має безкоштовний тарифний план для двох користувачів з 1 Гб пам’яті, необмеженою кількістю проєктів, контактів та завдань. До вільного тарифу входять також один шаблон проєкту, одна база знань, опції виставлення рахунків та відстеження витрат.
Плюси: інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, великий набір функцій, гнучкі налаштування.
Мінуси: обмежені можливості безкоштовного тарифу.
Українська CRM-система розроблена для малого та середнього бізнесу. Програма допомагає керувати продажами, завданнями та фінансами, вести базу клієнтів, контролювати склад та постачальників.

Для кого: підходить для онлайн і офлайн компаній, які шукають рішення «все в одному»: від контролю угод до автоматизації бізнес-процесів. Особливо корисна для магазинів, які працюють в інтернеті та мають фізичні представництва.
Вартість: є безкоштовний тариф: один користувач, одна воронка, базові функції керування складом, можливість вести ліди, угоди та клієнтів, формувати прайс-лист, відстежувати статистику.
Плюси: гнучка автоматизація. Систему можна налаштувати під потреби бізнесу. Великий набір функцій.
Мінуси: дуже обмежений безкоштовний тариф.
Програми для обліку товарів та фінансів
Сучасний софт здатен автоматизувати облік товарів і запасів на складі, спростити ведення фінансових операцій і зробити ці процеси прозорими. Це значно спрощує рутину бізнесу та дозволяє завжди «тримати руку на пульсі». Такі програми називають ERP — скорочено від enterprise resource planning або система планування ресурсів. Розглянемо, які з них доступні безкоштовно.
Безкоштовна програма для торгівлі та складського обліку, розроблена в Україні. Керує фінансами, контролює процеси закупівлі та продажу, адмініструє склад, допомагає з ціноутворенням. Супроводжує логістичний процес на всіх етапах, відображає всі облікові операції, інтегрується з відомими майданчиками для онлайн-торгівлі, службами доставки та месенджерами.

Для кого: універсальна — підійде як для невеликої торгової точки, так я для мережі супермаркетів.
Вартість: є безкоштовний тариф з 512 Мб пам’яті у хмарі. Включає повноцінний складський облік, розрахунки з постачальниками та клієнтами, управління асортиментом та картками клієнтів.
Плюси: великий набір функцій, гнучкість, орієнтація на український бізнес.
Мінуси: безкоштовний тариф обмежений: 512 Мб пам’яті критично мало.
Це безкоштовна програма для обліку товару в магазині, а також хмарна платформа для автоматизації фінансових операцій. Допомагає виставляти рахунки, керувати витратами, підписувати контракти. У ній можна створювати рахунки-фактури. приймати платежі онлайн. керувати клієнтами. Передбачені інтеграції з бухгалтерськими програмами та платіжними системами.

Для кого: підходить фрілансерам, малому та середньому бізнесу.
Вартість: до безкоштовного тарифу входять 4 шаблони рахунків-фактур, опція приймання онлайн-платежів, автоматичне виставлення рахунків, управління запасами і каталогом товарів, створення й керування проєктами, налаштування постачальників та багато іншого.
Плюси: інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та швидкі базові операції.
Мінуси: обмежені можливості для інтеграції в Україні.
Безкоштовна програма для торгівлі та складського обліку з відкритим кодом. Має сотні модулів, тому функціонал охоплює всі бізнес-процеси: керування складом, закупівлі, маркетинг, фінансовий облік. Система доступна як у хмарній версії, так і для встановлення на власний сервер.

Для кого: підійде малому та середньому бізнесу у сфері роздрібної торгівлі: офлайн і онлайн.
Вартість: безкоштовний лише один модуль. За будь-які додаткові інтеграції треба платити.
Плюси: гнучка модульна система. Активна спільнота розробників, яка забезпечує постійний розвиток і оновлення.
Мінуси: для налаштування та розгортання, адаптації функцій треба наймати технічного спеціаліста. Технічна підтримка обмежена активною спільнотою.
Інструменти для маркетингу та комунікацій
Секрет успішного роздрібного бізнесу — не лише в товарах, але і в здатності ефективно комунікувати з цільовою аудиторією, стимулювати продажі та будувати довготривалі стосунки з покупцями. У цьому допоможуть маркетингові інструменти. Оглянемо безкоштовні варіанти.
Конструктор ботів для Facebook Messenger, Instagram, Telegram, WhatsApp і Viber допомагає створювати рішення для автоматизації спілкування, обробки замовлень, збирання контактів, надсилання сповіщень. Боти легко інтегруються з CRM, email-розсилками та іншими інструментами всередині SendPulse.

Для кого: інтернет-магазини, надавачі послуг, блогери та інфлюенсери, освітні платформи, маркетологи та SMM-фахівці.
Вартість: безкоштовно — до 500 підписників, 3 чат-ботів, 10 змінних.
Плюси: підтримка кількох платформ одночасно, простий drag-and-drop інтерфейс. Можна створювати квізи, автоворонки, приймати оплату. Український інтерфейс і підтримка.
Мінуси: безкоштовна версія має ліміти на інтеграції та функції.
Онлайн-сервіс для графічного дизайну. З ним ви зможете створювати зображення, постери, презентації, візуальний контент для соцмереж та маркетингові матеріали. Платформа містить багато готових шаблонів, графічних елементів та шрифті, якими можна легко керувати навіть без глибоких знань у дизайні. Працює у браузері та в мобільному застосунку.

Для кого: призначена для широкого кола користувачів і будь-яких видів бізнесу.
Вартість: є багато безкоштовних шаблонів та елементів. Завантаження готових варіантів дизайну безоплатне, з обмеженнями по якості та по варіантам форматів. Для виконання базових задач цілком реально користуватись сервісом без оплати.
Плюси: зручний інтерфейс, інтуїтивно зрозумілий процес роботи. Велика бібліотека шаблонів.
Мінуси: завантаження готових дизайнів у найкращій якості доступне лише платно. За дійсно цікаві, унікальні та сучасні шаблони треба платити.
Мультиканальна платформа забезпечує можливості для автоматизованих розсилок: email, SMS, повідомлень у Viber, push-сповіщень з сегментацією аудиторії, автоворонками та аналітикою.

Для кого: онлайн-магазини, сервісні компанії, digital агенції.
Вартість: безкоштовно — до 500 підписників і 15 000 листів на місяць, до 10 SMS, до 10000 підписників для web push сповіщень.
Плюси: інтуїтивно зрозумілий drag-and-drop редактор листів. Можливість створення автоворонок. Прості налаштування розсилок. Підтримка української мови.
Мінуси: обмеження на кількість підписників або розсилок.
Онлайн-платформа для планування, публікації контенту в соцмережах та аналізу ефективності. Серед корисних можливостей: автоматичне розподілення постів за графіком, одночасне керування кількома обліковими записами, аналітика публікацій. Buffer можна інтегрувати до Facebook, Instagram, X, LinkedIn і Pinterest.

Для кого: це корисний інструмент для маркетологів, представників малого та середнього бізнесу, SMM менеджерів.
Вартість: є «нульовий» тарифний план: до 3 каналів, 10 запланованих дописів на кожен з них, 100 ідей. Працює ШІ-помічник.
Плюси: зручний та простий інтерфейс. Автоматизація публікацій. Комфортний аналіз ефективності контенту.
Мінуси: у безкоштовній версії багато обмежень.
Це безкоштовний маркетинговий інструмент для збирання та аналізу даних про відвідувачів сайту. Компанії за допомогою нього моніторять поведінку користувачів, конверсії, джерела трафіку, а також визначають, які сторінки популярні чи проблемні. Сервіс незамінний для аналізу й покращення стратегій маркетингу, інтерфейсу, пошукової оптимізації.

Для кого: підходить власникам сайтів, маркетологам, SEO-спеціалістам, власникам будь-якого онлайн-бізнесу.
Вартість: базова версія повністю безкоштовна, і її достатньо для малого та середнього бізнесу.
Плюси: величезна кількість функцій для детального й професійного аналізу. Інтеграція з іншими сервісами Google.
Мінуси: дуже складний інтерфейс. Для повноцінного використання треба пройти спеціалізовані курси або найняти спеціаліста.
Читайте також:
- «Як створити, просунути та вести магазин в Інстаграм»;
- «Як відкрити свій інтернет-магазин та скільки це коштує»;
- «Комунікаційна стратегія: як компанії чітко та ефективно налагодити відносини з клієнтом»;
- «Платформи для продажу: як масштабувати бізнес в Україні та за кордоном».
Як вибрати оптимальний набір інструментів для свого магазину
Очевидно, що безкоштовні програми для роздрібної торгівлі треба підбирати під конкретні потреби магазину. Навряд чи вам знадобиться все програмне забезпечення з цього огляду. Крім того, є комплексні сервіси, які об’єднують кілька функцій: наприклад, CRM та ERP. Тому підкажемо, на що звертати увагу при виборі софту.
Функції
Заздалегідь складіть перелік завдань, які має вирішувати програма: наприклад, вести облік замовлень або базу клієнтів, автоматизувати розсилки, створювати аналітичні звіти тощо.
Складно зрозуміти, що треба вашому бізнесу? Уважно проаналізуйте процеси й виберіть ті, що:
- вимагають багато часу;
- відволікають від основних завдань;
- постійно спричиняють проблеми.
Наприклад, ви ведете складський облік у таблиці в Excel, періодично забуваєте оновлювати дані. Через це виникає плутанина, частину замовлень не вдається закрити, і клієнти розчаровані. Це означає, що вам потрібна ERP програма, інтегрована в адмінку вашого інтернет-магазину. Вона автоматично синхронізуватиме дані складського обліку з інформацією про продажі.
Обмеження
Як ви вже переконались, більшість безкоштовних програм для роздрібних магазинів мають обмеження. Уважно вивчіть нюанси вільних тарифів та проаналізуйте, чи достатньо цих функцій для ваших бізнес-потреб?
Інтеграції
У цьому суть автоматизації бізнес-процесів: різні програми поєднують між собою і налагоджують обмін даними. Наприклад, інформація про продажі з POS-системи автоматично оновлює залишки на складі, а контакти клієнтів потрапляють до CRM. Щоб це дійсно працювало, переконайтесь:
- чи підготовлені до інтеграцій обрані програми;
- з якими саме платформами вони поєднуються;
- чи доступно це в межах безкоштовного тарифу.
Якщо програми не інтегруються, вам доведеться переносити дані вручну. Це займає час і збільшує ризик помилок. Тому уникайте такого софту.
Підтримка мобільних пристроїв
Вам потрібен доступ до програм будь-де і в будь-який час? Якщо ви цікавитесь можливостями керування бізнесу зі смартфона, переконайтесь, чи є в обраних сервісах мобільна версія або фірмові застосунки. Це особливо важливо, якщо у вас є торгові представники або кур’єри.
Масштабованість
Продумайте наперед, чи задовольнить безкоштовний інструмент потреби вашого бізнесу в разі зростання? Оцініть динаміку в короткій перспективі: наприклад, на рік. Цілком можливо, що ви вийдете за межі вільного тарифу. В такому випадку переконайтесь, чи є можливості для платного розширення функцій, і наскільки ціна прийнятна для вас. Краще заздалегідь обирайте платформу з потенціалом зростання і доступними тарифами.
Підтримка та локалізація
Вам комфортно працювати в англомовному інтерфейсі чи все ж потрібен український? Сервіс пропонує інтеграції з українськими банками та логістичними операторами? Можна інтегрувати та налаштувати програму самостійно, чи доведеться наймати спеціаліста? Відповіді на ці питання спростять ваш вибір.
У безкоштовних версіях пряма техпідтримка часто обмежена. Тому обов’язково дізнайтесь, чи є у сервісу база знань, форум користувачів або хоча б спільнота, де можна поставити запитання.
Як можна комбінувати безкоштовні програми для роздрібної торгівлі
Розглянемо, як можна поєднувати різні програми для створення єдиної автоматизованої систем залежно від типу вашої торгової точки.
Невеликий офлайн-магазин: крамниця біля дому, шоурум
Продажі: безкоштовна POS-система з найпростішими функціями.
Облік товарів: на першому етапі — Excel, зі зростанням асортименту — ERP.
Клієнти: облік в цьому випадку найчастіше потрібен для бонусів та персональних пропозицій. Тому оберіть CRM з відповідними функціями.
Інтернет-магазин
Платформа: якщо сайту ще немає, знайдіть безкоштовний конструктор або CMS з відкритим кодом.
Аналітика: інтегруйте Google Analytics для відстеження відвідувачів та вивчення їх поведінки.
Маркетинг: працюйте в різних каналах: використовуйте email-розсилки, чат на сайті, чат-боти для месенджерів.
Облік: оберіть безкоштовну CRM для ведення бази клієнтів, фіксації замовлень та аналізу.
Цікаво, що всі ці процеси можна ефективно налагодити в межах однієї екосистеми SendPulse. Ось як це працює:
- Створіть простий сайт або лендинг для презентації й продажу ваших товарів за допомогою конструктора. Інтегруйте до нього CRM SendPulse.
- Додайте на сайт безкоштовний віджет онлайн-чату SendPulse. Ви зможете консультувати відвідувачів у реальному часі та збирати контакти.
- Налаштуйте безкоштовні чат-боти для популярних месенджерів: Facebook, Instagram, Telegram, WhatsApp або Viber через SendPulse. Боти відповідають на типові запитання 24/7, приймають прості замовлення, сегментують аудиторію та надсилають розсилки прямо в месенджер.
- Використовуйте безкоштовний тариф email-розсилок SendPulse. Для формування бази адрес налаштуйте попап через конструктор або створіть відповідні сценарії в чат-ботах. Сегментуйте аудиторію та надсилайте клієнтам через email новини, акційні пропозиції, нагадування про покинуті кошики тощо. Цей процес можна автоматизувати.
- Всі контакти, зібрані через сайт, чати та ботів, автоматично потрапляють до безкоштовної CRM-системи SendPulse. Ведіть базу клієнтів, фіксуйте історію спілкування, створюйте угоди та відстежуйте їх статус, а також аналізуйте продажі.
Мережа невеликих магазинів
Знайти повністю безкоштовне рішення для централізованого управління мережею складно. Більшість таких систем платні. Але можливі компромісні варіанти: наприклад, використовуйте в кожній точці продажу безкоштовні інструменти, а потім зводьте дані вручну. Однак це вимагає часу, та й ризик помилок високий. Тож краще розгляньте доступні платні тарифи потрібних вам сервісів.
Висновки
«Безкоштовно» не означає «нуль витрат». Ви можете витратити багато часу на пошук таких програм, налаштування синхронізації та інші додаткові процеси. Порахуйте, що для вас вигідніше на цьому етапі: працювати в межах вільних тарифів чи знайти оптимальне платне рішення й розвивати бізнес? Зважуючи «за» і «проти», спирайтесь на реальні потреби вашого магазину, а також на завдання, які треба вирішити «тут і зараз». І завжди будьте готові до змін у майбутньому: розширення та масштабування.
Не забувайте, що інструменти, які працюють в одній екосистемі, завжди ефективніші. Безконфліктна взаємодія, швидкий обмін даними, просте налаштування, висока ефективність — переваги сервісів SendPulse. Інтегруйте зручні сучасні рішення і реалізуйте бізнес-стратегію максимально результативно!